Publicerat Maj 19, 201213 yr Hejsan! Jag har ganska nyss klarat den teoretiska delen av jägarexamen och ska snart göra skytte-provet så jag tränar lite grann. Men alltid när jag skjuter skakar jag lite grann och jag kan aldrig lyckas hålla det helt stilla! Jag försöker andas ljupa andetag, hålla geväret bra mot axeln och såna saker men jag skakar ändå. Har någon några tips vad jag ska tänka på så skakningarna kan minska eller något sätt att träna så jag blir stadigare. Eller ska jag bara sitta hålla siktet så stilla det går utan att skjuta och försöka bli bättre på så sätt?
Publicerat Maj 19, 201213 yr hur menar du med "skakningar" ? är det att riktmedlet verkligen skakar eller är det att det bara svajar runt `
Publicerat Maj 19, 201213 yr Författare Jag skulle säga att det svajar (ursäkta att jag inte skrev det först jag kom inte på nåt bättre att skriva). Det svajar inte så stort att jag inte prickar alls men om vi säger att jag skjuter på en luftgevärstavla så blir det då utanför den minsta ringen i mitten för jag svajar utanför hela tiden
Publicerat Maj 19, 201213 yr Skulle säga att det är helt normalt iaf vid fristående skytte utan stöd.
Publicerat Maj 19, 201213 yr aha ok dom flesta har svajet men har olika trick att komma ifrån det går att träna bort delar av det annars så är det att hitta en teknik som gör det möjligt att träffa bra ändå jag slipper mina sidorörelser när jag för vapnet uppåt så jag börjar en bit nedanför träffpunkten och för upp i jämnfart tills jag är strax under där skottet ska sitta och trycker av då brukar sitta bra då
Publicerat Maj 19, 201213 yr Det går ju inte att träna bort riktigt allt svaj man kommer nog alltid att svaja litegrann. Men de går ju att träna bort de mesta Då jag är på banan så brukar jag försöka ta ner bössan och vila och inte stå och hålla den i skottläge hela tiden för då svajar man mer Mvh
Publicerat Maj 19, 201213 yr Nu vet jag ju inte hur mycket du svajar, men på tex älgbanan brukar jag använda så liten förstoring på kikarn som möjligt, men det kanske du redan gör?! Då är svajet inte lika märkbart iaf inte för mig och det brukar fungera. Har prövat på pappälgen med hög förstoring och det blir sällan bra för då koncentrerar jag mig för mycket på att skjuta mitt i prick och svajar sjukt mycket /A
Publicerat Maj 19, 201213 yr Eller ska inte säga att jag svajar sjukt mycket men det är mera markant. /A
Publicerat Maj 19, 201213 yr Jocke småläning har väl ett tips tror jag o även jag ..träna träna återigen träna se dock till att inte fokusera så mycket på att hålla still bössan helt. Utan jaga ifatt uppifrån eller nerifrån sen när du anser det som rätt= Pang!..så gjorde eller gör jag iaf för att få kulan att sitta där jag vill..annars får man nog skjuta med sandsäck
Publicerat Maj 19, 201213 yr Jocke småläning har väl ett tips tror jag o även jag ..träna träna återigen träna se dock till att inte fokusera så mycket på att hålla still bössan helt. Utan jaga ifatt uppifrån eller nerifrån sen när du anser det som rätt= Pang!..så gjorde eller gör jag iaf för att få kulan att sitta där jag vill..annars får man nog skjuta med sandsäck Jo man får skaka med och när man passerar rätt drar man av, brukar funka bra från en som med skakar om kring utan massa stöd!
Publicerat Maj 19, 201213 yr Upp med armbågarna! Håll "lagom" långt fram med vänsterhanden. Axelbrett mellan fötterna. Sedan finns det olika personer som säger olika om fotställningen. Jag har fötterna i 90 grader mot skjutriktningen, nästan parallellt. Fokusera på en punkt strax under träffområdet innan anläggning, när du gör anläggningen ska du hamna med korset i kikaren på stället som du fokuserar på. Med en långsam och lugn rörelse för du bössan uppåt och släpper skottet på väg in i femettan. Om du hamnar fel eller att det tar för lång tid ta ned bössan och vila. Vila armarna genom att vila pipan på bänken framför dig. Håll inte bössan uppe för länge. Ha fingerblomman på avtryckaren, och ha inte resten av fingret mot kolven. Stöd inte höften mot bänken, det kan kännas bra i början men hämmar skyttet i längden! Tänk på att andas, när du håller andan räcker syret i blodet ca 3-4 sekunder innan ögat börjar känna av syrebristen och tappar en del av skärpan, alltså långt innan du själv upptäcker att du behöver andas. Stillastående friskytte handlar om ställning och rutin. Träna, träna, träna! Och sist: Stöd inte höften mot bänken!
Publicerat Maj 19, 201213 yr Om det är inför uppskjutningen av högviltsprovet, träna och använd skjutkäpp, kan kännas krångligt i början, men den hjälper.
Publicerat Maj 19, 201213 yr Författare Jo jag har just skaffat en för typ 2 dagar sen så den kan jag då träna med
Publicerat Maj 21, 201213 yr Ingen kan hålla stilla! Alla skakar mer eller mindre. Skjut när du är på väg in i träffområdet/femettan whatever ditt krav på träff är. Är du inne där du ska trycka av är du redan på väg ut. Vilket gör att du kommer att skjuta ofantligt mycket sämre. Nerifrån och upp är ALLTID rekommendationen på stillastående. Bak/nerifrån och fram på löpande. ALDRIG uppifrån och ner. Lugna rörelser. Vä hand håller endast upp vapnet. Avslappnat. Se även Merkels tips ovan, med den skillnaden att om du inte jagar femettor utan träffar (jägarexamen) så tryck av på väg in i träffområdet. Fotställningen ett - halv tre är rätt bra för 98% av befolkningen.