Publicerat Maj 24, 201214 yr En kompis till mig sköt en galt härom kvällen. Den saknade halva klöven. Troligen har den gått med skadan sedan i vintras. För de hade ett blodspår efter en ensam gris i slutet av januari utan att lyckas få kontakt med den. Vad tror ni om skadan? Hur tror ni skadan uppkommit?
Publicerat Maj 24, 201214 yr Även om det inte ska uteslutas så tycker jag inte att det ser ut som en skottskada. Det ser inte heller ut som någon annan form av "krossande" trauma, utan snarare som om klöven skurits av. Vajersnara som inte satt sig om hela foten? Kanske lite väl konspiratoriskt men likafullt möjligt.
Publicerat Maj 24, 201214 yr Nåja, då vildsvin inte är blyga för att dra rakt genom eltrådar av metal eller plast kan det lika gärna vara hur skadan uppstod, utöver det så håller jag med SL i hur han ser på skadan. /C
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Nåja, då vildsvin inte är blyga för att dra rakt genom eltrådar av metal eller plast kan det lika gärna vara hur skadan uppstod, utöver det så håller jag med SL i hur han ser på skadan. /C Skytten var också inne på eltråd. De hade haft en dov med liknande skada av en stängseltråd härom året.
Publicerat Maj 24, 201214 yr Ring SVA och hör efter om de är intresserade av den. Jag gjorde så med en rådjursklöve en gång och de var intresserad av att kolla på klöven i sin fallviltsuppföljning, ingen kostnad för mig alltså. Jag har skrivit om det på min blogg: http://lipoptena.blogspot.se/2010/12/trebent-rabock.html
Publicerat Maj 24, 201214 yr Författare Ring SVA och hör efter om de är intresserade av den. Jag gjorde så med en rådjursklöve en gång och de var intresserad av att kolla på klöven i sin fallviltsuppföljning, ingen kostnad för mig alltså. Jag har skrivit om det på min blogg: http://lipoptena.blo...ent-rabock.html Vet inte ens om han har klöven kvar.
Publicerat Maj 24, 201214 yr Ser ut som en stängsel skada, verkar inte vara så infekterat hell, den hade nog läkt ihop om galten fått leva . //Lasse D
Publicerat Juni 12, 201214 yr skyddsjagade på åker i fredags då en ensam gris dyker upp i skogskanten. Den står stilla i någon minut men kliver ej ut på åkern och vill undvika eftersök på randiga saker.försvinner in i skogen men springer plötsligt ut efter 2 minuter.Den haltar kraftigt på vänster bak. Väljer då att ta ett skott jag annars inte skulle tagit.Markerar tydlig träff och går 20 meter och döden är ett faktum.Denna gris hade en liknande skada men högre upp.Massor med var och svullen som en handboll.Vågade inte äta den grisen.
Publicerat Juni 12, 201214 yr Sköt den här galten på eftersök för ett par år sen, träff i höger bakklöv o kulan har slitit bort klöven i leden, så visst kan det va en skottskada.