Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Info om SAKO Forester L579 cal 308

Featured Replies

Publicerat

Får ta över ovanstående bössa. Har ett fast 2,5x20 kikarsikte. Inga sprickor i stocken, ej nött i lacken, sannolikt inte skjutits så mycket genom åren.

Serienummer: 933XX

Ser en sorts stämpling där med, ser ut som ett lejonhuvud med krona. Vad tror ni om åldern på vapnet? Brukar dom skjuta bra? Lönt att lämna in till vapensmed för ev plastbäddning? Jag vill köpa ett bättre kikarsikte 3-12x50 el större förstoring. Tips på kikarsikte och fästen till denna modell?

Publicerat

Kolla på Sakos hemsida, där kan man se ungefär när bössan är tillverkad.

Inte på dagen, men någorlunda årsmodell i alla fall.

Din bössa håller hög kvalitet, högre än mycket av dagens nyproduktion.

Det är definitivt värt att lämna in bössan för trimning och precisionen är ju sällan ett problem hos Sako ;)

Ett 3-12X, 3-9X eller 2,5-10X blir säkert bra, men om kikaren är lång och med långt ögonavstånd så får man se upp. Det öppna siktet kan hamna i vägen för objektivet.

Publicerat
  • Författare

Tack för informationen, Sako.fi har en tabell och manualer i pdf för gamla modeller och den här är tillverkad 1958-59. Stocken är en Hunter. Det är min första bössa så det ska bli trevligt att lära sig skjuta med ett klassiskt vapen.

• 2 weeks later...
Publicerat

jag har en exakt likadan bössa som din, och får jag tag i en till så köper jag ytterligare en utan att tveka

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jag kan fortsätta min rapportering, utan att för den skull ge L579 dåligt betyg. Jag rengjorde vapnet, torrklickade kanske 30 ggr, sköt 28 st Norma Jaktmatch för att ställa in mitt nya sikte. Väl hemma igen rengör jag vapnet igen, torrklickar 10 ggr och sedan låser sig avtryckaren i avtryckt läge. Det går inte att dra säkringen fram el. tillbaka. Slutstycket fungerar som det ska, jag har plockat isär det och rengjort det för andra gången. Jag misstänker att vapnet aldrig varit särskilt rengjort och nu kom det ned skit i tryckmekanismen? Får lämna in min stackars SAKO för översyn.

Publicerat

Jag kan fortsätta min rapportering, utan att för den skull ge L579 dåligt betyg. Jag rengjorde vapnet, torrklickade kanske 30 ggr, sköt 28 st Norma Jaktmatch för att ställa in mitt nya sikte. Väl hemma igen rengör jag vapnet igen, torrklickar 10 ggr och sedan låser sig avtryckaren i avtryckt läge. Det går inte att dra säkringen fram el. tillbaka. Slutstycket fungerar som det ska, jag har plockat isär det och rengjort det för andra gången. Jag misstänker att vapnet aldrig varit särskilt rengjort och nu kom det ned skit i tryckmekanismen? Får lämna in min stackars SAKO för översyn.

låter som mycket intorkat fett vid trycket. torka torrt med tops och blås rent med tryckluft och fetta in på nytt. då löser det nog sig så fint så

Publicerat

Sako är barnsligt enkla att fixa med,

ta ur lådan ur stocken, (använd bra mejslar att lossa bultarna med) stoppa sedan ner hela trycket/lådan i ett litet kärl med fotogen,

låt stå länge,

därefter torka rent, testa funktionen igen med lådan lös.

Bara så att du vet, med pangen avfyrad skall det inte gå att säkra den, trycket är inte konstruerat så.

Men som jag uppfattar det nu så har den vägrat att haka upp, det är en en rengörnings/inställningsfråga.

Ty om rengörningen inte löser det hela så är det frågan om att ditt skytte efter en längre tids lagring har skakat loss någon av inställningarna på trycket.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack Ryberget och Christian, jag sov dåligt inatt och vaknade till era svar! Jag vred skruv 1 (se bild) ett kvarts varv motsols och då klickade det till och därefter fungerar allt igen.

Ja den hade fastnat i avfyrat läge. Det jag rengjort med är Classic och Gyttorps (värdelösa?) Solvent följt av Forrest bore cleaning foam i pipa och sist Classic Vapenolja överallt.

Eftersom tråden ändå handlar om denna SAKOmodell och eftersom det framgår att jag är färsk och nybörjare med vapen så frågar jag ödmjukast...hur tar jag isär vapnet och vad gör skruvarna :blush: ?

sakol579.jpg

Publicerat

Lossa 1 och 2,

lyft underbeslaget ur stocken, lyft lådan/pipan ur stocken, var försiktig, lyft rakt upp.

Att stockbultarna är lösa är förödande för precision och kan snabbt knäcka en kolv.

Med låda ur stocken kan du rengöra alla delar och ge dem ett tunt lager med olja, dock inte någon olja alls på trycket,

en lämpligt vätska att skölja ut det med är ren bensin eller tändarbränsle,

se till att skydda linserna på optiken när du hanterat lösningmedel och oljor.

/CHristian

Publicerat

Just det, ta ur slutstycket innan du börjar att lossa bultarna i systemet.

/C

Publicerat

Jag vred skruv 1 (se bild) ett kvarts varv motsols och då klickade det till och därefter fungerar allt igen.

Detta låter inte riktigt kurant...kan vara så att stockträet komprimerats så att skruv 1 går upp i slutstycket och orsakar nåt fenomen alt. att underbeslaget tiltas snett så att avtryckaren kilas fast.

I övrigt så:

Skruv 1 och 2 håller ihop mekanismen med stocken.

Skruv 3 är rekylbulten, ska inte röras. Hjälper till att avlasta stocken från rekylkrafterna.

Skruv 4 är helt enkelt rembygelns fastsättning i stocken.

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla svaren

• 2 months later...
Publicerat

Spinner vidare här

Är så att ja funderar på en exakt sån här bössa sako forester 308 l579 står det på den

Har en kompis som säljer en ärvebössa

Det står ingen åldersmodell på licensen

Hur kan man få reda på vilket år den är gjord?

Och vad ska ja buda för pris?

Det verkar ju ska vara kvalitetsbössor dessa.

Den ser ut å va i rätt bra skick lite små slitmärken på stocken

Jag kan inte mycket om bössor så hur ska ja se i vilket skick den egentligen är? Ska ja lämna in till ngn som kan för en översyn renovering plastbädda m.m

Kan man få till stocken riktigt snygg?

Kanske sandpappra betsa om el dylikt?

Jag tycker en trästock som är riktigt mörk i tonen är snyggt.

Kan man kapa pipan något ev montera dämpare

Skulle vilja ha en kort smidig bössa och som kommer att monteras kikare på

Tacksam för lite hjälp :)