Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olika kulor samma krut vikt

Featured Replies

Publicerat

Har nu börjat ladda men har hittills bara laddat norma kulor med norma krut, men det är kanske en dum fråga men låt oss säga jag vill ladda en kula på 165 grains med en viss mängd krut som finns i en laddtabell kan jag då ladda en annan kula som väger lika mycket med samma krut och krut vikt? Och blir utgångshastigheterna någorlunda lika med?

Publicerat

Så har jag fattat det i alla fall.. Brukar göra så.

Däremot är det långt ifrån säkert att du får samma träffpunkt.

/M

Publicerat

Njae... Olika kulor "sväller" olika när trycket bakom byggs upp i sin väg genom pipan. En viss krutmängd ger ett godkänt tryck i pipan med en kula. Men med en annan kula trots samma vikt kan samma krutmängd ge för högt eller väl så lågt tryck bakom kulan....

En kula av samma typ....Tex boattail och bondad med samma vikt fast olika tillverkare med ett bc nära varandra kan ge ung likvärdiga tryck, dock sällan lika. Men en annan kultyp kan det skilja väldigt mycket. Så det bästa är att hitta rätt krutmängd för varje olika kula!!

Publicerat
  • Författare

Ok uppföljnings fråga, hittade ett "recept" men tyvärr så användes vihtavuori och inte norma krut som jag laddar med. Vad gör man då?..

Publicerat

Ok uppföljnings fråga, hittade ett "recept" men tyvärr så användes vihtavuori och inte norma krut som jag laddar med. Vad gör man då?..

Krutsorter går inte översätta rakt av.... Det finns en översättningstabell mellan olika krutsorter/tillverkare i en annan tråd.

Den kan ge en fingervisning vart du kan leta en laddstege för den krutsort du vill använda.

Eller så kan du kontakta Norma och fråga, eller slänga ut kulan och kaliber här och kanske det finns någon som har laddata för kulan.

Publicerat

Översättningstabellen! http://www.vihtavuori-lapua.com/pdfs/Burning-Rate-Chart.pdf

Men som sagt, det är bara en fingervisning i vilken riktning det drar åt. Så räkna med att den är grov och laddstegar måste göras. Skjutning bör helst ske med kronograf.