Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skott genom myggnät

Featured Replies

Publicerat

Som titeln avslöjar så undrar jag hur ett myggnät hade påverkat skottet, då jag sitter å vakar gris så har det börjat ta sig in fler å fler(läs löjligt många) myggor i kojjan och funderar på att dra upp ett myggnät framför fönstret, men vill ju inte att skottet ska påverkas.

Kan ju givetvis ta fram ngn nätställning sen dra iväg å smälla ett par skott, men det skadar inte att vända sig till folk med mer erfarenhet och förhoppningsvis några goda råd.

/Johan

Publicerat

Om du tänkt dig skjuta genom nätet tror jag det är en dålig ide. Skottet påverkas med ung 100% säkerhet.

Fast du kan ju göra hål i nätet och stoppa ut pipan genom det när det är dax.

Skär en skåra så kommer inga mygg in, men du kan stoppa ut pipan ändå.

Publicerat

Om du ska skjuta pippi med helmantel lär det fungera. Men allt med mantel lär påverkas. Finns batteridrivna manicker som stöter bort mygg och knott, hur effektiva de är vet jag dock inte....

Publicerat

Det rekomenderas ju att skydda mynningen med tape, kondomer, osv mot snö så om pipan är tryckt mot nätet borde det väl inte påverka. Men jag vet inte alls.

Publicerat

Det rekomenderas ju att skydda mynningen med tape, kondomer, osv mot snö så om pipan är tryckt mot nätet borde det väl inte påverka. Men jag vet inte alls.

Iofs helt riktigt men det är en helt annan sak, ett nät har hål som gör att det nödvändiga tryck som annars blåser bort skyddet inte byggs upp.

Jag vet faktiskt inte hur pass mycket eller lite som ett nät skulle påverka,

spontant känns det som att det kunde påverka mycket men vid eftertanke är jag inte så säker.

Jag skulle faktiskt företa ett par försök, framför allt då det finns ett helt gäng med olika nät där ute.

Som avslutning måste jag nog säga att jag håller med en ovanstående talare, en sådan där Thermo- något som skrämmer väck myggen är nog fn så mycket bättre som lösning.

/Christian

Publicerat

Iofs helt riktigt men det är en helt annan sak, ett nät har hål som gör att det nödvändiga tryck som annars blåser bort skyddet inte byggs upp.

Jag vet faktiskt inte hur pass mycket eller lite som ett nät skulle påverka,

spontant känns det som att det kunde påverka mycket men vid eftertanke är jag inte så säker.

Jag skulle faktiskt företa ett par försök, framför allt då det finns ett helt gäng med olika nät där ute.

Som avslutning måste jag nog säga att jag håller med en ovanstående talare, en sådan där Thermo- något som skrämmer väck myggen är nog fn så mycket bättre som lösning.

/Christian

Du kan nog ha rätt Christian med tanke på hur viktig kröningen är.

Publicerat

Hej.jag har skjutit ett stort antal kråker och skater genom myggnät.i och försig med 22lr.

hållen har varit allt från 10-70 meter.tycker att det funkar hur bra som helst.

mvh Magnus

Publicerat

De lär oavsett kännas som att skjuta med jävligt skitiga linser med ett myggnät framför kikaren.

Publicerat

Finns batteridrivna manicker som stöter bort mygg och knott, hur effektiva de är vet jag dock inte....

Och sen hur vida dem skrämmer grisarna vet man ju inte heller...? Hört att vissa låter illa för grisarna men inte för oss det vet jag dock inte, andra kan lukta konstigt med rätt vind har väl inte det någon inverkan. Men det borde väl gå o fixa med ett myggnät, om man tar två när som möts på mitten och där låter man de vara ett hål som man kan föra ut pipan igenom, och då om man vill även kikare?
Publicerat
  • Författare

Om du tänkt dig skjuta genom nätet tror jag det är en dålig ide. Skottet påverkas med ung 100% säkerhet.

Du har givetvis helt rätt! :) Frågan e väl lite mer lutad till hur mycket det påverkas.

Ser att det kom fram lite frågeställningar hurvida det hade funkat eller inte, jag ska få tummen ur den berömda när semestern närmar sig, å sätta upp ett test för skoj skull där jag prövar från olika avstånd, kulor och myggnät, även annat material som kanske skulle kunna inverka mindre på skottet.

Annars var ju tanken om ett 2delat myggnät väldigt smart att ha en skåra i mitten, fast det får bli horisontellt så att jag kan vrida bössan i sidled, och det e den lösningen jag kommer köra på tillsvidare iaf:)

Publicerat

Jag menade horisontell skåra (myggnät går lätt att skära i), men jag var otydlig.

Den lösningen kommer garanterat att funka i alla fall.

Ett intressant test du tänkt göra onekligen.

Kom ihåg att berätta hur testet gick.

Gärna med lite olika vinklar, avstånd till nätet å sånt.

Publicerat

Några jag känner har spänt gladpack (plastfolie) hårt framför skottgluggen och det går utmärkt att skjuta igenom tydligen. Man ser också bra ut genom det. Behöver ju bytas efter varje skott men kostnaden är ju försumbar. De använder det för att få en doftspärr och hålla kvar lite värme i kojan på vintern men den lär ju inte släppa in mygg heller.