Publicerat Maj 27, 201213 yr Har ett stycke mark som det bara växer gräs på i dagsläget, skulle vilja försöka få till nån form av viltåker där men har ju ingen tillgång till traktor eller andra jordbruksredskap överhuvudtaget. Fick ett tips om att ärtor ev skulle funka, bara att sprida ut utan att peta ner dem i jorden och att dem ändå skulle börja växa. Nån som provat det eller vet om det funkar??
Publicerat Maj 27, 201213 yr tyvärr så kommer det inte funka. ärtor ska sås på typ fem cm har jag för mig, dom är inte konkurrenskraftiga mot annan växtlighet, speciellt inte om gräset redan växer så det knakar när du sår. svårt att få till något bra utan jordbearbetning, kankse att det kan gå att slänga ut vallfrö med ordentligt med klöver i för att få en frodigare vall.
Publicerat Maj 28, 201213 yr Duvorna älskar dig om du sprider ut ärtor också, de kommer försöka äta upp varenda en av dem tyvärr...
Publicerat Maj 28, 201213 yr Författare Jaha, det var ju attans! Får väl kanske köpa lite ärtor ändå och hysta ut så kan man panga lite duvor iaf...
Publicerat Maj 28, 201213 yr RoundUp kanske?? Då sprutar han ner gräset, men han måste berabeta jorden på något sätt sen, visst jordfräs kan funka om man orkar och det itne är allt för stora arealer. Ananrs kanske någon bode kan sätta i plogen för en billig peng!
Publicerat Maj 28, 201213 yr Om nu marken ligger i roslagen så är förmodligen inte en bonde långt bort. Ett annat alternativ som jag brukat är tamgris, slår vilket buret redskap helst.