Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli med kort pipa, funkar omladdningen?

Featured Replies

Publicerat

En liten undran till er som äger en Benelli med 61 cm pipa eller kortare.

Blir det problem med omladdning när man skjuter 24g laddningar med 61 cm pipa eller kortare?

Funderar på en M2 vänster med 61 cm pipa men lite fundersam om det skulle funka rent funktionsmässigt.

Har för mig att jag någon gång hört att piplängd är avgörande för omladdningen men kan inte minnas var eller ens om jag hört det eller bara inbillar mig....... Bättre o fråga människor som har praktisk erfarenhet tänkte jag.

Publicerat

Benelli är rekylomladdad,

dvs piplängden är irrelevant om den är mer än säg 30 cm, efter det är en adekvat grad av tryck/rekyl byggt i pipan för omladdning,

jag har en comfort med just 61 cm pipa och den har aldrig haft bekymmer med 24:or, iofs är vissa av dem så pass klent laddade att man hör hur pangen är långsammare i omladdningen men det är trots det som så att den aldrig har tvekat/inte laddat om med dessa.

De två gånger jag haft bekymmer med pangen har det varit frågan om mycket udda skjutställningar och Rios 30 grams gröna plugg, om det är en tillfällighet eller inte vet jag inte.

Dessa pangare är trevliga och rappa i skjutegenskaperna, jag måste säga det att jag verkligen rekommenderar dig att först provskjuta och sedan om "lycka" uppstår köpa.

Om ett vapen är gasomladdat kan piplängden har betydelse.

/C

Publicerat
  • Författare

Saken är den att jag en gång höll i en Beccaccia med 61cm pipa på Torsbohandels och blev förälskad... Sedan köpte sambon en Comfort med längre pipa som jag provskjutit och blev ännu mer förälskad...... Fast den längre pipan kändes inte rolig, saknade Beccaccians piplängd. Synd nog så var jag dum nog att köpa mig en ny Browning Citori som krånglar vilket får mig att längta efter Benelli ännu mer. Blir nog Benelli M2 vänster med 61 cm pipan denna gång. Dax att börja lyssna på magkänslan nu. Sent ska syndaren vakna !

Publicerat

Nåt som kan strula till omladdningen vid klena skott (24g) på en Benelli är om rekylfjädern är för styv. Äldre bössor har en fjäder som är gjord för runt 28g laddning eftersom det var den minsta/klenaste som fanns förr. Man kan då byta fjäder eller kapa av den nåt varv så funkar det bra. Jag har en väldigt kort pipa på min Raffaelo 123 men det är inga problem med omladdningen förutom vissa fabrikat av 24or men det är en gammal bössa.

Publicerat

Comforten finns med yberkort pipa med.. förstår inte hur folk kan skjuta med dem men det fungerar uppenbarligen.

Mvh!

Publicerat

Om ett vapen är gasomladdat kan piplängden har betydelse

Va? När? Hur?

Publicerat

Jampe- en del gasomladdade system avblöder gastryck långt fram på pipan,

då kan varianter med kort/kortad pipa vara mindre pålitliga.

Inga hagelvapen så vitt jag vet.

/Christian

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu är det klart!.

En ny Benelli M2 Comfortech VÄNSTER med 61 cm pipa är beställd. Inkommer troligtvis i slutet av september om allt går min väg.

Den som väntar på något gott väntar aldrig (snarare ALLTID) för länge.

Tack alla som hjälpte mig med min fråga ! Det var guld värt!!

Publicerat

Jampe- en del gasomladdade system avblöder gastryck långt fram på pipan,

då kan varianter med kort/kortad pipa vara mindre pålitliga.

Inga hagelvapen så vitt jag vet.

/Christian

Då är väl också problemet icke existerande?

På Remington 1100 och 11-87 varierar gashålens storlek beroende på piplängd (bl.a) men det finns ändå pipor ned till 14" piplängd.