Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktprovsreglerna... vad tycker ni?

Featured Replies

Publicerat

I dag talade jag med en norrman som hade den bestämda åsikten att de norska fågelhundsproven fungerar bra och även borde införas i Sverige. Han tycker alltså att alla raser möts på samma prov och bedöms utifrån samma kriterier. I norge har detta fått resultatet att det är svårt för exempelvis en strävhårig vorsteh att ta pris då rasens arbetssätt ofta väsentligt skiljer sig från setter och pointer. Som ni vet är engelsk setter oerhört stor ras i norge vilket också påverkar bedömningen på proven där.

Själv tycker jag detta är befängt och jag ser inget gott som skulle kunna komma ur detta. Resultatet skulle bli att det än mer skulle avlas fram kontinentala hundar som rena fågelhundar och dessutom bara på hundar som har ett så "brittiskt" sök som möjligt. Ett annat scenario är att de kontinentala hundarna (förutom möjligtvis breton) skulle minska i popularitet så mycket att rasen i förlägningen hotades.

Min åsikt är att det ska vara som det är idag. Vorsteh ska ha alla sina 3 moment och den ska bedömas som en vorsteh. Jag skulle gärna också se fler fullbruksprov i Sverige.

Jag har nämligen en vorsteh för att jag vill ha en "fågelhund +". Hade jag bara velat ha en fågelhund så hade jag köpt mig en pointer.

Vad tycker ni?

Publicerat

Har norrmänen då helt tagit bort eftersöksgrenarna för Vorsteh/Weimaraner/Spinone, osv osv för att då tävla på lika villkor? Eller hur funkar det?

Publicerat
  • Författare

Har norrmänen då helt tagit bort eftersöksgrenarna för Vorsteh/Weimaraner/Spinone, osv osv för att då tävla på lika villkor? Eller hur funkar det?

Jag vet faktiskt inte. Den info jag har kommer mest från denna och några andra norrmän. Jag är mest insatt i de svenska proven. Men om jag förstod han rätt så kör dom inte eftersöket på dessa prov. Kanske någon som varit och gått prov i norge med sin kontinentala jycke kan bekräfta eller rätta?

Publicerat

I dag talade jag med en norrman som hade den bestämda åsikten att de norska fågelhundsproven fungerar bra och även borde införas i Sverige. Han tycker alltså att alla raser möts på samma prov och bedöms utifrån samma kriterier. I norge har detta fått resultatet att det är svårt för exempelvis en strävhårig vorsteh att ta pris då rasens arbetssätt ofta väsentligt skiljer sig från setter och pointer. Som ni vet är engelsk setter oerhört stor ras i norge vilket också påverkar bedömningen på proven där.

Själv tycker jag detta är befängt och jag ser inget gott som skulle kunna komma ur detta. Resultatet skulle bli att det än mer skulle avlas fram kontinentala hundar som rena fågelhundar och dessutom bara på hundar som har ett så "brittiskt" sök som möjligt. Ett annat scenario är att de kontinentala hundarna (förutom möjligtvis breton) skulle minska i popularitet så mycket att rasen i förlägningen hotades.

Min åsikt är att det ska vara som det är idag. Vorsteh ska ha alla sina 3 moment och den ska bedömas som en vorsteh. Jag skulle gärna också se fler fullbruksprov i Sverige.

Jag har nämligen en vorsteh för att jag vill ha en "fågelhund +". Hade jag bara velat ha en fågelhund så hade jag köpt mig en pointer.

Vad tycker ni?

Hejsan !

Olika raser har olika egenskaper och kan därför inte jämföras med varandra utifrån en "bedömningsmall". Vissa raser gynnas medans andra raser missgynnas utifrån bedömningskriterierna hur man än vrider och vänder på det. Krasst man kan ej jämföra äpplen med päron...

Vill oxå tillägga att alla vet ju att en (kh) vorsteh är jakthunden nr 1 :)

MVH: Tjäder

Publicerat

Vad tycker ni?

