Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skytt-spotter samtalet och metodval

Featured Replies

Publicerat

I denna typiska amerikanska film får man i varje fall en liten intro till hur det kan gå till vid ett skott på lite längre håll,

samt hur skytt och spotter interagerar med varandra.

http://www.gunslinger.net.nz/COR_Shooter_Spotter_Shot_Correction.html

Lite om hur man med klara och enkla ord kommunicerar, iofs då på engelska men det går lika bra på svenska, jag lovar.

/Christian

Publicerat

Tack för det! Startade en tråd om detta för några år sen efter ur-Remmene, men då fanns det ingen som hade några svar.

Publicerat
  • Författare

:) Du är välkommen,

Mike o jag har tagit fram och även låtit evolvera vår egen metod som vid "test" mot andras förefaller vara mycket den samma som andras, (konstigt va?)

dvs de som fungerar.

Läser man noggrant vad NZ- killarna skriver på den länkade sidan så framgår det att man kan ha alternativa metoder beroende på situation.

Det som är absolut viktigast att notera är att det är observatören som tar beslutet/en om när det är rätt läge att skjuta/ alt om att avbryta skottet, dvs när vinden är korrekt/har ändrat sig

så att man inte längre har "läget". Observatören är alltid den som skall ha bäst överblick och enbart genom att man har färre saker som skytt att fokusera på, blir det bättre kvalité på skotten.

Skjuter man bara så lite tillsammans har detta den goda verkan också att man faktiskt få fler "skott" i kroppen utan att man är skytten.

/C

Publicerat

Frågan är hur man i en jaktsituation kan korrigera en miss? Hjorten hade ju knappast stått kvar om kula slagit ner framför hovarna på den och på kortare håll (<200 m) vet jag ej om spottern hinner uppfatta träffläget.

/Må

Publicerat

Vi har väl rätt få jakter där en spotter känns nödvändig men största vinsten tror jag är att man jobbar i team och på så vis analyserar och bollar tankarna. Det ger mycket bättre kvalité på träningen mot att ligga själv och mala skott.

Fast klart man kunde önska sig en spotter till toppjakten då denna också skulle få jobba som spårare och bärare :lol:

Publicerat
  • Författare

Intressant,

se sista stycket för ett klargörande,

men om man då avser jakt, numera skjuter ju inte alla utan dämpare och vid dämpade skott och skott som inte tar en halvmeter kort, dvs vid hovarna brukar inte störa/skrämma hjort/rå, vildsvin

är inte så säkert och räv, ja den den drar som en avlöning.

Så har man/får man då en andra chans, iofs skulle nog jag välja att avbryta vid en uppenbar och grov bom på ett så kort avstånd (under 200 meter), då är något avsevärt fel med vapen/skytt för dagen.

Det uppenbara skräckscenariot är när någon skadeskjuter på de föreslagna 200 meterna och skytten är helt okunnig om var träffen tog,

då är en observatör bra att ha med som kan ge en justering av riktpunkt för att avsluta djurets liv med ett välriktat uppföljningsskott.

En observatör kan vara av god nytta även på korta håll och vid djur i flock, vildsvin, dovhjortar mfl,

för att då hålla reda på vilket djur det är som man jagar, om det är rent skottfält, dvs inga djur bakom/framför

allt sammantaget för att ge skytten en chans att enbart fokusera på skottet, oaktat hur erfaren man är som jägare finns det inga skäl att inte göra det enklare för sig.

Men om vi bortser från att filmen avsåg jakt,

vilket jag iofs inte gjorde, vis av tidigare erfarenheter här ifrån, jagas det inte på längre håll än man kan kasta en sten, inte heller talar jag om sådan jakt eller tänker på jakt på det sättet.

Det blir/blev missvisande att jag tog med en sådan film men kom då ihåg att den är amerikansk och inte svensk och det jag ville tala om/skriva om var enbart det samtal man har mellan

observatör och skytt under ett skyttemoment.

Det är där man kan få lärdomar som genererar ett bättre skytte för egen del.

/Christian

Publicerat

Tar fram pop-corn...

Publicerat

Satt och kollad på Generation Kill i natt på jobbet och vid ett tillfälle fimpade de två snubbar medelst sniperinsats och det var samma lika där, skytten låg i målet hela tiden och spottern rapporterade avstånd vind och när alla parametrar var uppfyllda så gav han tillstånd att skjuta. Nu är det ju film men jag är rätt säker på att just denna sekvens hade rätt hög dokumentär faktor då spottern i just den scenen är marinkårssoldat och var med under hela den insatsen som sedan kom att bli bok och film.

Hann bara med halv serien natten som var, har sista halvan kvar till kommande natt :wub:

Publicerat

Vi har väl rätt få jakter där en spotter känns nödvändig

Jag skulle inte ta några skott mot rådjur på avstånd över 300m utan att ha en spotter med mig, speciellt om det är lite byiga vindar.

