Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bryta lite ny mark, tankar om att korta pipan på en MachII:a?

Featured Replies

Publicerat

Har en Sako Quad med kortad 22lr pipa och den är helt outstandig att hantera i bilen och i största allmänhet. Nu tror jag att jag är påväg i mål avseende dämpare till MachII pipan och kan jag få den tillräckligt tyst så kommer den utan någon som helst tvekan att vara förstahandsvalet när det är dags för fågeljakt i samhällena. Frågan där dock, vågar man korta pipan på denna kaliber?

I standardutförande är pipan 52 eller något och jag är sugen på att ta ned den till 45 cm typ. Frågan är dels hur mycket hastighet man tappar och dels om man kan göra detta med bibehållen precition? Finns rätt mycket erfarenhet av detta när det gäller andra kalibrar men att göra det på en 4,5 mm kaliber?

Att den lär tappa lite hastighet är ofrånkomligt men jag tror inte det ska vara något problem, har för mej att det går hyfsat fort som det är. Kan det vara läge att maila Hornady som säljer plugg och kolla med dem?

Någon som har någon input?

Mvh!

Publicerat

Det skadar aldrig att maila! Jänkare är överlag väldigt hjälpsamma med sånt. :)

För egen del kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara något problem mtp den pyttelilla laddningen. Vad ryms där? 2gr? :P

Publicerat

Jag med min oerhörda Google Fooo fann följande,

http://www.shootingt...stmach2_032706/

st17barrel_032706d.jpg

"contacted Dave Emary of Hornady to see if he had done any similar experiments when initially developing the .17M2.

“We did the same thing very early on with a minimum spec test barrel. We found that with barrel lengths over 21 to 22 inches, we started to lose velocity. Barrel lengths from 16 to 21 inches produced virtually the same velocity,” Emary said."

Med svaret att runt 17-17 tum eller 45 cm pipa är något som passar den där lilla knabben till kaliber helt perfekt.

Till eders tjänst /C

Publicerat

Kommer korta min till 45 och inte en mm längre,vet en som gjort det med sin machII och den skjuter hur bra som helst.

/Mike