Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovhjortsflock

Featured Replies

Publicerat

Har ju ingen erfarenhet av dov. Men vi har ju haft lite småflockar de senaste åren.

Nu verkar det va nån handjursflock där hemma.

Men är det en eller två flockar?

Ibland ser man 5 och ibland 8-9 hjortar. Brukar flockarna dela på sig och senare gå ihop igen?

Publicerat

Det är samma här, blir inte riktigt klok på dom.

Jag försöker att känna igen dovflockarna på individerna efter som de skiftar så mycket i färg.

Publicerat

De Dov jag observerat under vår och sommarnätter, grupper med hjortar, har visat sig vara flocktrogna. Märkte att de hade sina rutiner och slaviskt följde ledarhjorten. Hade så pass bra koll att jag snabbt märkte då en "försvann" viket visade sig bero på en viltolycka. Annan sak med hjortkalvarna dock...

Hur länge har du sett gruppen/ grupperna? Det dock en hel del tid att försäkra sig om vilka djur som tillhör vilken grupp då de ibland går samman på betesplatser. Det trista med att ha bra koll på dem är att man samtidigt märker vilka som stryker med när jakten drar igång -_-

Publicerat
  • Författare

Är väl ungefär 3 månader sen första gången. Är en hjort som är rätt ljus men det har det varit både i den lilla och stora flocken.

Publicerat

Man får skilja på handjursgrupper och hondjursgrupper. Flockarna med hindar och kalvar är relativt konstanta. dom är även släkt med varandra. Flockarna med tjurar är betydligt lösare i sin sammanhållning. Bland tjurarna ser man inte släktskapen på samma sätt som hos hindarna. Det gör att ena dagen kan det vara fem tjurar för att nästa dag vara femton i "samma"flock.

Dovhjorten är ganska känslig för jakt dom första åren innan dom har rotat sig ordentligt.

Jag rekomderar att ni läser boken dovhjort av Leif Carlström och Magnus Nyman

Den tar upp väldigt mycket om dovhjortar. Vill ni ha en fast stam av dovisar bör ni snacka ihop er med grannarna.

Jaktjournalen nr:6 kommer att ha med ett reportage om "våra" hjortar här på kullen.

här är vi ca 25 jaktlag med en samlad arial på 16000 ha som snackar ihop oss om hjortarna.

urban

Publicerat
  • Författare

Ja då är det ju säkert samma grupp som är lite olika sammansatt mellan gångerna.

Är säkert 7-8år sen de började dyka upp. Och vad jag vet om så har det bara avlivats några hjortar som trasslat in hornen, i övrigt är det nog inte skjutit några.

Publicerat

Är säkert 7-8år sen de började dyka upp. Och vad jag vet om så har det bara avlivats några hjortar som trasslat in hornen, i övrigt är det nog inte skjutit några.

Här på kinnekulle började det med fyra-fem hindar och en tjur 1947. idag räknade vi över 1600 i mitten på april!

urban

Publicerat

Ja då är det ju säkert samma grupp som är lite olika sammansatt mellan gångerna.

Går samma grupp kvar efter augusti?

Publicerat
  • Författare

Går samma grupp kvar efter augusti?

Vet man ju inte. Men tidigare om åren så har de försvunnit okt/nov och inte kommit tillbaka förrän mars.

Publicerat

Vet man ju inte. Men tidigare om åren så har de försvunnit okt/nov och inte kommit tillbaka förrän mars.

Känner igen försvinnandet, olyckligtvis har vi märkt att de går över på andra marker och några stryker då med under hjortjakten vilket i vårt område lett till skev fördelning mellan han och hondjur. Det finns en överrenskommelse med de flesta jakträttsinnehavare att spara hjort, och öka avskjutning på kalv och hind. Tyvärr står en part som säljer jakter utanför vilket gör att de slår snett oavsett :(

Hur har tillväxten sett ut över 7-8år?