När jag ligger ner och är låst på målet så är det svårt att läsa vindmätaren ;)

Skjuter man med hög förstoring(i mitt fall mellan 30-50ggr) så blir synfältet väldigt snävt vilket gör att om bytet försvinner ur synfältet vid skott är det ovärderligt med någon(läs chris ;) ) som kan följa det och styra in mig på nytt om det skulle behövas.

Likaså är det ovärderligt när det är flera djur att få en omedelbar feedback efter första skottet om flera djur skall fällas.

För mig är jakt på långa håll synonymt med att ha en spotter med sig.

Att hantera vapnet gör skytten-Att hantera förutsättningarna gör spottern.

/Mike

Publicerat

Satt och kollad på Generation Kill i natt på jobbet och vid ett tillfälle fimpade de två snubbar medelst sniperinsats och det var samma lika där, skytten låg i målet hela tiden och spottern rapporterade avstånd vind och när alla parametrar var uppfyllda så gav han tillstånd att skjuta. Nu är det ju film men jag är rätt säker på att just denna sekvens hade rätt hög dokumentär faktor då spottern i just den scenen är marinkårssoldat och var med under hela den insatsen som sedan kom att bli bok och film.

Hann bara med halv serien natten som var, har sista halvan kvar till kommande natt :wub:

http://www.youtube.com/watch?v=as_gpcmyg4w

Menar du denna? :)

Publicerat

Jag skulle inte ta några skott mot rådjur på avstånd över 300m utan att ha en spotter med mig, speciellt om det är lite byiga vindar.

När jag ligger ner och är låst på målet så är det svårt att läsa vindmätaren ;)

Skjuter man med hög förstoring(i mitt fall mellan 30-50ggr) så blir synfältet väldigt snävt vilket gör att om bytet försvinner ur synfältet vid skott är det ovärderligt med någon(läs chris ;) ) som kan följa det och styra in mig på nytt om det skulle behövas.

Likaså är det ovärderligt när det är flera djur att få en omedelbar feedback efter första skottet om flera djur skall fällas.

För mig är jakt på långa håll synonymt med att ha en spotter med sig.

Att hantera vapnet gör skytten-Att hantera förutsättningarna gör spottern.

/Mike

Menar inte att jaktliga fördelar saknas med spotter men största fördelen är att jobba tillsammans på träning det är där man skjuter dem flesta långa skotten och tränar upp sina förmågor.

Sedan att skörda fruken av dem på jakt blir pricken över Iét

Publicerat

Kan ju säga att den dagen jag och Marcus jagade som ett team lätt var bland det roligaste och mest givande jag provat i jaktväg ^_^ Svårt att förklara - det måste upplevas. Nu var det jag som skötte bössan den gången men jag är övertygad om att det är minst lika kul att vara spotter.

Publicerat

Nehe....pop-cornen var bortkastade....

Publicerat

[media=]http://www.youtube.com/watch?v=as_gpcmyg4w[/media]

Menar du denna? :)

Sanningsfaktorn är nog ganska hög med tanke på att spottern faktiskt är marinkårsoldat, han spelar sig själv i serien :) och att alla andra som faktiskt är skådespelare har orginalpersonen som dom spelar faktiskt närvarar vid inspelningen av serien för att få så hög sanningshalt som möjligt :)

Publicerat
  • Författare

Nu är filmer alltid spännande o den där scenen var trevlig när man såg serien på tv,

men för att ta ner tråden till det mer påtagliga igen.

Först måste jag säga att jag håller med Rikard om det här med att vara två, tillsammans.

Det är verkligen spännande och minst lika förtjänstfullt att vara observatören i ett gott samarbete,

som att vara skytt.

Nu skriver inte jag det för att det är min standardmässiga roll och den tarvar att försvaras på något vis utan för att jag känner så.

Vidare så ser nog jag detta som att det handlar om att man får ett språk för skyttet, det kan vara helt ok att man inte alltid behöver det, men det är en stor tillgång att ha vid behov.

/Christian

Publicerat

Jag och Maichel försöker hjälpa varandra när vi skjuter men jag skall skaffa en bra målkikare som vi kan använda när vi spottar varandra.

I början när jag sköt själv så hade man ibland ingen aning vad man pysslade med men det börjar klarna lite nu ;)

Fördelen med en spotter snett bakom en är att han kan säga till om man ligger lite taskigt till också vilket är ofantligt viktigt när man tränar!

Vad gäller jakt på långa håll är jag inte där än men i höst och vinter har jag ett ställe med ofantligt mycket räv och det handlar om långa håll, då kommer min nyfunna kunskap att vara nyttig!