Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliberval?

Featured Replies

Publicerat

Går fortfarande i bössbytartankar.

Hur skulle ni resonera kring kaliberval om den främsta jakten är på älg och vildsvin?

Vill dock ha något som vid enstaka fall funkar till rådjur och helst även bäver utan att djuret både är urtaget och grovstyckat vid skottillfället. Vad skulle ni välja?

Kör .308 idag och är helt klart nöjd med kalibern. Men bör man gå upp något om det främst är älg/gris på menyn?

Publicerat

Jag är väldans nöjd med min 9,3x62. Finfina hål och bra precision. Rekylen är inte så farlig och med dämparen känns det väldigt lite. Jag har rakt igenom kört Lapua blyspets och utgångshålen blir något större än 5-kronor.

Det var mest en slump att det blev just den kalibern när jag köpte den men jag är mycket nöjd.

Publicerat

Först en motfråga: varför byta ut .308:an? Förstår så väl om du vill ha en ny bössa men kalibermässigt behöver du inte byta - beroende på vilka kulor du jagar med kommer såväl älg som gris att trilla av pinn.

Annars instämmer jag i Merkels inlägg, 9,3x62 är en väldigt mångsidig kaliber, men ställer högre krav på val av kulsort och kulvikt för att kunna användas till allt vilt utan för stor köttförstöring/krokig kulbana.

Sen ska man komma ihåg att ett väl placerat skott från en .308 är mycket bättre än ett slarvigt skott från en 9,3 - så provskjut innan du köper bössan så att du vet att du kan hantera rekylen på ett bra sätt och skjuta bra med bössan.

Vad funderar du på för bössa då?

Publicerat

En 5-krona är för mig lite stort som ingångshål, även på älg och gris.

I praktiken så räcker det med t.ex 222 om skottet sitter där det ska, blir det däremot ett dåligt skott känns det lite bättre med en grov kaliber istället för 6,5x55.

Jakten du ska bedriva spelar lite roll också. Ska du smyga/vaka så har du all tid i världen på dig och där ska det igentligen inte kunna bli något eftersök så en kaliber med liten rekyl och bra precision, så som din nuvarande 308w.

Blir det mer drevjakt så är chansen mycket större att kulan inte tar riktigt rätt och då känns det lite bättre med en grövre kaliber, t.ex 8x57 eller 9.3x62.

Personligen tycker jag att 308w passar till all jakt.

Publicerat

Fråga dig själv om du VILL kasta grövre kulor.

Ladda upp 9,3x57 med 232gr kulor så har du en bra rådjursbössa ut till 150m.

Bäver skjuts efter vad jag förstått oftast på rätt nära håll.

Så du kan nog med gott samvete välja det du känner för.

Publicerat

Man kan sno på de hela vad finns det för nackdel med att jaga med grövsta bössan man kan hantera både då det gäller ekonomi och rekyl ? Har vid dehär laget skjutit älg med allt från 6.5 till 458 och kan väl säga som så att köttförstöring inte har något med kaliber att göra utan köttförstöringen är till 99% ett resultat av kulval och hastighet. Å kulbana ja spelar det någon roll visst du får hålla upp mer men vad spelar det för roll ? för är avståndet långt är det ju sällan frågan om skjuta på en älg i fullt sken så oftast finns ju tid att hålla lite högre kanske man även hinner mäta avståndet. Som jag ser det så är största fördelen med grövre bössa att man får mer marginal å den kommer de flesta jägare behöva någon gång. För än om skytten sköter sitt så finns det ju annat som kan strula så att träffen inte blir 100% sedan så finns det ju tillfällen då man inte kan välja skotttilfälle utan får skjuta då tilfälle ges tex eftersök. Men du behöver inte en grov bössa är du nöjd med den du har så fortsätt använda den. Men vill du ha grövre så är 9.3 ett bra val å det mäst praktiska men sedan går det bra att gå upp grövre om du vill. Har skjutit rådjur med gott resultat med både 375h&h och 416 Taylor handladdar du går det att anpassa de flesta kalibrar till ditt användningsområde.

