Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dålig gänga och dämpare lossnar - lösningar?

Featured Replies

Publicerat

Har problem med min T3/Robertson och det är att min ASE Utra lossnar när man skjuter ett antal skott.

Om det beror på att värmen får materialet att expandera eller att det helt enkelt är en askass gänga (som jag misstänker) vet jag ej.

Det är en M18x1 gänga.

Eftersom jag måste kunna ta av dämparen med jämna mellanrum så inte ammoniaken fräter sönder hela riggen så kan man inte köra med loctite direkt...

Kan man använda kopparpasta för att fylla gängorna så det blir ett motstånd?

Egentligen vill jag skära en ny kontaktyta så dämparen låser mot pipan bättre men jag är i dagsläget inte sugen på att gänga av pipan och vänta på en vapensmed... Jag skall ju skjuta!

Det blir ordentligt varmt i dämparen så vad jag nu än använder mig av måste tåla riktigt hög värme.

Tacksam för hjälp här!!!

Publicerat

Omega 99 kanske funkar, den ska tåla hög värme.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Koppar pasta och fylika antikärv medel är till för att gängan inte ska sätta sig, tror inte du få rnågon utfyllnad och tala om pga att smörjmedlet kommer dunsta av värmen och metallen elelr dyl kommer endast bli kvar! Loctita svag brukar inte vara några bekymemr och dra loss, men visst kan bli lite jobbigt!! Lite lin eller gängtätning för och öka spaltfyllnaden kanske??!!

Publicerat

Kan man inte använda Lin elr gängtejp kanske blir för varmt iof.

Publicerat

Sorry läste inte ordentligt vad Galne hade skrivit.

Publicerat

jag tror på den svagaste loc-titen visst du får ta i lite när du lossnar den men det är inte värre än nått annat

Publicerat

En tanke jag har är att man borde kunna ha en kopparpackning mellan kontaktytorna. Typ som på en oljeplugg.

Min Ase Utra släppte lite lätt idag o då kom bommarna direkt!

Publicerat
  • Författare

Jo, jag har faktiskt tänkt testa en mjuk packning och se om det hjälper som nödlösning...

Nästa pipa får Robban riva till mig så jag kan beställa den helt efter mina önskemål!

Jag vill ha snäva toleranser på gängorna och framförallt ordentligt inpassning.

Publicerat

Öka gängfriskärningen.

-- Mats

Publicerat

Använd inte kopparpasta, den innehåller metaller (som om detta nu inte var självklart :wub: ) detta sliter på gängorna, använd hellre CRC metallfria pasta som tål värme. Sen att detta inte hjälper mot problemet du har är en annan sak, men ville bara råda dig att inte använda kopparpasta.

Publicerat

Använd inte kopparpasta, den innehåller metaller (som om detta nu inte var självklart :wub: ) detta sliter på gängorna, använd hellre CRC metallfria pasta som tål värme. Sen att detta inte hjälper mot problemet du har är en annan sak, men ville bara råda dig att inte använda kopparpasta.

Fast koppar i sådan små partiklar agerar smörjande och bör på så vis inte slita på materialet?!

Publicerat

Tror inte kopparpastan sliter på gängorna MEN är det alu i dämparen finns stor risk att den korroderar.

Sedan tror jag kopparpasta skulle öka risken att dämparen gängar upp sig.

Att lägga något mellan dämpare och pipa är inte heller bra det är plana ytorna som ska rikta och låsa dämparen.

Hur hårt drar du dämparen och hur känns det när den bottnar stummar det direkt?

Publicerat

Har du kollat gängan med gängtolk?

Värmetålig aluminiumpasta skulle jag satsa på framför kopparpasta om det finns aluminium i dämparen..

Används till tändstiften i Fords Triton V8or för att inte skjuta ut stiften, då dessa endast har fyra varv gängor i toppen, så värmen klarar den galant!

Publicerat

En svag gänglåsning skulle jag använt, alternativt packningsersättare på tub ("svart-kleta-kleta") fast då endast mellan kontaktytorna och inte på gängan.

Väntar med spänning på att få höra hur du löste det!

Mvh

Cris - som såg tre olika rävar men inte ett enda rådjur i morse...

Publicerat
  • Författare

Hur hårt drar du dämparen och hur känns det när den bottnar stummar det direkt?

Jag drar inte med något våld utan låter dämparen enbart "klicka" fast - med andra ord blir det stumt direkt och dämparen sitter ordentligt fast.

Efter 10 skott ungefär så brukar den lossna vilket inte är acceptabelt...

Visst kan man köra med loctite men för att inte fräta sönder dämparen (en ASE Utra Jet-Z compact) i förtid vill man plocka av dämparen när man sätter den i vapenskåpet.

Lämnade dämparen på ett dygn sist när jag sköt 75 plugg och det luktade ordentligt med ammoniak när jag sen skruvade av den...