I den bästa av världar kan det ju vara så att man med gemensamma prov jämför "sin" ras med andra raser och får ett mått på hur den står sig i konkurransen med dessa. Man kan då utveckla rasens fågelegenskaper samtidigt som man slår vakt om vorstehns allroundegenskaper. Att raserna kanske ska bedömas olika är jag inte rätt person att uttala mig om men jag tycker nog ändå att det borde gå att ställa upp på samma prov. Jag ser jaktproven som ett verktyg i avelsarbetet, om min pointer (eller kommande breton) blir slagen av en vorsteh bryr jag mig inte om så länge han gör ett bra jobb och visar upp sig på rätt sätt.

/Patrik (som aldrig ställt upp på fågelhundsprov...)

Publicerat
  • Författare

I den bästa av världar kan det ju vara så att man med gemensamma prov jämför "sin" ras med andra raser och får ett mått på hur den står sig i konkurransen med dessa. Man kan då utveckla rasens fågelegenskaper samtidigt som man slår vakt om vorstehns allroundegenskaper. Att raserna kanske ska bedömas olika är jag inte rätt person att uttala mig om men jag tycker nog ändå att det borde gå att ställa upp på samma prov. Jag ser jaktproven som ett verktyg i avelsarbetet, om min pointer (eller kommande breton) blir slagen av en vorsteh bryr jag mig inte om så länge han gör ett bra jobb och visar upp sig på rätt sätt.

/Patrik (som aldrig ställt upp på fågelhundsprov...)

Att man kan ställa upp på samma prov är ok tycker jag , men då ska hundarna bedömmas utifrån rasens egenskaper och både en vorsteh och en pointer ska kunna ta ett 1:a pris på samma prov trots att deras jaktsätt på många sätt skiljer sig åt. Att gå efter kriterier baserade på idealbilden av en brittisk hundras när man bedömer alla stående fågelhundar känns för mig mycket främmande.

Publicerat

Nu är det ju norrmän vi talar om.. ^_^

Hur kan jämföra en spinone mot en pointer??

Stort, vid och snabb är det som räknas i grannlandet. Öppna stamböckerna och avla rätt över raserna känns som idealet när man ändå intre verkar bry sig om skillnaderna dem emellan.

http://www.birddog.nu/forum/forum1623/texter.shtml ....lite gammal skåpmat som behandlar ämnet.

Nervklent vibrerande strävhår, Nej Tack!

Publicerat

Almenson jag delar dina åsikter fullt ut. Har ingen stående hund men ett genuint intresse av att bevara raserna för det de är avlade för i generationer. En vorsteh kan aldrig jämföras med en pointer/setter. Detta pga bla. att vorstehn ska kunna apportera en räv i sitt hemland. Skulle vilja se en brittisk fågelhund ens närma sig en räv , död eller levande, dock är dom suveräna FÅGELHUNDAR. Har alltid önskat jag hade jakt till en irländare för då hade jag haft en dylik

Publicerat

Almenson jag delar dina åsikter fullt ut. Har ingen stående hund men ett genuint intresse av att bevara raserna för det de är avlade för i generationer. En vorsteh kan aldrig jämföras med en pointer/setter. Detta pga bla. att vorstehn ska kunna apportera en räv i sitt hemland. Skulle vilja se en brittisk fågelhund ens närma sig en räv , död eller levande, dock är dom suveräna FÅGELHUNDAR. Har alltid önskat jag hade jakt till en irländare för då hade jag haft en dylik

Hrmph.. Bara som information så apporterar min pointer räv ;)

Publicerat

Hrmph.. Bara som information så apporterar min pointer räv ;)

Alltid kul med undantagen ifrån regeln. Spontant eller är det du som är duktig som chaufför ?

Han killen med Bjärven(Jonas?) hade uppvisning på Tullgarn för några år sedan med pointers (och setter om jag inte minns helt galet) där de friskt apporterade allehanda vilt, skarvar och harar bl. kommer inte ihåg om mickel var med i bilden. Kul att se var det i alla fall och kul att se att de med rätt man bakom spakarna kan andra saker än att springa bråttomast..

Publicerat

Alltid kul med undantagen ifrån regeln. Spontant eller är det du som är duktig som chaufför ?

