Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa cykeln för motioncykling ?

Featured Replies

Publicerat

Tänker köpa cykel för motionssyfte knäet håller inte för löpträning än så då blir det till att cykla. Så vad ska jag köpa hybrid, 29", eller ? Tänker använda den på asfalt grus å stigar kanske även i skogen..

Publicerat

MTB tycker jag är bästa träningen om man kör skog och stigar så tar det mera på hela kroppen än att tugga landsväg med enbart låren ;)

Har en fin MTB nishiki accelerator stående som jag kan sälja XTR växlar skivor runt om och dämpad gaffel

Publicerat

En 29" mtb hardtail med ett par lättrullande däck typ conti raceking skulle jag satsa på. Det funkar överallt.

Publicerat
  • Författare

Pris och nypriset ? Vart bor finns den ?

Publicerat
  • Författare

Är sugen på en 29 à men var ju lite dyrare vad är fördelarna med en sådann ??

Publicerat

Växlarna är största fördelen går att växla med fullt tryck på pedalerna samt hydraliska skivbromsar ger bra kontroll

Publicerat
  • Författare

Går det att stumma dämparen för asfalt ? Vilken storlek är det på ramen ?

Publicerat

Det går att juster enkelt på två rattar minns inte storleken men jag är 183cm med älgben :lol:

Publicerat

Cyklade lite mtb för ett par år sedan. Jag tycker nog det är den allsidigaste träningen på cykel. Skulle det cyklas väg, asfalt eller hård grusväg tryckte jag bara i lite mera väder i slangarna.

Publicerat

MTB, tveklöst. 29" är lite trevligare i skogen, på väg märker du ingen skillnad. Lars hoj är klart prisvärd, förresten...

-- Mats

Publicerat

Måste gå mot strömmen här.

Inte säkert att MTB är så mycket bättre. Framförallt inte om du har knäproblem. Visst det ger övrig kropp lite mer träning än att pumpa asfalt. Men för knäna är det inte lika trevligt.

Men det viktigaste kanske är att kolla vad dina kompisar har. Det är så mycket roligare att cykla om ni kan bli ett gäng.

Och då vill du inte vara den som inte riktigt hänger med. Och framförallt när du precis är påväg att börja cykla så kan det vara nog så jobbigt ändå.

// Henrik

Publicerat

Beror ju på budgeten. Men skulle jag själv köpa en ny skulle det bli en cykocross variant. Går att cykla fint på asvalt, grus och hyfsat på stigar

Publicerat

Köp dig en landsvägs racer..sen går du med i en klubb..o får polare på köpet "gäng cykling" vettö :)http://www.bianchi.com/se/home/home.aspx

Publicerat

Men för knäna är det inte lika trevligt.

Hur menar du? Tänkte du stötarna vid skogsåka eller..?

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Budget ja inte så mycke över 6000-7000kr har varit en tung månad bytt bil köpt Nyatin å Dieselvärmare till bilen :-(

Lars din verkar ju inttresant vilken storlek är det på ramen passar den till mig ca 180cm lång.

Min kompisar är väl inte direkt träningstyperna så blir nog att cykla själv.

Publicerat

Kollade på den igår är 19" ram den passar bra för mig som är 183

Publicerat

I Mats. Ja men för mig sjlälv har det även att göra med att kuperinger ger en viss ryckighet. Att ha väldigt låg eller hög växel i förhållande till fart gör ont och får knät att svullna. Och det är ju större risk där än på landsväg...

Publicerat

Håller med henke skogskörning är nog sämre för knän speciellt eftersom vurpor hör till och med SPD pedaler kan man göra illa knäna rätt ordentligt. En rolig grej är en kompis som vurpade utan att hinna vrida lös fötterna och låg intrasslad i ett kostängsel och fick stötar :lol:

Publicerat
  • Författare

Tack för alla råd. Köpte en scott scale 29 klippte även till på en pulsklocka suunto ambit. Cyklade en sväng idag efter en Halvdann skogsbilbäg cyklade även en sväng i skogen men efter halva svängen så for hunden å jagade älg så husse fick avbryta cyklandet å göra en insatts men är nöjd med cykeln å klockan än så länge.

Publicerat

Trevligt! Bytte ut min tio år gamla 26" mtb mot en scott scale elite förra året och jag är helnöjd med hojen än så länge.Det var lite dåligt utbud på däck förra året men nu verkar tillverkarna ha kommit ikapp trenden med fullstora hjul :)