Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargens förmåga att skilja ut risiga älgar?

Featured Replies

Publicerat

Nu ska detta inte bli ngn vargdebatt men jag tänkte lufta en tanke här iaf..

Läser man denna länk, http://skandulv.nina...an-jagarna.aspx så framgår att vargen har en duktig förmåga att skilja ut älgkalvar som är riktigt dåliga och har en överhängande risk att svälta ihjäl.

Det jag funderar över är att om vi nu har så många älgar som travar omkring i skogen på gränsen till svältdöden, varför hittar vi inte dem dagligdags nästan i områden där varg saknas?

Spontant så undrar jag om inte kalvar generellt ligger på en usel fettprocent i benmärg utan att det för den sakens skull innebär att de är på randen till svältdöden. Dessutom, skogen är full av käk och jägarna är väl generellt sett duktiga på att INTE skjuta kalvförande kor?

Tycker siffrorna är lite konstiga, de är säkert korrekta men kan man säga att en älg med mindre än ..20% fett i märgen är på randen till svältdöden??

Någon?

Och snälla, försök att hålla topic här..

Mvh!

Publicerat

skulle vargen rata en älgkalv för den är frisk och knata vidare och leta en sjuk!? och riskera att bli utan mat... knappast....

Publicerat

Med tanke på att vargen inte skjuter med gevär, dvs mycket snar död från det att första kulan träffar. Utan jagar sitt byte under flera timmar, dvs flera timmar lång dödskamp, med allt vad det innebär. Skulle jag själv ha en flera timmar lång dödskamp med stress och energiåtgång, så är jag säker på att min kropp skulle skjuta i så mycket energi det bara gick i kroppen och därmed skulle det ta på fettreserverna.

Bara min teori...........

Publicerat

såg på ett program på tv om vargar i nordamerika...

den flocken vallade och tittade till ett område med älgar och tittade om dom gamla och sjuka var lagom "mogna"

var dom inte sjuka nog fick dom leva ett tag till...

ddet var inte värt energin på att springa och jaga en frisk älg eller en kalv som var alert.

däremot sprang dom konstant i 5 dar för att hinna med en flock hjortar som dom visste skulle vandra genom ett pass som var trångt...

Publicerat

Det är väl så att en älg som är i dåligt kondition är lättare att ta för vargen, högre procent att lyckas helt enkelt istället för en älg som är i god form.

Mvh Einar

Publicerat

inte så mycket energi spill på att jaga...

Publicerat

Nu är jag inte expert på biologin i det här fallet. Men jag kan lite om statistik för att komma med några synpunkter.

Vilken "jakt tabell" följer vargarna? Dödar vargarna älgar jämt fördelat året runt eller finns det toppar på året? Jag skulle tro att det finns flera toppar. När?

När dödar jägarna flest älgar? Skulle tro att det är September i norra delarna och Oktober i södra.

De som tror att älgar i genomsnitt är fetare i September/Oktober än kring kalvningen räcker upp en hand...

Publicerat
  • Författare

Klok som en bok du, har för mej att småkalvarna är hetast byte och de är fan inte feta.. Coolt! Går nog att gräva mer i detta och se vad som döljer sig mer bakom siffroran. Såg att kramarsidan nyttjar dem friskt iaf. Som sagt, borde vimla av ihjälsvultna älgar utanför vargrevir men jag tvivlar på att det gör det. Och då jägare hittar älgar som dött så är nog benägenheten att reda ut dödsorsak rätt hög vill jag tro..

Mvh!

Publicerat

Den där studien är ett rent missförstånd. Fetthalten i främst unga djur varierar ganska ordentligt över året. Som allra mest feta och välnärda är de när vi jagar dem, dvs september - oktober.

Nu vet vi att vargen jagar året runt och dessutom tar fler byten under sommaren, då det krävs fler kalvar för samma mängd kilo kött. Därför kommer alltid vargen att ta "magrare" djur än jägarna. Knappast någon kioskvältare...

Publicerat

Vore intressant att se vad t.ex. Outdoor säger om saken. Han brukar ju ha lite mer koll på biologin.

Om jag försöker resonera lite med mig själv så skulle jag tro att det även när man rensat bort "felaktigheterna" finns en liiiiiiten sanning. Men det finns säkert en och annan ko som följer med när hon försökaer försvara kalvarna så att börja prata om kompensatorisk predation eller vad det nu var de kallade det för är nog lite i överkannt.

Skulle i så fall tro att Björnarna är betydligt bättre på detta. Inte för att de skulle vara klokare eller så utan bara för att de har andra möjligheter när det gäller födo intag.

Jag skulle dessutom tro att älgkalvarnas möjlighet att överleva (om vi tar bort oss predatorer ur beräkningen) dikteras främst av födotillgång den kommande vintern. Och fetthalten i märgen beror nog mer på tillgången föregående...

Publicerat

OK Linkis duger lika bra...

Publicerat
  • Författare

He he.. anade att där låg en hund begraven :D

Detta är inget man gjort forskarna uppmärsamma på? Eller säg så här, de lär ju veta om detta, varför nyanserar de inte sin text en smula?

Mvh!

Publicerat

Att predatorer tar dom svagare eller sjuka lärde man sig redan på dagis.. Och där kommer ju i det långa loppet en sådan term som evolution in i bilden... Inget nytt under solen med det...

Och med lite eftertanke kan man ju komma fram till precis det som Linkis säger... Vilket denhär studien faller på...

Men mina funderingar går nog lite åt vad jag tror Hipshot var lite inne på också... Känns ju lite som att kalvarna blir mindre och klenare för var år som går... Det är ju knappast ett tecken på välmående åtminstone... Skulle vara intressant att jämföra fettprocenter för x antal år sedan med dagens värden...

Publicerat

Utan att veta säkert så tror jag inte att vargen kollar kalvarnas fetthalt innan de börjar jaga dem. Däremot så är det nog en avgörande faktor hur älgkon klarar av att försvara den och en frisk stark älgko borde väl ha bättre möjligheter att göra detta. Men kalvens kondition är nog betydelselös i sammanhanget och älgkons aggresivitet ganska avgörande. En varg har inte råd att bli skadad då det oftast betyder slutet för den och en älgko som visar att den inte ger sig har nog större chans att få behålla kalven. Har för mig att jag läst att älgkor i vargland är mer benägna att attackera för att försvara sin avkomma än de som inte drabbas av vargplågan.

Publicerat

Som sagt att jämföra med älg som enbart skjuts på hösten är inte rättvisande!

Att rovdjur väljer skadade och svaga bytesdjur är en myt, rovdjur tar vad dem kan och givetvis är skade och svag lättare byten. Men kan lova att ett rovdjur aldrig låter bli ett byte om chansen erbjuds bara för att det är friskt och starkt och söker vidare efter sjuka djur....

Publicerat

Det enda denna artikel visar på är forskningens svaga punkt; ett påstående blir sanning när kollegorna tror på den. De som jobbar i medialt heta områden kommer inte att kunna prestera vettiga forskningsresultat, ty alla resultat måste ligga bra både hos kollegorna och aftonbladet.

Tur att aftonbladet inte bryr sig så mycket om fysik =)