Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Shilen 8" beställd.... 6,5mm

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Har nu bestämt mig för att byta pipa på min glesskjutande 6,5:a och har beställt en Shilen rostfri 8" på Åland. Har ännu inte talat med hr. stenroos men förhoppningsvis har han tid i närtid.... Patronläget kommer att skäras efter norma golden target (är det någon har ett par att donera som dummies?).

Funderar på pipprofil..... Snäppet tunnare än en klassisk varmintpipa tror jag, kanske 18mm vid mynningen? Vilken piplängd vill jag ha? Vapnet är till för bukskytte och lite stationärt vilt på herrejössesavstånd (betande gäss, kråkor, ...). Vapnet skall kunna användas vid stående skytte också..

Publicerat

24-26 tum,

kortare är att ge upp massa fin prestanda.

Hade det varit min rigg, mina pengar o mitt projekt hade jag gjort den till en 28 tum,

pipmynningen låter bra18-19 mm, jag hade helt klart sneglat mot en nättare profil än standard varmint,

det finns ett par Palma profiler som verkligen fungerar väl o ger mindre total vikt.

Just det, Tjohoooooooooo för dig.

/Christian

Publicerat

Köp en 28" pipa med bänkskytteprofil så blir den gratis!

(man behöver inget gymkort sen :lol:)

Jag har fnulat på en 28" pipa med en twist på 7.5" för 115gr kulor som skall rivas för 6XC nästa år.

Är Shilen ett bra val för mig också?

Vad landar det på i slutändan?

Vi får samlas för lite bukskytte och andra trevligheter framöver tycker jag ^_^

Publicerat

Semi-profil med lite drygt 18 mm i mynningen valde jag också till en .308 pipa. Det är en LW som sitter i ett Sako lås.

Jag tycker att det funkar bra. Det blir dock lite mer gods i 6,5 mm förstås.

Minst 26" hade jag valt till 6,5X55, och gärna längre.

Ingen fara att bössan blir obalanserad vid ståskyttet. Det är fixat med rätt stock och riktigt kikarmontage.

Publicerat

Det här med piplängd tål att fundera på,själv är jag inte så odelat positiv till 28" pipa som övriga.

Du måste fundera på vad du ska ha den till och kommer det sitta dämpare på den och kanske till och med ståldämpare?

En 71cm pipa med en helståldämp på kommer att bli fruktansvärt framtung och likaså en 66cm.

Mina 61cm pipor med dämpare på är redan där ganska knöliga att bära i rem,framförallt om man stannar för att kikarspana tex,tyngdlagen gör att bössan vill slå en volt i remmen så pipan pekar ner.

Ståendeskytte är bara att glömma om du inte aspirerar på att bli den nästa Schwarzenegger ;)

Sen kan man fundera på eftersom jag med WW 560 krut får upp 140grainare i 880m/s i min 260 med 22" pipa om en 28"pipa egentligen tillför så värst mycket mer?

/Mike

Publicerat

Ja 6,5x55 med däpare är svårt att göra något vettigt av ska det på en Shilen hade jag överväga att välja 6,5x47 istället. Vassare precision och trivs bättre med kortare pipa en bekant med 62cm pipa skjuter 130DL Vo 880 utan problem utan högenergi krut

Publicerat

Lång låda i en Rem 700,

blir lite meckigt att köra med x47L då men jag kan hålla med i övrigt om kalibervalet.

Lång pipa blev min röst då det inte sades/skrevs något om dämp, min tanke var att det alltid går att kapa pipa efterhand,

det går dock inte att länga den.

/C

Publicerat

Helt OK med en kortare pipa om det blir fråga om handladdning.

Ska han skjuta fabriksladdade Norma Golden Target så hade jag däremot valt så lång pipa som möjligt för att utnyttja patronen så gott det går.

Det finns nämligen knappt någon fabriksplugg i 6,5 som håller utlovad hastighet - oavsett piplängd.

Bäst och närmast kommer Lapuas patroner med Scenar kulor.

Det är dock mina egna erfarenheter, men vi har testat rätt många pipor och patroner nu.

Publicerat

Det är just det här som gör problemet för Herr Berg intressant,att få det bästa från alla värdar är inte görbart och därför måste man verkligen tänka till vad man vill ha.

Att kompromissa blir aldrig bra och besvikelsens sura eftersmak när man inser att det inte blev som tänkt kan man klara sig utan.

6,5x55 skytteammo har jag tyvär ingen erfarenhet av(hade gärna haft en 6.5x55 om jag fick göra om min garderob) i Polarens två 6XC med 24" pipor skjuter diamond line i 900m/s eller bättre som värst i 950 med tokplatta tändhattar,verkar vara lite olika från batch till batch :blink: så han får ofta trimma sina rangecards.

/Mike

Publicerat

Lite som en Magnus o Brasse sketch,

för oss som då vet jag skriver om, "En skall bort" är ganska så typiskt för denna situation,

alla som skriver i denna tråd med glada tillrop har rätt och slutsatsen är ganska mycket den att man inte kan ha allt.

-Jag skulle välja en smäckare profil, ett steg smäckare än vad jag tror att jag behöver, hålla pipan maximalt lång dvs 26+ tum,

gänga för dämpare och sedan bara ta skott utan dämp när jag skjuter stående.

Men det är vad jag skulle göra och bevisligen, som vi/Mike o jag har sett flera flera pipor agera, bland annat Bartlein men även AI bössor i org pipor som är tighta och som då iofs ger lite högre tryck än normalt även mer fart mer tum pipa så behöver man inte alltid lång pipa för att få upp farten/efffekten till den önskade.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det perfekta vapnet kommer att vara det som ÄR den perfekta kompromissen - för de tillämpningsområden jag avser att använda den till. Om jag optimerar efter hastighet kommer vapnet att bli för ostyrigt, om jag optimerar efter precision blir det för tungt eller kommer att kräva alltför mycket hemmameckande med laddning.

Det jag är på jakt efter är att skapa en rigg med följande karakteristika:

- Den skall ha en precision som imponerar på jägare, men den behöver inte imponera på bänkskyttar :P

- Den skall, vid inköp, kompletteras med 1000 fabriksplugg från samma batch för att skapa långsiktighet och förutsägbarhet - betydligt viktigare för mig än om batchen sprider 15mm eller 20mm.

- Den skall vara jaktbar - man skall kunna ha den med på en toppjakt - men det är acceptabelt att vara dödligt trött när man kommer hem.

- Optiken kommer att vara enklast möjliga med turrets. Har skaffat en Swarre fast 10x42 med targetrattar och zerostop, graderingen på elevering gjord efter 7,62 NATO dock. Det lär landa en dymo-remsa på kolv som säger 600m => 550, 700m =>630 (typ). Parallax är fast på 300.

Alltså, en 400+ meters bössa med möjlighet att peta på saker längre bort om man verkligen vill.

Publicerat

Då behöver du inte mer än 22 tum och lätt pipa som är välgjord.

/C

Publicerat

22" är nog vad du vill ha,och inte mer än 18 i mynningen.

Min 260 är 23mm i mynningen och det ångrar jag bittert efter ett par timmar på pass när blötsnön vräker ner.....åtminstone gör min rygg det ;)

/Mike

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ok... En räddande ängel donerade några Golden Target kulor och jag funderar på sättdjup. Är 5mm OK, eller skall jag flytta ut en mm eller två?

post-226-13395268307191_thumb.jpg