Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakten förstörd pga Lösspringande hund igen!

Featured Replies

Publicerat

Efter att ha varit på banan och provat lite med drillingen tänkte jag åka ut och se om man kunde få omkull någon gris med nyförvärvet.

Sakt och gjort var nere vid marken vid 2100.

Parkerade, laddade och började gå längs den 100m långa skogsvägen innan jag kommer ut på åkrana. När jag går där och stannar för att kolla vinden så kommer en get med kid och glider förbi mig på 30m helt utan att märka mig. Smyger vidare. och när jag kommer ut på åkrarna så har geten och kiddet kommit halvvägs över åkern till skogen då de blir stötta av något? Väntar lite innan jag smyger vidare när jag är halv vägs över åkern hör jag ett rådjur skälla 300m bort på vilt åkern till vänster om mig. Tittar dit och ser en stor bock kommer i 280 knyck ut på åkern jag står på! Och efter är något svart!? Bocken paserar mig på 50m ca och när jag tittar vad som jagar den så är de en shäfer! :angry: Skricker och gapar för att få stopp på hunfan men det hjälper inte. :angry: Hunden fortsätter ca 40m bakom bocken i fullfart upp mot våran åtel som ligger 50 m in i skogen 300m från där jag står. Då tar jag upp hundpipan och blåser stoppsingnal! Då stannar hundfan! Vrider up titta på mig och sätter fullfart in mot åteln där det bara brakar! Hör en människa vissla och ropa vid ett av husen bakom mig. Och börjar med raska kliv bege mig dit där de står en halvfull kärring! Frågar om hon letar efter en shäfer?

Jo svarar hon"

Den är halvvägs ner mot ko kurvan jagande på ett Rådjur säger jag!

Tror du det Svara hon!

Jag såg de sa jag!

Hon är bara 9 månader säger hon!

Kanske dax och ta upp dresyren säger jag! Och då kommer shäfern som kärringen börjar skälla och gapa på och brotta ner :huh:

Säger inge mer då de inte är någe att diskutera med så ringer jaktkompisen och tjejen och tar ut mitt vrede på dem.

Det är första gången med denna hund! Men deras gammla hund så höll jag på att skjuta en kväll när jag vakade räv! Och så pajade den Bockjakten förra året då den jagade bort bocken!

Har pratat med dem 3 gånger nu! Så vad ska jag göra? De är inge fel på hunden de är ägarna!

Så hur hade ni handlat?

S.

Publicerat

Prata med kärringen när hon är nykter, om hon inte lyssnar får du nog anmäla...

Publicerat

Jag hade troligen anmält redan vid första gången, absolut vid andra!

Detta är tredje gången... Oddsen att hon skulke börja bry sig är minimal.

Nu är kiden födda och skall absolut inte stressas av en fyllekärrings oförmåga att ta hand om hunden!

Är hon dessutom regelbundet onykter (utgår inte från att det är så men OM) så lär hon inte bry sig ett skit, än mindre fatta, att hennes hund ställer till med en massa misär...

Publicerat

Koppla jycken och kör den till polisen långt bort..

Publicerat

Minst en polisanmälan! Knappt att ordningsmakten orkar lyfta varken finger eller röven från stolen för att göra nå't åt det men det är ju ett annat problem.

Publicerat

1 ࠧ宧en beh man inte anm䬡, olycker h䮤er 䶥n den b䳴a det finns fler 䮠1 jakthund som smitit till skogs under icket lovlig tid. Men vid upprepade tillf䬬en s堦 ett samtal med 䧡ren och h䮤er det igen s堡nm䬡n.

Publicerat

Hade en liknande erfarenhet för en veckan sen när jag smugit in på en smällfet get och låg och spanade, (hittade ingen bock så jag låg och kikade på geten ist). tro på fan det kommer en labbe och skäller och jagar iväg geten.

ett par min senare kommer hundägare, vid konfrontation tycker hundägaren att det är så härligt att det inte finns några stora vägar i närheten så att hunden kan springa fritt i området !!!!!!

/Cris - som fick bita sig ordentligt hårt i läppen...

Publicerat
  • Författare

Har pratat med henne. Vet inte hur det är med nykterheten? Är som Wiz säger om rådjuren.

Har funderat på de du säger NS?

Polisanmälan hjälper inte och känns fel väg att gå. Blir bara ett papper som tröskar skrivbord tills de åker i papperskorgen efter 3 år.

Cris visst blir man glad! vet precis vad du menar.

Visst drar de hundar lite titt som tätt, men dessa människor känns som dom satt det i system.

Ska åka ner på efter middagen och prata med dem så får vi se.

S.

Publicerat

Nu har du ju givit henne för många chanser, gör en anmälan innan det händer igen.

Publicerat

Att anmäla är inte fel! Man blir bara så less på sådant här...

Publicerat

Kopplar du upp och lämnar till polis ett antal gånger så kanske det händer nått...

Om inte annat så tröttnar kanske ägarna på att hämta hunden där.

Händer det titt som tätt under hundförbudstiden så bör nog polis göra nått åt hundhållningen.

Publicerat
  • Författare

Och helvete vad oanträffbar man kan va!? Båda bilarna var hemma och såg någon i köket. men ingen som öppna?

Funderade att gå runt och in på baksidan men då åker man väll in för hemfridsbrott eller fösk till inbrott eller någe annat dumt!?

Hunden går inte framm till andra annars hade blivit koppel och bilfärd!

Ska ut ikväll igen får se om historien upprepar sig?

S.

Publicerat
Hunden går inte framm till andra...

Bacon. Funkar galant.

-- Mats

Publicerat

Kopplar du upp och lämnar till polis ett antal gånger så kanske det händer nått...

Om inte annat så tröttnar kanske ägarna på att hämta hunden där.

Händer det titt som tätt under hundförbudstiden så bör nog polis göra nått åt hundhållningen.

Detta är nog det effektivaste sättet att hantera frågan med hänsyn till viljan att förstå problemet men titta ordentligt på stegen till jakttornet innan du klättrar upp efter uppkopplingen av jycken.

Publicerat

Se till att ha kameran lätt tillgänglig. Helst med video funktion men stillbilder går också bra.

Bevisvärdet försvinner inte om det är från åtelkamera men om du inte har tillstånd så kan du ju möjligtvis få andra problem...

// Henrik

Publicerat
  • Författare

De kanske löst sig bra ändå? Hunden går kopplad nu. Får se hur länge de håller i sig? Men en gång till så blir de polisanmälan eller transport till polisen.

S. Som har köttbullar med sig jämt nu :P