Publicerat
  • Författare

Här har jag bra koll på de de närmaste 5000ha så jag är rätt säker på att det knappt skjutits några. Är bara sådana som trasslat in sig.

Är fortfarande så få så att det är svårt att säga, men lite har de ju ökat.

Publicerat

Ja dovhjortar är som det är :wacko:. När det gäller tidpunkten då de försvinner så sammanträffar det bra med början av brunsten och då vandrar både han- och hondjur till brunstområdena som används år efter år. Handjuren verkar sedan vandra runt lite på måfå efter hur mattillgången är. Hindarna återgår snabbare till sina hemområden och kalvar i samma områden år efter år. Detta beteende att ständigt återvänd gör att man får dessa stora koncentrationer av dovhjortar som är väldigt lokala. En av mina jaktmarker ligger ca 6 km från en stor dovhjortspopulation och det har tagit närmar 15 år att få in stationära dovhjortar. När sedan en etablering väl är gjord så blir det lätt tröskeleffekt dvs lite dovhjortar ett bra tag för att sedan bli väldigt många väldigt snabbt (förutsätter en ansvarsfull avskjutning i början) :D

Publicerat

bland dovhjortarna är det som hos oss mäniskor, det är damerna som bestämmer. hindarna välger tjur vid parning. Dom väljer vart dom vill leva och tjurarna får snällt flytta på sig. Det är därför man alltid får in tjurar först på sina marker. vill man inte ha dovhjortar på sin mark är det bara att skjuta lite bland hindarna när dom kommer till markerna. Får dom därimot vara ifred i början så rotar dom sig och man får en fast stam av hjortar. När dom stannar över brunsten kan man säga att man har en fast stam.

Swedish Chasseur har gjort en bra och informativ film om dov och dovjakt.

urban

Publicerat
  • Författare

Jo helt klart så varierar det i flockarna.

De 5 hjortarna jag såg i tisdags hade blivit 6 tills idag när grannen såg dem.

• 3 weeks later...
Publicerat

Jaktjournalen nr:6 kommer att ha med ett reportage om "våra" hjortar här på kullen.

urban

Om du har kvar den, när jag kommar nästa gång, är jag nyfikan på at läsa reportagen...

vh Lars

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag rekomderar att ni läser boken dovhjort av Leif Carlström och Magnus Nyman

Den tar upp väldigt mycket om dovhjortar. Vill ni ha en fast stam av dovisar bör ni snacka ihop er med grannarna.

här är vi ca 25 jaktlag med en samlad arial på 16000 ha som snackar ihop oss om hjortarna.

urban

Blev nr 7 av jaktjournalen som det kom med i. Ute nu

Och den ligger här och väntar på dig Lars :smile:

Publicerat
  • Författare

Har varit lugnt med hjort här sedan. Såg två i söndags på grannmarken annars lugnt.

Publicerat

Läste det i jaktjournalen. bra inlägg faktist! Och gillar tänket ni har där!! om de endå vore så överallt!! vilka marker det skulle finnas!!

Publicerat

Har varit lugnt med hjort här sedan. Såg två i söndags på grannmarken annars lugnt.

Ser inte så många här heller. hindarna skall kalva när som helst. då lämnar dom flocken och går för sig själva, tjurarna kan man se på kvällarna eller tidigt på morgonen. Dom ser för dumma ut med sina hornstumpar som mest liknar en avbruten gren

MVHurban

Publicerat

Läste det i jaktjournalen. bra inlägg faktist! Och gillar tänket ni har där!! om de endå vore så överallt!! vilka marker det skulle finnas!!

Självklart finns det massa olika åsikter även här, men med sammarbete gynnas alla. Vi ordnade en studiecirkel med Leif Carlströms bok. Minst en från varje jaktlag fick vara med. Då gjorde vi minst två flugor på smällen. Dels lärde vi oss lite om hjortar och vi pratade skit MED varandra istället för om varandra.

MVH urban

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Har inte sett några nu på ett tag. Men igår såg jag 3 dov. Var iallafall horn på en av dem.