Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Känns som det första på länge som går "vår" väg!

Featured Replies

Publicerat

http://www.jagarefor...rabock-1.27503/

och det är bara att gratulera både till norr och söder B)

Vi får väl se om det bli något för Norrbotten också vid regeringsmötet på torsdag. :)

Publicerat
  • Författare

Ja du ligger lite för långt norrut för denna gången Jonsson, förlängd bäverjakt skulle kanske vara nåt ^_^

Publicerat

Ja du ligger lite för långt norrut för denna gången Jonsson, förlängd bäverjakt skulle kanske vara nåt ^_^

Ja, jag gör det! Det kan vi ju hoppas på då. :D

Förlängd björnjakt och fri jakt på .............. som kommer in över gränsen från öster. B)

Publicerat

Läste om det där i Morgon blaskan idag och kollade upp det sen. Låter ju bra då kan man ju jaga Råbock nästa vår då hemma i Byn :DB)

Publicerat

Tycker det där är ett jävla larv... "vi måste ge jägarna utanför varglänen någonting så dom håller sig lite lugna med varg och lodjur ett tag"

Publicerat

Den fråga som dyker upp för mig. Vad har blivit sämre????????????? :huh:

Vad får vi jaga kortare tid och vad får vi inte alls jaga i år :angry::(:angry:

Publicerat

Och där kom det typiska Svenska misstankarna. Vi får ju se vad detta leder. Varför kan inte folk vara nöjda nu då vissa beslut kan gå vår väg. Allt handlar inte om Varg det finns andra frågor oxå. Men vad vet jag jag är ju bara ordförande i en jaktkrets i fel förbund enlig vissa. Nej var glada för det vi får.

Publicerat
  • Författare

Tycker det där är ett jävla larv... "vi måste ge jägarna utanför varglänen någonting så dom håller sig lite lugna med varg och lodjur ett tag"

Nu är du allt bra uttråkad..men tanken slog även mig, men allt får inte vara elände.
Publicerat

Och där kom det typiska Svenska misstankarna. Vi får ju se vad detta leder. Varför kan inte folk vara nöjda nu då vissa beslut kan gå vår väg. Allt handlar inte om Varg det finns andra frågor oxå. Men vad vet jag jag är ju bara ordförande i en jaktkrets i fel förbund enlig vissa. Nej var glada för det vi får.

Så som det har varit innan är typ att dom har haft tre äpplen när dom gått in i förhandlingarna

Och när förhandlingarna är klara så är dom jätte nöjda med resultatet

Vi byte två äpplen mot en äppelskrutt :wacko:

Och vad blev resultatet då. istället för tre fina äpplen så har man bara ett fint äpple och en skrutt :blink::wacko::angry::huh::(:angry::mellow:

Förövrigt anser jag att vår jakten på bock ska tas bort då det är ofta dom bockarna med bäst anlag som skjuts (vilket man ser bildbevis för varje år här på forumet)

Och dom borde ju vara kvar till brunsten så att dom får föröka sig

Mvh Anders Hj

Publicerat

Att gå ut å skjuta råbocken när den söker sig ut på dom öppna markerna för att tillgodese sig föda mellan snöfläckarna! efter vinterns prövnningar tycker jag inte är rätt!

Så vårjakten tycker jag är fel" risken är att det skjuts för mycket o fel bock är för stor!

Förstår att många blir glad med lite mer jakttid men risken att dom bockar som skall vara kvar till brunsten får stryka på foten då!

Publicerat

Har man en vettig förvaltning så är vårjakt inget problem, men det har man inte på alla ställen.

Vårjakt bedrivs dock utanför godkända områden redan nu.

Publicerat

Vad vi häruppe skulle vinna på att få jaga sjöfågel i minus 40 och en halvmeter is har jag ingen aning om. Här finns inte hjort och knappt en jaktbar rådjursstam heller och de som finns är helt beroende av utfodring för att överleva. Ge oss korpjakten tillbaka och rätt att jaga sjöfågel ovan odlingsgränsen. Ta bort jakten på högdräktiga älgkor och förläng björnjakten så att inte stammen exploderar. Inför jakt på duvhök då den snart är lika vanlig som kråkan. Tillåt fälljakten på mink och mårdhund utan krav på statligt jaktkort eller jakträtt både ovan och nedanför odlingsgränsen samt subventionera jaktkorten för dem som kan uppvisa att de bedriver viltvård genom decimering av mink, rödräv och mårdhund. Om något av dessa förslag genomfördes så kanske jag kunde överväga ett medlemsskap i (älg)jägareförbundet.

Publicerat

På sätt och vis låter vissa delar i nyheten bra, men pessimisten i mig säger att tre "framsteg" utan något bakslag är lite för bra. Tydligen är fler "nyheter" att vänta gällande jakttider på torsdag i nästa vecka. Kanske en dag med goda besked, de vet vi först på torsdag. OM inte annat så visar sig säkert förändringarna av mindre god karaktär då.

Förändringar är av godo, bara de speglar verkligheten och byggs på rätt grunder!

Publicerat
  • Författare

Med tanke på att vi haft vårjakt på bock länge här nu så är det ju ett under att vi har en råstamm överhuvudtaget med erat resonemang, Ola Wäliima här på forat uttryckte sig så här i en annan fråga "Jo jägarna är de första att ge sig själva begränsningar..." och jag instämmer helt och fullt.

Tragiskt att man inte kan glädjas och se möjligheterna istället...

En fråga! Hur många hornlösa (avels)bockar skjuts under hundjakten ?

Vi är alltså sämre än många andra länder i europa som har vår/sommar jakt på bock och klarar inte att hantera vår egen avskjutning?