Publicerat Maj 27, 201214 yr Fällde en geting i köket vars storlek överträffar alla getingar jag tidigare skådat. Är det en bålgeting?
Publicerat Maj 27, 201214 yr Författare Vad sköt du med? :-) Ett ölglas, Vi i Villa och Vepsespray. Den var förvånansvärt 'hårdskjuten'
Publicerat Maj 27, 201214 yr Det ser ut som en bålgeting. De är dom minst aggressiva av alla getingar så den hade du ej behövt ha ihjäl
Publicerat Maj 28, 201214 yr De har även den goda egenskapen att de gärna smaskar i sig de mindre trevliga getingarna med god aptit.
Publicerat Maj 28, 201214 yr Definitivt en bålgeting. Är du medveten om ditt "grova" jaktbrott ?? Dom är nämligen fridlysta. Du får åberopa paragraf 28
Publicerat Maj 28, 201214 yr Lite mer intressant info. Bålgetingar äter andra getingar och bin. Dessa klarar inte av att döda en bålgeting med styrka. Så dom kokar den... Dom sätter sig tätt inpå bålgetingen och vibrerar samtidigt så temperaturen ökar. Bin och vanliga getingar klarar några grader högre tempratur än bålgetingar. Coolt va? Eller hett förstås...
Publicerat Maj 28, 201214 yr Lite mer intressant info. Bålgetingar äter andra getingar och bin. Dessa klarar inte av att döda en bålgeting med styrka. Så dom kokar den... Dom sätter sig tätt inpå bålgetingen och vibrerar samtidigt så temperaturen ökar. Bin och vanliga getingar klarar några grader högre tempratur än bålgetingar. Coolt va? Eller hett förstås... Gäller det verkligen svenska bålgetingar? Såg ngt naturprogram på tv där det skedde i Afrika eller vart det nu var.. helt hemskt, i processen att "steka" bålgetingen gick det åt hundratals vanliga getingar för the badguy hade kraftiga käkar och bara tuggade vilt omkring sig.. Låg en hel drös under kupan efteråt. Mvh!
Publicerat Maj 29, 201214 yr Hade ett stort bo i gris-vakkojan en sommar. Det var ytterst irriterande för det surrade hela tiden och man hörde inte när grisarna kom. Skott gick bra! Att lysa på natten också men att äta korvmackor, då blev de aningen närgångna. Ganska trevligt sällskap trots allt!
Publicerat Maj 29, 201214 yr Såhär lärde jag känna bålgetingen när det begav sig.. Blev anfallen av minihelikoptrarna en natt när vi skulle gå igång med ett eftersök. Parkerade intill ett gammalt torp. Tände pannlampan när jag steg ur bilen och ett våldsamt dånande/surrande och något anföll mig i panntrakten. Fattade först inte ett skit och försökte springa runt bilen o ta skydd.. Det slutade inte förren jag släckte pannlampan. Då blev det snabbt tyst.. Hmm.. stod intill bilen och undrade va fan som hände.. Tände lampan ingen och 30cm framför mig på biltaket satt 5 bålgetingar i "anfallsställning" och såg skitsura ut... Han bara inse va de va för monster sen kom de sättandes igen. Förstod att de anföll ljuset, eller anföll vet jag väl inte men de flög våldsamt på lampglaset gång på gång. Fick fixa ihop det jag skulle ha med mig och ta mig därifrån fumlandes i bäckmörkret... Tycker de är rätt häftiga faktiskt