Han killen med Bjärven(Jonas?) hade uppvisning på Tullgarn för några år sedan med pointers (och setter om jag inte minns helt galet) där de friskt apporterade allehanda vilt, skarvar och harar bl. kommer inte ihåg om mickel var med i bilden. Kul att se var det i alla fall och kul att se att de med rätt man bakom spakarna kan andra saker än att springa bråttomast..

Jag köpte honom "färdig" så jag kan inte ta åt mig äran helt och hållet.

• 2 months later...
Publicerat
... med rätt man bakom spakarna kan andra saker än att springa bråttomast..

...så att om mannen (eller kvinnan) bakom spakarna inte är den rätte (rätta), så duger de brittiska enbart till "att springa bråttomast.."

...eller???

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Publicerat

Hundträningen på Dundret i Gällivare har kommit igång onsdagen 8/8.

Där kan man med lite ivrigt fotarbete få se minst 70 olika hunda som JAKTTRÄNAR.

Detta pågår de närmaste 2 veckorna . Efter att ha sett sådana mängder hundar( i många år dessutom) så blir man lite mindre styv i korken .

Man konstaterar också att en BRA hund är en BRA hund oavsett ras.

Dessutom så får man en realistisk bild av vad ens egen hund duger till.

http://www.hkdundret.se/

Kolla på årets inventering och förfäras.

Publicerat

...så att om mannen (eller kvinnan) bakom spakarna inte är den rätte (rätta), så duger de brittiska enbart till "att springa bråttomast.."

...eller???

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

En engelsk är en renodlas fågelhund, var så jag mena och de springer väldigt bråttomt.
Publicerat

En engelsk är en renodlas fågelhund

OK,håller fullständigt med!

...och de springer väldigt bråttomt.

...OCH oftast effektivt! :wink:

F ö håller jag med Snowman om att en BRA fågelhund är en BRA fågelhund (snackar nu om kort- och strävhår, breton och brittiska - de övriga vet jag lite om och de jag har sett Münsterländers, Långhårig vorsteh, Weimaraner, Wizla m fl har bara varit skit!)

Tyvärr ser man fortfarande individer bland vorsthrar snorande runt fötterna på föraren och med snoken i backen, enda skillnaden är "gräddvispen" till svans som saknas numer. Tack och lov är de färre numer jämfört med 10-15 år sedan... :smile:

Publicerat
  • Författare

Tyvärr ser man fortfarande individer bland vorsthrar snorande runt fötterna på föraren och med snoken i backen, enda skillnaden är "gräddvispen" till svans som saknas numer. Tack och lov är de färre numer jämfört med 10-15 år sedan... :smile:

Så du menar att du tycker att vi ska avla fram ett brittiskt beteende på vorstehraserna, med ett snabbare och vidare sök och enbart sökande på vindvittring på traditionellt engelskt manér?

Publicerat

Där Lappsudden har vi pudelns kärna, varför ska vi/ni sträva efter att likställa alla raserna ??

Låt raserna ha sina egenskaper ifred, låt den ursprungliga tanken med raserna vara. En vorsteh ska/kan inte mäta sig med de engelska när det gäller fågelbiten(stående då för vid apportbiten är det tvärtom) även om nu de korthåriga gör det ibland tack vare ihärdig avel.

Den stående egenskapen är bara en del av de egenskap som en vorsteh har/ska ha, i mitt jagande räcker inte en engelsk till och jag skulle aldrig komma på tanken att försöka utveckla setterrasen till grishund. Därav mitt val.

Vizlor, spinone och en del andra raser ska inte ha, och det vet man om när man köper en, samma egenskaper som en pointer som springer fjälldarna emellan och det behövs kikare för att följa.

Alla ser inte charmen med att gå 600m bort på ett stånd utan vill ha en hund som jobbar mera nära föraren, ungerfär som skillnaden mellan en Laika o Jämte.

Hellre en lydig stövelputsare än en olydig kilometerhund.

Nu har SKK o Svk redan anamat tävling/sport/svensktfågelprov som enda referens för svensk avel och därför tar jag bara mig an hundar ifrån Tyskland.

