Publicerat Maj 20, 201214 yr Hej alla! Jag har en fundering kring mina licenser. Jag har två Mauser M 03-kolvar. En syntet och en i trä. Den i trä köptes för några år sedan som komplett gevär inklusive pipa i 9,3x62, slutstycke och magasin. Syntetstocken köptes för några veckor sedan och har en egen licens, och extrapipan i 6,5x55 har också en egen licens. Min fundering gäller trästocken. Om jag någon gång skulle vilja sälja 9,3-pipan eller trästocken separat skulle det innebära att jag inte har rätt licenser. Jag har läst här på forumet om de som fått tre licenser för sina pipbytare (av ett annat tyskt fabrikat... ) och därmed är fullt berättigade att sälja/byta ut delarna var för sig. Nu till min fråga: vad bör jag göra? Jag har i dagsläget inga som helst planer på att göra mig av med någon del men detta kan ju ändra sig - blir det en oherrans massa bök och stök om man hör av sig till polisen och försöker "göra om" licensen på "kulgevär kaliber 9,3x62" till tre licenser; "stomme", "pipa", "slutstycke"? Någon där ute som gjort något liknande eller som kanske går i samma tankar? Med vänliga hälsningar Daniel.
Publicerat Maj 20, 201214 yr Jag fick välja när jag sökte licens på min (andra tyska märket) har nu totalt 7licenser till den. Det ska inte vara några problem för polisen att dela upp din licens till 3st.
Publicerat Maj 20, 201214 yr Författare Okej, låter bra det. Ska slå en signal till handläggarna här i Uppsala och höra vad de säger. Är ju ingen brådska utan detta får nog vänta till efter älgjakten i höst.
Publicerat Maj 20, 201214 yr Tror det var 2002 som jag köpte "det andra tyska märket" Då var det en licens för allt. Sålde kolven för något år sedan och köpte en prof med ställbar kam. Var in till polisen och de delade upp licensen i 3 delar. Stomme, slutstycke och pipa. Tog nån vecka sen var det bara att sälja som vanlig. men har för mig att det kostade 300:- per licens
Publicerat Maj 20, 201214 yr Författare Verkar ju inte vara så besvärligt, blir väl mest en fråga om att hitta en period när man kan låta 9,3-pipan stå i skåpet. Fick du Loke skicka in din orginallicens under tiden? Det är ju lite dumt att man inte ska kunna använda ett vapen som man har licens på och som man kommer få en ny licens på men jag skulle ju inte vilja bli stoppad av polisen och de ber att få titta på licenserna (har hänt en gång...) och så står man där med en pipa och en stomme som man inte har papper på utan man får svara "de finns hos polisen i uppsala" - känns inte helt stabilt...
Publicerat Maj 20, 201214 yr Författare En ytterligare följdfråga blir då: Hur tusan fyller man i en sådan licensansökan? Antar att jag får fylla i som om jag ansökte på en stomme, en pipa och ett slutstycke - men hur ska jag skriva i resten? Överlåtare? Tillståndets diarienummer etc? Har ju i dagsläget bara ett tillstånd på hela paketet som "kulgevär" och det vapennumret stämmer med det som står på pipan. Någon som vet - Loke t.ex.?
Publicerat Maj 20, 201214 yr Oj, jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag hade ju ingen aning om hur jag skulle göra så jag knallade in dit och så gick vi igenom allt och skrev pappren där. Men man är ju 38år så minnet sviktar. 2-3 år är en lång tid att komma ihåg något Vet bara att det inte var något strul alls utan de hade allt klart och svaret var typ: Jaha, men då delar vi upp dem. Sätt dig ner så.... Angående betalningen som jag skrev innan så är jag lite osäker men har för mig att jag fick betala för nya licenser. Dock ej 100% säker. Rådet får bli att du knallar in där så löser det sig snabbt och framförallt så får man ju direkt svar på vad och var man ska fylla i mm
Publicerat Maj 20, 201214 yr Författare Tack för det Loke - ska slå dem en signal i morgon bitti och om jag inte får klara besked över telefon ska jag be att få komma dit och prata med dem. Får väl i värsta fall ta med bössan och visa hur den ser ut så de förstår problemet - man vet ju inte riktigt hur pass vapenvana dessa handläggare är... När jag ringde och frågade om hur det gick till att få licens på en ny stomme hörde jag handläggaren fråga sin kollega hur det gick till med "såna där plock-i-hop-vapen" - vilket ju i och för sig är precis vad det är
Publicerat Maj 20, 201214 yr Haha, ja det var väl så jag tänkte oxå men det gick hur bra som helst. Kan ju vara en ide att göra klart allt/dela licenserna redan nu så har du det klart när/om du vill sälja