Publicerat Maj 17, 201213 yr Med tanke på utredningen som pågår. Det är ju knappast troligt att en eventuell lag mot halvautomater kommer verka retroaktivt men risken finns ju att man står med en bössa som är omöjlig att sälja. Jag tror iof inte att hagelautomater kommer att drabbas men man vet ju aldrig. Vad säger ni, hade ni vågat köpa en halvautomat i nuläget?
Publicerat Maj 17, 201213 yr Med tanke på utredningen som pågår. Det är ju knappast troligt att en eventuell lag mot halvautomater kommer verka retroaktivt men risken finns ju att man står med en bössa som är omöjlig att sälja. Jag tror iof inte att hagelautomater kommer att drabbas men man vet ju aldrig. Vad säger ni, hade ni vågat köpa en halvautomat i nuläget? Lämnade in ansökan på en Beretta AL390 igår så ja
Publicerat Maj 17, 201213 yr De kommer inte att kunna förbjuda bort alla halvisar, i varje fall inte hagelvapen. Kostnaden för inlösen är enorm. Sök du... /C
Publicerat Maj 17, 201213 yr Det är nu man absolut nu om nånsin man ska söka på halvautomater. Jag har en ansökan inne på en med kula nu... Har redan tre hagelautomater i skåpen..
Publicerat Maj 17, 201213 yr Jag skulle absolut våga, jag var nära att skaffa en i onsdags men det blev ett nytt pipset till kombin istället.
Publicerat Maj 17, 201213 yr Halvautomater på hagel kommer inte att försvinna, inte en chans. Varför tror ni det? Jag kan se åtstramningar komma på kulvapensidan i värsta fall men inte på hagel... ...eller har jag missat något?
Publicerat Maj 18, 201213 yr Halvautomater på hagel kommer inte att försvinna, inte en chans. Varför tror ni det? Jag kan se åtstramningar komma på kulvapensidan i värsta fall men inte på hagel... ...eller har jag missat något? P.g.a. ordalydelsen i en viss pågående utredning.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Kan finnas andra anledningar att undvika kul-halvautomater, citat ur PM för en tysk drevjakt. Halbautomaten sind nicht erwünscht.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Halbautomaten sind nicht erwünscht. Översatt med Google Translate för de som inte språkar språket: Halvautomatiska maskiner är inte tillåtna.
Publicerat Maj 20, 201213 yr .........Vad säger ni, hade ni vågat köpa en halvautomat i nuläget? Nu har vi inte retroaktiv lagstiftning i Sverige utom möjligen när det innehav av barnporr - och där kan jag leva med det - så lär ingen bli straffad för sitt legala innehav av en kulautomat eller en hagelautomat. Det västa som kan hända är att bössan blir osäljbar/svårsåld eller möjligen inlöst - det sistnämda är tämligen osannolikt eftersom det skulle kosta en del. Inte i inlösen utan i arbete och processer när folk överklagar värderingen. Eftersom resonemanget förs på EU-nivå så är det förmodligen inget som vare sig kommer som en blixt från klar himmel utan förr som en snigel. Men den som vill ha en bör nog skaffa en nu, man kan mycket väl isa ansökan medan man väntar på beslut.... Kan finnas andra anledningar att undvika kul-halvautomater, citat ur PM för en tysk drevjakt. Halbautomaten sind nicht erwünscht. Tja, det är ju inte mer märkligt än att hagelautomaten är tokfel på en harklapp..... /T
Publicerat Maj 20, 201213 yr Författare Ni har säkert rätt. Det känns orimligt att ett förbud, som dessutom skulle innebära inlösen, kommer bli av. Däremot är det just det scenario PMT nämner som kan få en att fundera lite. Om ett förbud mot nya halvautolicenser kommer så innebär det att man står med en ekonomiskt sett värdelös bössa. I och för sig kanske det skulle ha en dämpande effekt på vapenbytarsjukan...