Men när den dagen kommer som jag ska ha mig en renfågelhund så ligger en Gordon bra till.

Publicerat

Men om det nu skulle vara ett gemensamt prov så måste man ju se till att det blir väldigt många minuspoäng om hunden inte förföljer en uppspringande hare i minst 300m. MED SKALL!

Publicerat
Så du menar att du tycker att vi ska avla fram ett brittiskt beteende på vorstehraserna, med ett snabbare och vidare sök och enbart sökande på vindvittring på traditionellt engelskt manér?
Där Lappsudden har vi pudelns kärna, varför ska vi/ni sträva efter att likställa alla raserna ?? Låt raserna ha sina egenskaper ifred, låt den ursprungliga tanken med raserna vara. En vorsteh ska/kan inte mäta sig med de engelska när det gäller fågelbiten(stående då för vid apportbiten är det tvärtom) även om nu de korthåriga gör det ibland tack vare ihärdig avel. Den stående egenskapen är bara en del av de egenskap som en vorsteh har/ska ha, i mitt jagande räcker inte en engelsk till och jag skulle aldrig komma på tanken att försöka utveckla setterrasen till grishund. Därav mitt val. Vizlor, spinone och en del andra raser ska inte ha, och det vet man om när man köper en, samma egenskaper som en pointer som springer fjälldarna emellan och det behövs kikare för att följa. Alla ser inte charmen med att gå 600m bort på ett stånd utan vill ha en hund som jobbar mera nära föraren, ungerfär som skillnaden mellan en Laika o Jämte. Hellre en lydig stövelputsare än en olydig kilometerhund. Nu har SKK o Svk redan anamat tävling/sport/svensktfågelprov som enda referens för svensk avel och därför tar jag bara mig an hundar ifrån Tyskland. Men när den dagen kommer som jag ska ha mig en renfågelhund så ligger en Gordon bra till.

Almenson och Strävhår: Var någonstans i mina korta inlägg kan man förstå att jag tycker vorstehraserna ska framavlas mot ett brittiskt beteende eller att likställa raserna. Det jag ev skulle ha skrivit som skulle kunna antyda något trist bland vissa individer i vorstehraserna (något som faktiskt även förekommer bland vissa brittiska) är att de knappt har ett jaktbart sök. Vi måste väl ändå utgå från att vi har STÅENDE FÅGELHUNDAR som ska söka upp fågel och ta STÅND och inte stötande hundar typ spaniels. Vissa sällskapsraser fixar "jakten" lika bra som "stövelputsaren" eller hur Strävhår? Jag tycker precis som er att vorstehn ska vara den allroundhund som den är framtagen till men i grund så är den ju faktiskt en STÅENDE FÅGELHUND!

Det jag reagerade på i mitt första inlägg var Strävhårs 18 maj-nys om att pointrar och settrar minsann krävde en proffsdressör för att kunna utföra jaktinsatser andra "än att springa bråttomast"

Och Strävhår: Du fortsätter i dina inlägg genom att generalisera om "pointer som springer fjälldalarna emellan och det behövs kikare för att följa", "att gå 600 m bort på ett stånd" och "en olydig kilometerhund". Du avslöjar din okunskap på området!! Jag lovar dig att jag sett många gånger fler settrar och pointrar än dig (kanske också vorsthrar) och också sett exemplar som jag av orsaker som du skriver inte skulle tveka att uppsöka veterinär för att göra processen kort. Men du generaliserar de brittiska stående fågelhundsraserna som kompletta joyrunners utan eget jaktvett och som kräver proffs för att styras - snacka om rasfanatiker... DET kan du inte få stå oemotsagd!!

Som redan skrivits - en BRA fågelhund är en BRA fågelhund oavsett ras. Under helgen som gick hade jag förmånen att under ripinventering få umgås med kompisar med såväl brittiska fågelhundar som kontinentala (vorsthrar) inalles 16 st och de utförde sina uppgifter precis som man vill att det ska gå till när man är ute med fågelhundar. Väl tillpassad reviering med en söksbredd mellan 100 m - 300 m, ibland ännu kortare allt beroende på terrängen.

