Publicerat Maj 19, 201213 yr jag har precis avlagt jägarexamen och har påbörjat licens ansökan till en .308. Men jag vet inte vilket sikte jag borde köpa. Har inte koll på vilken typ av jakt jag kommer syssla med. Har funderat på ett meopta 1,5-6x42 men detta ligger nära övre gränsen vad jag vill betala. Är jag inne på rätt spår när det gäller förstoring?
Publicerat Maj 19, 201213 yr Meopta är helt ok grejjer, prisvärda tycker jag. Förstoringen är väldigt allround, bra till det mesta om det inte är för långa håll. Men är man nybörjare kan det vara bra, att inte lockas att skjuta på längre håll än man behärskar.
Publicerat Maj 20, 201213 yr En meopta 1,5-6x42 på en .308a - heeeelt OK! +1 Sitter en på 6.5an dock;)
Publicerat Maj 20, 201213 yr Författare 7695 http://natur.astrosweden.se/meopta-meostar-r1-15-6x42-rd-belyst/19961-0 vet inte om den finns biligare nånannanstans
Publicerat Maj 20, 201213 yr Nog tror jag heller jag skulle lägga dom pengarna på en duralyt eller en begad glugg. Men det är väl bara min personliga smak.
Publicerat Maj 20, 201213 yr Skulle nog även hellre sattas på en glugg med mer förstoring tex 3-9 2.5-10 2-8 eller dylikt tycker 6 är lite för lite på en allroundkikare.
Publicerat Maj 21, 201213 yr En dyralyt har inget att göra ens som jämförelseobjekt, Mepota är bra, solid och pålitlig optik, OM man är en ny jägare och skytt är en 1,5-6 en mycket väl avvägd förstoringsgrad på en tub. calski- det kommer att bli bra om du kör med den tuben. /C
Publicerat Maj 21, 201213 yr Meopta finns från 4200 kr (blocket någon affär i öst) och torsbo har från 4995
Publicerat Maj 21, 201213 yr Så en Ziess är inte robust å pålitlig ? På vilket vis är en 1.5-6 bättre än tex 2-8 ? Smaken ju givetvis som baken delad men vore ju ändå kul att höra motiveringen.
Publicerat Maj 21, 201213 yr Meopta finns från 4200 kr (blocket någon affär i öst) och torsbo har från 4995 Den länkade kikaren är ju en R1, belyst. Vilket ju kan vara bra på en dylik allroundglugg. Var faktiskt på vippen att köpa en själv härom sistens men det blev något annat... Torsbo har den också inne även om den inte finns med på hemsidan (åtminstone för någon vecka sedan), några hundra dyrare än AstroSweden. Tror att den blir alldeles utmärkt, en kikare som du (calski) antagligen kan ha i många herrans år. Speciellt om den sätts i ett snabbfäste. Då är det lätt att komplettera med en 50-56 mm glugg i framtiden. Om du inte gör som de flesta här inne, köper en till bössa med en annan kikare om något år bara för att det är kul att ha flera vapen att välja på....
Publicerat Maj 21, 201213 yr Jo då men Duralyten har helt enkelt en pinsamt billig känsla över hela tuben, den har en så pass påtaglig oskärpa i kanten på tuben att man faktiskt känner av lite fish-eye effekt, dvs att omvärlden böjer sig som i linserna, det ger en känsla av sjösjuka och suddighet, iom att det är omöjligt att komma förbi det som känsla och upplevelse vid bruket av ett sikte är det intet att jämföra med. Ingen utomstående från Ziess dvs har såvitt jag har erfart, efter första hands erfarenheter haft något som helst förlåtande eller gillande att meddela om siktena. Ingen vars utlåtanden om optik jag kan säga att jag står bakom har yttrat ett gott ord om denna serie. Med den bakgrunden, så nej köp hellre Meoptas standard linje än att man lägger lite mer pengar på Zeiss subpar budget linje. /Christian
Publicerat Maj 21, 201213 yr Den länkade kikaren är ju en R1, belyst. Vilket ju kan vara bra på en dylik allroundglugg. Var faktiskt på vippen att köpa en själv härom sistens men det blev något annat... Torsbo har den också inne även om den inte finns med på hemsidan (åtminstone för någon vecka sedan), några hundra dyrare än AstroSweden. Tror att den blir alldeles utmärkt, en kikare som du (calski) antagligen kan ha i många herrans år. Speciellt om den sätts i ett snabbfäste. Då är det lätt att komplettera med en 50-56 mm glugg i framtiden. Om du inte gör som de flesta här inne, köper en till bössa med en annan kikare om något år bara för att det är kul att ha flera vapen att välja på.... Vaddå belyst? Den jag hänvisade till är 2000 serien dvs ej belyst. Fanns ett demoex för 4200 på blocket
Publicerat Maj 21, 201213 yr Vaddå belyst? Den jag hänvisade till är 2000 serien dvs ej belyst. Fanns ett demoex för 4200 på blocket Förlåt min otydlighet, jag avsåg den tidigare länkade R1-an, då jag uppfattade det som att Calski genom sitt exempel var ute efter en belyst kikare och belysta meoptor kostar så gott som alltid över 4200.