Publicerat Maj 26, 201213 yr Nu när jag har varit ute efter en lagom vårbock så har jag sett mycket fler rådjur än jag väntat mig. Flera riktigt fina bockar, men ingen lämplig avskjutning ännu så länge. Men den stora överraskningen för mig är att det verkar som att vi har en överväldigande majoritet getter (80% än så länge). Hur ska en stamm se ut för att det ska vara lagom? Finns det några teorier?
Publicerat Maj 26, 201213 yr Grattis, verkligen grattis till en så ordentlig stam! Dock har du problemet som väldigt många har fått de sista 15 åren och det är prioriterad troféjakt framför köttjakt vilket resulterar i en massa hondjur men nästan inga handjur som kan "sätta på". Den optimala stammen skall väl ha en liten övervikt på hondjur, kanske 60-65% hondjur och resten handjur. (detta är min åsikt och inte någon annans) Hade alla getter en bock så skulle vi ha rådjur som dyker upp i varenda buske och det är sannerligen inte optimalt ut ett viltvårdsperspektiv. Satsa på att skjuta äldre hondjur i år och skall det skjutas någon bock skall det antingen vara en klen årsbock eller en gammal returbock, resten behöver ni verkligen till era yngre getter som skall leverera räntan och generna till kommande generationer. Trevligt att höra att ni har en bra stam, trots att ni är klyktattare (jag är f.d Jämte) Vårda den väl och se fram emot många trevliga middagar för get smakar inte skit direkt!
Publicerat Maj 27, 201213 yr Författare Det ärbra Wizard, precis vad man vill höra; lösningen är att skjuta Men visst låter 60-65% ganska lagom, vill minnas att man säger något sådant om älgen också, rätt/fel? Tar en bra bock sig an flera getter? I många fall ska man nog skylla på trofejakt, men i just detta fall så tror jag att vi som jägare har haft ganska liten vikt, vi har nästan inte skjutit några alls de senaste 3 åren, (~15st på 4000ha) men det verkar som att vintrarna har tagit värre på bockarna. Dock har jag alltid hört: "skjut bockarna, för fattas det bockar kommer de alltid från grannmarken.."
Publicerat Maj 27, 201213 yr Kruxet är att om man inte skjuter bort de gamla getterna så kommer de att hävda revir och inte låta de yngre få "komma till" med bocken, ergo ingen föryngring. En bock kan nog lätt fixa till det med flera getter om han får chansen! Inventera era äldre getter, det är min rekommendation, och plockar ni bort några gamla getter så kommer det förhoppningsvis lite fler kid och en del av dessa kommer att vara handjur. Är ni noga med detta och låter bockarna vara, om de inte är defekta för avel, så har ni inom tre år en större stam och förhoppningsvis fler bockar. Jag jagade för några år sedan på en mark som det inte hade jagats på under de sista 10 åren eller mer och här var det framförallt två gamla getter som styrde flocken och inte tillät de yngre djuren att para sig. Jag plockade bort dem direkt och redan nästa året så var det betydligt fler kid på marken än det hade varit de sista 5 åren så man kan lösa ett problem med klen stam genom att skjuta. Gamla getter smakar fortfarande riktigt bra så det är helt kurant enligt min åsikt och djuren som stam mår bättre av detta. (Ja, inte de gamla getterna då men vi pratar ju ändå om jakt i slutändan )
Publicerat Maj 28, 201213 yr Författare Då kommer så klart följdfrågan: Hur åldersbestämmer man getter?
Publicerat Maj 28, 201213 yr Det finns ganska bra beskrivning och bilder i boken "Viltet" (tror jag det var) från Nya Jägarexamen. Vi kan säkerligen leta upp lite bilder och posta här men precis som hästar och älgar blir gamla så blir även rådjuren det och man kan titta på färg och rygg.
Publicerat Maj 28, 201213 yr Annars har du ju Göran Cederlunds/Olov Libergs bok om rådjuret från -95. Sammanställd forskning under många år. /Må
Publicerat Maj 28, 201213 yr men det verkar som att vintrarna har tagit värre på bockarna. Med tanke på att du håller till i sundsvall så är du nog på rätt spår här,bockarna har ju den problematiken som de även delar med hjortar att brunsten tar väldigt hårt på dom. Hos er är höst/vinterfodret sämre då ni saknar det högvärdigaste fodret av typ ek/bokollon vilket bygger fett snabbt. Jag skulle inte ge mig på att skjuta bort hondjur som inte är produktiva längre om jag inte kände min stam till 100%, kan tänka mig att det är väldigt mycket svårare att lära känna individerna uppe hos er pga stooora arealer skog och små ytor öppen mark. Av erfarenhet vet jag att smaldjur som ungbockar kan ha färgteckningar som gör att dom misstas för äldre djur,det går således inte att enbart gå på det. Storlek och kroppsbyggnad är bästa tecknen,men samtidigt om det kommer ut ett ensamt äldre hondjur.....vad är det som säger att killingarna inte blivit tagna av räv,lo eller trafik? Min rådjurstam på en mark jag har här i stockholm såg ut som din för två år sedan av den anledningen att jag inte skjuter några hondjur,under ett tiotal år så sköt jag ett tiotal bockar varje höst och ett tiotal kid. De sk gallgetterna fanns inte,efter vintern 2010/11 så fanns det hyffsat med hondjur men bockarna var borta trots att jag fodrade så mycket jag kunde De senaste två åren har jag inte skjutit ett rådjur på den marken men nu ser det lovande ut till hösten,,,,bortsett från att det är för mycket räv /Mike
Publicerat Maj 28, 201213 yr Mina rekommendationer kräver givetvis att man har riktigt bra koll på "sina" djur över ett stort antal år. Jar har skjutit bort gamla hondjur vilket har resulterat i en större och bättre stam men det finns som sagt flera metoder och allas marker och stammar är olika.