OCH slutligen - än en gång för att tydliggöra en sak: Jag har ingen önskan om att vorstehraserna ska avlas mot något annat än de är idag.

Nu handlade ju tråden ursprungligen om jaktprovsreglerna och jag ber så mycket om ursäkt om mina inlägg kom att handla om annat men jag tycker nog att Strävhår få ta merparten av detta.

Publicerat

Jo just...

"Det jag reagerade på i mitt första inlägg var Strävhårs 18 maj-nys om att pointrar och settrar minsann krävde en proffsdressör för att kunna utföra jaktinsatser andra "än att springa bråttomast"

Som fan läser bibeln då kanske, du tolkar det fel. Om jag du tycker jag dissat dig o alla andra oproffs så ber jag om ursäkt, såg det mer som en "hyllning" till rasen sen att det var just Jonas kan jag knappast rå för. Är övertygad om att flera än han som kan, kanske du !?

Det är inte så ofta man får se sånt av de engelska och tyckte det var kul att se, nu kan du gärna få hävda att de engelska generellt är minst lika bra apportörer som de kontinentala men de fatts då på alla de jakter jag varit på...kanske har jag varit på fel platser..förmodligen ligger sanningen i att de tränas för dåligt på den punkten.

"Och Strävhår: Du fortsätter i dina inlägg genom att generalisera om "pointer som springer fjälldalarna emellan och det behövs kikare för att följa", "att gå 600 m bort på ett stånd" och "en olydig kilometerhund". Du avslöjar din okunskap på området!! "

Klart jag generaliserar, svårt att gå in på individnivå här. Men jag har då sett fler "kilometer" ibland engelska, både lydiga o olydiga än i på min flank. Inte heller här menar jag inte att det per automtik betyder olydig, din tolkning.

Vid ett par tillfällen I Kiruna har vi blivit tillfrågade om hur våra hundar jagar då deras settrar varit för stora i deras tycke, rätt eller fel? Injagning ?

Jag har likaså träffat de som vill växla upp och skaffat engelskt, rätt eller fel ? Rätt för dom.

"Vi ste väl ändå utgå från att vi har STÅENDE FÅGELHUNDAR som ska söka upp fågel och ta STÅND och inte stötande hundar typ spaniels. Vissa sällskapsraser fixar "jakten" lika bra som "stövelputsaren" eller hur Strävhår?"

Är en stövelputsare per automatik en stöthund ??

"Jag lovar dig att jag sett många gånger fler settrar och pointrar än dig (kanske också vorsthrar) och också sett exemplar som jag av orsaker som du skriver inte skulle tveka att uppsöka veterinär för att göra processen kort."

Lite otäckt mycket du vet om mig..men så är det säkert.

Behövs en veterinär för det ?

Men du generaliserar de brittiska stående fågelhundsraserna som kompletta joyrunners utan eget jaktvett och som kräver proffs för att styras

Nu är fan i bibeln o läser igen...

Lustigt att du nämner joyrunner förresten, hur kom det uttrycket till egentligen?

"snacka om rasfanatiker..."

Missade du sista raden ?

En bra hund är en bra hund, helt klart men vi uppskattar säkerligen olika saker. Jag ser det som en fördel att nosen stryker närmare marken, annars går det fort på rådjuren bl.a och jag lägger heller ingen energi på att de ska springa vackert.

Publicerat

Som fan läser bibeln då kanske, du tolkar det fel.

Hur kan man tolka det du skrev på nåt annat sätt??

... kul att se att de med rätt man bakom spakarna kan andra saker än att springa bråttomast..

Men ok Strävhår, du inser till sist att fingrarna kanske snubblade på lite för fort den där eftermiddagen den18 maj....

Om du tycker jag dissat dig o alla andra oproffs så ber jag om ursäkt

Ursäkten är inte viktig men direkta felaktigheter skrivet av någon med tyskfödd vorsteh och som tycker det är det enda rätta - det måste bemötas! Imponerad är jag ändå på dina 869 inlägg sedan 26 juli 2011. Själv skulle jag aldrig hinna med att jaga framför datorn i den omfattningen. Jakt och träning i skogen och på fjället med mina settrar kräver sin tid men trevlig sådan.

