Publicerat Maj 12, 201213 yr Hej funderar nu på att byta från brytvapnet å skaffa pcp vapen. Har någon något bra tips på märke och modell? Är det värt att försöka få skyddsjakt licens för att kunna ha fullfarts? Min mor har lite skog och en gård, är det möjligt att få skyddsjaktslicens därigenom och måste man vara inom dom områdena för att få skjuta eller får man träna vart man vill? Och vilken kaliber är bäst vid skytte på fågel och måltavlor?
Publicerat Maj 13, 201213 yr Inte säker men inbillar mej att det underlättar om du har/kan fixa ett skriftligt uppdrag från fler än en uppdragsgivare om du ska söka fullfarts på skyddsjakt. Kalibern du ska ha är 22. 4,5 för klent och .25 för kraftigt. Vart du får skjuta.. där du får skjuta med annat typ, gården där tomten om du har någon. Vilken bössa vet jag inte, jag har en FX men är inte helt nöjd. Vet dock fler som har Fx och är väldigt nöjda så Fx är ju alltid ett alternativ. Övriga har jag skitkass koll på. Mvh!
Publicerat Maj 14, 201213 yr Köp ett FX vet ja! Men lägg ner drömmarna om skyddsjakt. pcp på pippiar är lite som jaga älg med 6,5 och helmantel = värdelöst... Hålspets diaboler som man dessutom måste anv vid skyddsjakt har helt otroligt fantastiskt värdelös precision... Mvh Magnus.
Publicerat Maj 14, 201213 yr Nja.. håller med om att det tidvis kan vara värdelöst men visst finns det hålspetsar som skjuter helt acceptabelt även om hålspetsen i sig inte gör någon större nytta förrutom i trävirket bakom fågeln typ. Skulle jag handla Fx idag så hade jag köpt Royalen direkt, verkar enklare och bättre än de äldre modellerna som jag tror bygger på i princip samma system. Mvh!
Publicerat Maj 15, 201213 yr cal 5,5 ca 145m/s cal 4,5 ca 200m/s skulle säga typ 10-15meter till tavlan... Lite läsning: http://www.luftvapen.info/index.php Mvh Magnus.