Publicerat Maj 19, 201213 yr Hej, har en fundering som ni säkert kan bidra till att reda ut. Den mark jag arrenderar jakten på i närområdet där jag bor, har börjat besökas av vildsvin. På sistone har de till och från varit och bökat i markägarens/bondens nysådda potatisåker, varpå han förstås hört av sig och gärna ser lite aktivitet för att reducera dem. Har satt upp åtelkamera därnere och konstaterat att det kommer grisar en och annan natt, mellan 23.30-02.00 ungefär. Jag är inte nödbedd att jaga gris, även om den tiden på dygnet inte tillhör mina favoriter bland jakttider... Hur som helst, själva frågan handlar om att de i huvudsak håller till precis i utkanten på marken - och det gränsar till ett naturresarvat. Vad händer om jag skjuter en gris, som även med ett bra skott mycket väl kan knalla iväg 50-100 meter in i reservatet? Det finns ju ingen naturlig part jag kan ringa och göra någon överenskommelse med, skulle i sådan fall vara att ta kontakt med kommunen eller? Jag skulle ju kunna anlägga en åtel en bit längre in för att locka in dem på bättre 'marginal för flyktsträcka', men det vet jag inte om bonden skulle uppskatta... Att skjuta huvudskott för att få dem att trilla på plats, med enbart en grön lampa som skjutljus, känns inte heller särskilt begåvat... Tankar och synpunkter mottages tacksamt /Bosse
Publicerat Maj 19, 201213 yr Mitt råd är att ändå köra igång en åtel inte långt ifrån grödorna! Förklara för bonden att du bara skall locka till dig gris med mycket lite foder, annars köper han inte det. Detta är det absolut bästa sättet du kan göra! Sitta och bevaka grödor i tid och otid, gör att många tröttnar fort. Med åtelkamerans hjälp lär du dig snart vilka tider grisarna kommer och då behöver du inte sitta hela nätter igenom! Alltså, lobba för en åtel och förklara att denna jaktformen inte lockar till mer gris än de som redan finns i området. Klart, ökar du fodermängden blir scenariet något helt annat... Trevligt namn du har förresten...
Publicerat Maj 19, 201213 yr Det är väl lite olika med naturreservaten, jagar på ett par stycken här, där markägaren förhandlat sig till att ha kvar jakträtten på reservatmarken och isf är det ju den som har jakten som du ska prata med, i annat fall så är det väl kommunen/länstyrelsen du får prata med. Sköt en älg på trafikeftersök för några år sen i ett naturreservat som länsstyrelsen ansvarar för och där ingen får jaga, laget där älgen blev påkörd hade gjort upp med länsstyrelsen att dom fick göra eftersök och ta ev vilt som fälldes under eftersök.
Publicerat Maj 19, 201213 yr Vad händer om jag skjuter en gris, som även med ett bra skott mycket väl kan knalla iväg 50-100 meter in i reservatet? Det finns ju ingen naturlig part jag kan ringa och göra någon överenskommelse med, skulle i sådan fall vara att ta kontakt med kommunen eller? Tankar och synpunkter mottages tacksamt /Bosse Är du säker på att ingen har jakträtten där. Det är inte jaktförbud i alla naturreservat. Har själv jagat i Glaskogens naturreservat i många år.
Publicerat Maj 19, 201213 yr Skjut bogskott och grisen faller på platsen! Så gör jag med alla mina grisar och om jag förlorar några kilon kött är det skit samma. Med lungskott går grisen mellan 30-60 meter som vanligast och det har jag ingen lust med mitt i natten när sängen hägrar...