Publicerat

Nu har jag inte lusläst tråden men min åsikt:

Prov är ju främst till för att gynna avel o då ska ju var o en rasklubb ha en genomtänkt avelsplan?

Oavsett vad rasklubbar vill så ligger det alltid i avelsdjurens ägare att bestämma vilken riktning att välja.

Köparna stirrar sig ofta blinda på prisvalörer från provverksamheter men begriper föga vad det innebär.

Domare är ju som sagt oerhört olika i sina bedömningar, även inom rikets gränser.

Om man tar i lite så kan ett 1a pris ibland va lika med ett 3e, olika domare alltså, enbart pga sökets vidd tex.

Sen borde möjligheter till att tävla (Vinnarklass) mellan olika raser finnas. Dock inte att beblandas med vanliga prov.

Som jag ser det är det 2 vitt skilda provverksamheter.

Dessutom ser jag en vinst i att kunna delta på Vorstehklubbarnas bruksprov för att kunna få på papper att min hund klarar av att vara en Kontinental rastypisk hund.

Jag har idag en Breton o vi har varkens eftersök eller vattenapportering som krav men vad gör det om man kan ha det på papper ändå.

Skulle hjälpa köparna att få det de söker.

JAG anser att alla fågelhundar SKA klara av både vatten och spår eftersom det ofta förekommer på jakt.

Så varför ha skygglappar o bara köra prov för egna raser ist för att öppna gränserna och ha tillgång till ett större område med prov imellan klubbarna?

DVS vinnarklass alla raser, Bruksprov alla raser, Rasklubbar egna rasmönstringar/prov för genuint o framåtsträvande avel för rasen.

Bara en lite morgonfundering över kaffet!

Publicerat

Nu har jag inte lusläst tråden men min åsikt:

Prov är ju främst till för att gynna avel o då ska ju var o en rasklubb ha en genomtänkt avelsplan?

Oavsett vad rasklubbar vill så ligger det alltid i avelsdjurens ägare att bestämma vilken riktning att välja.

Köparna stirrar sig ofta blinda på prisvalörer från provverksamheter men begriper föga vad det innebär.

Domare är ju som sagt oerhört olika i sina bedömningar, även inom rikets gränser.

Om man tar i lite så kan ett 1a pris ibland va lika med ett 3e, olika domare alltså, enbart pga sökets vidd tex.

Sen borde möjligheter till att tävla (Vinnarklass) mellan olika raser finnas. Dock inte att beblandas med vanliga prov.

Som jag ser det är det 2 vitt skilda provverksamheter.

Dessutom ser jag en vinst i att kunna delta på Vorstehklubbarnas bruksprov för att kunna få på papper att min hund klarar av att vara en Kontinental rastypisk hund.

Jag har idag en Breton o vi har varkens eftersök eller vattenapportering som krav men vad gör det om man kan ha det på papper ändå.

Skulle hjälpa köparna att få det de söker.

JAG anser att alla fågelhundar SKA klara av både vatten och spår eftersom det ofta förekommer på jakt.

Så varför ha skygglappar o bara köra prov för egna raser ist för att öppna gränserna och ha tillgång till ett större område med prov imellan klubbarna?

DVS vinnarklass alla raser, Bruksprov alla raser, Rasklubbar egna rasmönstringar/prov för genuint o framåtsträvande avel för rasen.

Bara en lite morgonfundering över kaffet!

Först, tack för att du tog upp tråden kring vad den egentligen ska handla om!

Det där med eftersöksgrenarna och vattenapport kan du fixa om du far över till Norge och startar på s k Kombinert pröve. Där tillåts samtliga fågelhundsraser delta. Och visst är det en merit att tillfoga till sin hund att den klarar även detta. Det finns många exempel där även bretoner och brittiska hundar hävdat sig bra på dessa pröver.

