Publicerat Maj 26, 201214 yr Skulle fixat ett rådjurseftersök i morse men va på fest inatt o en del.. intag av flytande råvaror och 3 timmars sömn så var jag knappast körklar vid 4 i morse.. Klantarna som drog igång, vilket om jag fattade rätt va markägaren o föraren som gick och kollade. Utan hund och bössa.. De stötte i alla fall upp djuret, jag va där och gjorde ett försök många timmar senare när jag ansåg jag va körklar i kväll men fick tyvärr inte kontakt med rådjuret. Har de väl gått ur sårlegan så kan de lägga många kilometer mellan sig o förföljaren om de är hyfsat mobila. Jag tror dock Blackie/plottfia skulle kunnat ha en chans att spåra upp den men det känns inge bra att börja med fulvilt nu när hon gett fan i rådjuren hela förra säsongen. Wachteln gjorde väl vad hon kunde men hon är tyvärr inte på långt när lika säker i gamla löpor o definitivt inte på jordiga torra öppna fält. Hade vi varit där med bössa och hund innan de stötte den så skulle den varit död nu... likväl om de gett fan i att leta... Antingen skjuten eller tagen av wachteln Känns skit att jag inte kunde ta mig ut i morse... Försökte få tag på några andra gubbar i NVR under förmiddagen men det va svårt som fan. Saknas helt klart lite rådjurs-hundar häromkring numer
Publicerat Maj 26, 201214 yr Olyckan gick allså inte genom LKC? i omed att markägaren gorde eftersök eller vad man ska nu kallar det!? Vi har förövrigt samma problem här inga rådjurshundar !!
Publicerat Maj 26, 201214 yr Surt när ett "lätt" eftersök blir svårt pga. att någon vart innan och sabbat det hela. Vi hadde något liknande här i höstas när jakt arrendatorerna körde undan NVR:arna som vart utringda (är något gammalt groll sedan tidigare) Viltet hittades aldrig därimot stog farbror blå och väntade när arrendatorerna kom tillbaka efter e-söket. Är tydligen något rättsligt att vänta efter detta.
Publicerat Maj 26, 201214 yr Författare Det dumma är väl att jag själv jagar på den marken och stora delar däromkring. Det va polisanmält helt ok så sett. polisen informerades om mig, att vi jagade där m.m. och att de själva kunde ringa mig eller bror. De fick OK av LKC att själva ringa upp. Markägaren ringde mig vid 4,sen ringde han bror min och en till i NVR alla med i jaktlaget. Jag ringde några fler men ingen som kunde, en på väg till stockholm, en ej körklar som jag, inget svar osv. Inga skador på bilen alls. Markägaren och föraren (bor precis intill) kände väl att det drog ut på tiden, de hörde dessutom ett skott nån timme innan de gick dit och gick in över första åkern för o kika in på nästa åker och stötte då djuret. Tror det va vid 9 haket. Gissar på att det va grannen (danksar) som sköt nått på morgonen. Rådjuret såg ut som det haltade något på ett bakben när det sprang iväg. Korkat att gå in o kika men det är lätt hänt att försöka göra nått.. när det verkar som ingen kan komma och det kanske trodde att det hela va klart i och med skottet som föll. NVR och det hela med ersättning osv skulle lösas annorlunda på nått vis. Typ att man har jour vissa dygn, kanske en liten ersättning för att se till att det alltid finns någon som är redo att snabbt rycka ut. Nu kan det om det är "fel dag" vara skitsvårt att få tag på någon. Helger skulle kunna lösas så på nått vis. Haft uppdrag typ alla årets högtidshelger, inte många som kan ge sig iväg nyårsafton, julafton, valborg eller hur många tar inte en snaps till midsommarsillen... Det känns iallafall surt o jag ångrar att jag drog i mig massa onödigt flytande igår natt.. fast kul hade jag väl under tiden... Massa olyckliga omständigheter och felaktiga beslut sabbade det hela... Kan ju varenda buske på den marken så ett alternativ vore ju att söka av allt med lös hund i morgon men det kan nog va dumt med allt smått som finns nu i skogen.. Svårt att tror det är ok, det kommer bli flertalet upptag på fel djur. Stor risk att det klipps ett o annat kidde, harpalt eller stressas nått högdräktigt djur. Fan att det ska bli så komplicerat emellanåt...
Publicerat Maj 26, 201214 yr Som läget var med ingen tillgänglig eftersöksjägare såhade jag nog också gått och kikat. (fast givetvis beväpnad) Åtminstone om jag trodde det kunde ligga i närheten.