Publicerat Maj 23, 201214 yr Lite om taktiska mjukvaror för Android som jag tittar på. Först skaffade jag Strelok som är en gratis app. Den innehåller de enklaste bitarna man kan behöva i en ballistisk kalkylator. Har mixtrat lite med b.c och utgångshastighet för att få den att stämma med verkligheten men å andra sidan har jag inte provat med kronograf så jag vet inte hur snabb min laddning är. Bra kvalitet vad gäller mjukvaran och tämligen bugfri. Stort urval av riktmedel! Här är mer info om Strelok: http://www.borisov.mobi/android/ Sen skaffade jag Shooter i kväll. ($10) Hade denna appen när den var alpha version och den har verkligen utvecklats sedan dess! Som ballistisk kalkylator kan man köra den i två lägen, simple och advanced. Jag kör simple Den har enormt många funktioner så den lär passa allt från den avancerade jägaren till bänkskytten och den har lovordats av duktiga skyttar. Den har en stor databas av kulor men av någon anledning så saknade den min 175gr Nosler comp? Bluetooth interface till Kestrel vindmätare för automagisk input till kalkylatorn. Inbyggd funktion för att mäta skjutvinkel. Lägg bara telefonen platt efter pipan eller annan plan yta som är i linje med loppet och tryck på en knapp - sen justeras värdena automatiskt. Altitud och lite annan data hämtas från den inbyggda GPS'en. Sen finns en massa funktioner som jag inte har tittat på än men den verkar vara tämligen komplett! Här är mer info om Shooter: http://sean.kndy.net/shooter/ Båda programmen har sina fördelar och jag kommer absolut att använda båda beroende på vad jag vill räkna på snabbt. Jag har matat in samma data i de båda programmen och de spottar ur sig samma värden så de känns kuranta. Båda programmen exporterar rangecard i .csv så man kan göra snygga utskrifter i Excel efteråt om man vill. Strelok talar om hur många klick jag skall skruva medans Shooter ger mig U1.2 (när jag vill skruva 12 klick). Irriterande men inget världen får under för När jag börjar skjuta mer fältskytteliknande event så skall jag skaffa mig en vindmätare och en avståndsmätare och sen köra dessa apparna full ut och se hur bra det stämmer med verkligheten! Två tips från en novis i ämnet
Publicerat Maj 24, 201214 yr Jensa- du kan få shooter att ge antal klick också, det är bara att ändra inställningarna. /C
Publicerat Maj 24, 201214 yr Tycker också Shooter är riktigt trevlig, och som Chris skriver så kan man få clicks om man vill:
Publicerat Maj 24, 201214 yr Jeeez....det här var inget för en med Dyskalkyli.. Glad att jag håller mig till gamla byglar och kronspett, blykulor och max 100 m..
Publicerat Maj 24, 201214 yr Shooter är riktigt bra du kan ställa in så det visar både klick och helvärden Mil eller moa. Saknar du sedan kulor i databasen är det bara att lägga in datan själv. Skjuter man Lapua kulor finns det en gratis app från Lapua med värden från doppler radar
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Jag har nu fixat så att klicken stämmer, det var ju en enkelt inställning Dock finns det några buggar i både vapen och ammunition som jag skall rapportera till Shooter. En del saker sparas helt enkelt inte! Kulans längd t ex sparas inte när man reggar ammunition.
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Shooter är riktigt bra du kan ställa in så det visar både klick och helvärden Mil eller moa. Saknar du sedan kulor i databasen är det bara att lägga in datan själv. Skjuter man Lapua kulor finns det en gratis app från Lapua med värden från doppler radar Har Laupas kalkylator också och den är nog den enklaste. Skall prova den när jag har laddat upp mina Scenar!
Publicerat Maj 24, 201214 yr Jensa- det kanske inte är det värsta trots allt att kulans längd inte sparas, jag har haft tillfällen när det blivit helt på tok för att den har lagt in egna värden, detta har skett efter att jag varit i MOA/yards/inch träsket och återvänd. Oklart hur det har gått till. Samma sak med att jag har X valet spara värden, vilket den iofs gör men inte de värden jag slutade med senast i programmet utan några helt andra "gamla". Sean som har skapat programmet är/var i varje fall vaken och gjorde justeringar om man påpekande brister. /C
Publicerat Maj 24, 201214 yr Är det inte så att alla ballistiska program grundar sig på samma formel det som skiljer är hur mycket lul-lul man lagt in? Lapuas app är väl den enda med data från doppel radar värden vilket borde göra den mera exakt? Jag använder dessa appar mest som hjälpmedel då klick-korten skapas eller då någon kompis saknar klick-kort allt ska verifieras för att stämma 100% får man i princip alltid putsa lite på siffrorna.
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Man får inte byta måttenhet, det blir aja baja har jag upptäckt... Shooter konverterar inte mellan de olika måttenheterna som Strelok gör, den ignorerar det! När jag har mixtrat med inställningarna har det blivit "intressanta" effekter... Jag skall plocka ut sqlite3 databasen ur telefonen och kolla exakt vilka värden den sparar och hur den sparar värdena. Från början var Shooter Open Source men ganska snart insåg nog Sean att han ville tjäna en hacka på alla timmarna han lade ner (vilket är helt ok) och då försvann källkoden. Men man måste testa lite olika mjukvaror för att se vilken som passar en bäst!
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Jag finner dessa apparna vara en utmärkt form av läromedel eftersom jag nu förstår varför man måste vrida ett antal klick vid elevation och vind men jag är på tok för nybörjare för att göra det i huvudet än och då är det bra att ha en liknande app till hands. När jag vet exakt hur mina laddningar går vid olika temperaturer skall jag skapa rangecards jag också men appen är ett bra hjälpmedel under tiden
Publicerat Maj 24, 201214 yr Lapuas app är väl den enda med data från doppel radar värden vilket borde göra den mera exakt? Dopplerradar är väl det mest exakta du kan använda för att bestämma en kulas bc. Bryan Litz har dock gjort egna mätningar med "time of flight", dvs mikrofoner på ett antal avstånd längs kulans bana. Detta ger fullgoda värden på formfaktorn och därmed bc. I Shooter kan du välja bland de över 175 kulor som Litz mätt på själv. Så man är definitivt inte begränsad till Lapuakulor för att ha tillgång till tillförlitlig bc på sina kulor.
Publicerat Maj 24, 201214 yr För att ställa en fråga som per definition är off topic: Vad finns det för oss bakåtsträvare som kör iPhone?
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare För att ställa en fråga som per definition är off topic: Vad finns det för oss bakåtsträvare som kör iPhone? En chans att byta upp er! Shooter finns till iPhone, Strelok likaså vill jag minnas...
Publicerat Maj 25, 201214 yr En kompis till mig har Bullet Flight,funkar skiitbra. http://itunes.apple.com/us/app/bulletflight/id300903039?mt=8 /Mike