Det händer ju t o m på ripjakt att en fågel hamnar ut i vattnet och då måste bringas in. [som en kuriosa och parentes kan jag nämna (och erkänna) att jag vid jakt med en kompis, en av mina valpköpare (valpen var då 7 månader), sköt en ripa som hamnade 30 meter ut i vattnet. Apport!! till min dåvarande segrarklass hund något som hon inte ville göra. Kompisen frågade om han fick skicka ut valpen och jädrar... han gjorde det! Snopet för mig men lycka för honom och duktig valp!]

Du har helt rätt i att kvalitetsprov och konkurrensprov/tävling (elitklass eller segrarklass) är helt skilda saker. Ett kvalitetsprov mäter ju varje hund för sig utan jämförelse med vad annan hund presterar medan konkurrensproven är som en tävling där turen ofta spelar in. T ex att den ena hunden söker till höger och hittar fågel medan den andra söker till vänster och missar situationen.

Det underliga är ju att de flesta, även många domare och ansvarigt folk inom rasklubbarna, håller med om att tävling till stor del är ett spektakel och att den bästa JAKTHUNDEN inte alltid koras som den bäste. Nu kan man ju försvara sig med att en elit- eller segrarklasshund ju tidgare gått igenom "nålsögat" med en 1:a i öppen klass och där är ju kravet betydligt större.

Många riktigt bra hundar som det kanske jagas otroligt mycket med når kanske bara upp till 2:a priser i öppen klass, möjligen av just det skälet att de jagas så hårt med och polityren inte alltid är den bästa. Men till pris går de nästan varje gång de startar och visar därmed vilken otrolig viltfinnare den är. Tyvärr så blir dessa hundar ratade i aveln till förmån för många stjärnor som mer eller mindre enbart används som tävlingshundar med upp till tresiffriga antal starter under sin livstid. Förr eller senare så placerar de sig och vinner sina titlar men hur mycket JAKT hinns med?

Publicerat

Hej

Håller med jimbolo att det kan vara bra för tex Breton mm att få starta tex fullbruksprov och visst kan kontinentala ibland tävla mot de brittiska MEN då bara för att det är skoj, dom proven/tävlingarna ska inte vara avelsgrundande.

Som det så ofta skrivs inom vorstehklubben så är sverige ett avlångt land och vorstehn används mer som kortdrivare och eftersökshund i söder än i norr. Alla har ju rätt att använda sin hund som de vill men att avla fram vorstrar som går som en pointer på fjäll medans ingen hänsyn tas till eftersöksbiten mm tycker jag är fel.

Sen håller jag inte med lappsudd i att Vorstehn är en stående fågelhund, stånde hund har jag läst någon stans, det tycker jag passar bättre.

Av de brittiska hundar jag sett så kan ju faktiskt dom som har rätt förare mer än springa bråttomast, men "rätt förare" behöver ju inte vara en proffsförare.

Mvh

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag tror inte på att ha gemensamma prov för kontinentala och brittiska hundar eftersom de inte är samma typer. De delar den stående egenskapen men då ska man bara sätta betyg på det, vilket blir lite fattigt. Men "matcher" mellan de olika kan man absolut ha - mer på skoj då.

För de kontinentala hoppas jag att det ändrar riktning i det håll det börjat göra. En kontinental som visar kontrollerbart intresse för hårvilt ska premieras därefter! Jag hoppas alla domare är med på det tåget. Hört domare som berömde en vizla som Fullständigt blundade för en hare 20 meter framför näsan i bra vind. Nu är frågan hur långt man ska dra det med de kontinentala. Ska fullständig premiering (1:a pris) kunna erhållas med uteslutande ex. förtjänstfullt arbete på hare? Eller ska det krävas även stånd på fågel för att få full pott?

Fullbruksprovet tycker jag också är en bra provform. Men vet också de som tycker att det är fullständigt betydelselöst och inte bör få medräknas i meriter mot ett SUCH eller SJCH.

Nästa fråga är viltspårchampionat. Är det verkligen vettigt att en allroundras inte ska ha rätt att bli viltspårchampion?? Argument som hörts är att det skulle vara för lätt och att det skulle bli någon typ av inflation i championat. Det har jag lite svårt att förstå. Man behöver ju inte göra det avelsmeriterande att vara viltspårchampion - men man måste ju kunna få BLI det iaf....eller?