Publicerat

Mina 5 öre till tankarna är att det kommer att bli blyförbud inom kort, det är ofrånkomligt.

Med andra ord vill du ha en kaliber som funkar bra med Barnes sortiment nu i början.

8x57js har på senare år seglat upp som en åter igen populär kaliber men hur den funkar med koppar/tombak kulor vet jag ej.

Jag är sjukt nöjd med min 9.3x62 på allt, framförallt med 21.1g Oryx!

Har fått en påse Barnes TSX som nu skall testas under älgjakten och jag är tvärsäker på att den kombinationen kommer att bli giftig.

Vad gäller köttförstöring anser jag att liten kaliber med litet utgångshål ger större köttförstöring via blodsprängning än en grov långsam kaliber som bara stansar ett hål rakt igenom, men det är som sagt min åsikt baserad på ett antal djur skjutna med 6.5x55 vs. 9.3x62

Publicerat

Stämmer överens med mina observationer tung grov kula och låg fart ger liten och ingen köttförstöring.

Publicerat
  • Författare

Kanske skulle förtydligat mig lite..

Anledningen till att jag börjar titta på ny bössa har inget att göra med att jag vill byta kaliber. Jag köpte min bössa begagnad för en rätt billig penning för 15 år sedan. Den har funkat helt OK men jag tycker inte den "sitter som handsken" så att säga. Skulle behöva justera kolvkammen något och vill gärna ha en bössa med lägre vikt. Har ingen lust att lägga ner pengar på kolvarbete på den här utan byter då istället.

Helst skulle jag vilja införskaffa en Sako Black bear men har nu även börjat titta på lite billigare studsare, typ remington eller tikka. Vad jag förstått så är det få nyproducerade studsare som inte skjuter bra.

För ett år sen tänkte jag bibehålla .308 även vid bössbyte eftersom det var mycket rådjur då men nu har förutsättningarna ändrats och det kommer främst vara älg/gris. Därför har jag tänkt till rörande kaliber.

Jag kommer främst jaga älg/gris för hund snarare än vak och vill gärna få med lite mer marginal.

Är inne på 9,3 som många rek. Hur är priset på övningsammunition till den? Vill ju gärna kunna nöta en del på älgbanan. Som det är nu betalar jag ca 7kr/st för remingtons övningsammo till .308 om jag inte minns fel.

Finns det bra jaktkulor till 9,3 som lämpar sig för "småvilt" såsom rådjur/bäver. Eller kör ni samma ammunition som till älg/gris?

Publicerat

Jag har genomgående skjutit med Lapua och är nöjd. :wub: Jag har en 6,5x55 som jag mängdtränar på älgbanan och skjuter något mindre med 9,3an på banan. Min bössa är en CG3000 och jag finner den mycket behaglig att jaga och skjuta med. Precisionen är acceptabel eller så är det så att det som sätter begränsningarna är mitt eget skytte. Förr sköt jag på längre håll men nu så blir det måttliga håll annars får det vara. Cirka upp till 100 meter på stillastående djur med stöd.

Varför behåller du inte 308an och har den om du vill träna samt skjuta småvilt? 308 är en bra kaliber!

Min tanke var som ovan, fast med 6,5x55, men finner att den bössan står mer och mer i skåpet och tas ut när det är dags för övningsskytte. :unsure:

Publicerat

Jag tycker som sagt att 308 är den bästa kulan, men alla kommer säga olika.

8x57 med Lapua Naturalis är annars en kaliber som passar i korta och långa pipor, "liten" rekyl och mycket "dö i".

Publicerat
  • Författare

Varför behåller du inte 308an och har den om du vill träna samt skjuta småvilt? 308 är en bra kaliber!

För att jag vill övningsskjuta med samma bössa som jag jagar med för att ha samma vikt, anläggning och trycke vid träning som vid jakt. Och om jag övningsskjuter med en studsare så vill jag helst, om möjligt, jaga "allt" med den.

Om jag byter klass1-studsare så blir ligger det närmre att komplettera med en klass 2 till såvilt än att behålla .308:an då skillnaden mellan .308 och 9,3 känns för liten för att motivera en extra licens i garderoben.