Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare-skona hundens hörsel?!

Featured Replies

Publicerat

Man läser i tidningar å ser det i en del filmer att jägaren har ljuddämpare monterad för att skona hundens hörsel vid t ex ståndskall på älg och tänkt själv att jaa... det kanske inte skulle vara så dumt, då knallen från 9,3:an med kort pipa är rätt påtaglig.

Hittade ett test i en ny jakttidning "Min jakthund"

Dämpare A-tec CMM4

Vapen Remington 700 kal. 30-06

Utan dämpare Med dämpare

Vid skyttens öra 125dB 109dB

40m framför skytt 114 dB 114dB

80m framför vid målet 116 dB 116dB

80m framför 10m sidan 109 dB 109dB

är det tryckfelsnisse som varit farten lr kan någon förklara varför det är lägre Decibel 40m framför skytt än på 80m.

Publicerat
  • Författare

Man läser i tidningar å ser det i en del filmer att jägaren har ljuddämpare monterad för att skona hundens hörsel vid t ex ståndskall på älg och tänkt själv att jaa... det kanske inte skulle vara så dumt, då knallen från 9,3:an med kort pipa är rätt påtaglig.

Hittade ett test i en ny jakttidning "Min jakthund"

Dämpare A-tec CMM4

Vapen Remington 700 kal. 30-06

Utan dämpare Med dämpare

Vid skyttens öra 125dB 109dB

40m framför skytt 114 dB 114dB

80m framför vid målet 116 dB 116dB

80m framför 10m sidan 109 dB 109dB

är det tryckfelsnisse som varit farten lr kan någon förklara varför det är lägre Decibel 40m framför skytt än på 80m.

hmm.. varför ser inlägget ut som det gör.. blev inte så lättläst... :blink:

Publicerat

Tycker generellt det är komiskt att ljudet inte dämpas mer än vid jägarens öra med dämpare, vilket medför att skaffa en dämpare för hundens skull spelar ingen roll. Samma värde med eller utan dämpare överallt förutom hos jägaren... :blink:

Publicerat

Komiskt eller ren fysik,

tja det beror ju på vem men är i grunden.

Mynningsljudet dämpas, bogvågsknallen består därav ljudet längre bort från skytten.

Publicerat
  • Författare

Komiskt eller ren fysik,

tja det beror ju på vem men är i grunden.

Mynningsljudet dämpas, bogvågsknallen består därav ljudet längre bort från skytten.

klok du Christian :) tänkte inte på det

Publicerat

Nu är jag ingen fysiker, men det hade varit intressant att se motsvarande siffror för 5, 10, 20 meter från mynningen.

Eller rättare frågat: var i rymd/tid fortplantar sig bogknallen efter mynningen så att den är lika oaktat dämpare/inte dämpat? Är det först ute vid 40 meter?

Jag tänker framför allt på då man kryper in på ståndskall under eftersök eller annan jakt i tät vegetation och ofta skjuter på korta avstånd.

Publicerat

Bogvågen uppstår kring kulans nos så vitt jag har förstått,

den kan tom "ses" med viss fototeknik,

supersonic_bullet.jpg

För att läsa lite mer om saken, om än kanske lite tjafsigt titta "här"

En annan bra bild som klart visar på ljudet vid mynningen på ett odämpad vapen

revealing_covert_actions_02.jpg

Om jag då förstår/kan återrelatera korrrekt är det ju som så att så länge vi talar om överljudsfart på kulan är bogvågsknallen beständig,

den är också konstant på så sätt att den uppstår vid mynningen på dämpen och fortsätter att bildas längs kulans bana kring nosen på kulan.

Det är nog rimligt att dra slutsatsen att ljudet från bogvågsknallen är lika stort oberoende av avstånd från skytten men inte från kulan färdlinje.

För en hunds vidkommande vid skott på nära håll är en dämpare väldigt bra då den tar bort den del av ljudet som går att ta bort, mynningsknallen

och på så vis sparas deras hörsel en del av belastningen.

/Christian

Publicerat

kulan passerar ljudvallen på samma sätt som ett flygplan som "smäller"

Däremot är det trevligare på alla sätt (utom att bära bössan) att ha dämpare när man jagar med älghund

Andreas

Publicerat

Har funderat på detta men stämmer det att smällen 50 meter framför mynningen är den samma oavsett dämpare :unsure:

Vart är då gränsen där mynningsknallen inverkar?

Publicerat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Ljud är uppenbarligen inte helt enkelt, men det förefaller vara som så att man kan dra slutsatsen att jmfr med mynning och 50 meter så har mynningsknallens betydelse för det uppfattade "ljudet" på 50 meter väldigt lite med det ljudet,

å andra sidan på 50 meter hör man först ljudet från kulan och sedan en för mig okänd men kortare tid senare ljudet av mynningsknallen, då det ena ljudet färdas med ljudets hastighet och det andra med kulans och ljudets hastighet efter kulan.

Det är här det blir svårt och jag måste nog säga att det är nästan bara akademiskt resten.

Då ingen av oss har varit med eller jag för den delen läst testen, dess genomförande ovan blir vidare fnul i frågan mycket av en spekulation,

min uppfattning, det handlar om hur man har mätt ljudet.

/Christian

Publicerat

egentligen är det enkelt

ställ er på älgbanan och markera

Ljudet är AVSEVÄRT lägre på bössorna med ljuddämpare än de utan på 80 meter

Andreas

Publicerat
  • Författare

skrattar för mig själv.. de va inte lätt det här, läst testet igen och blev inte nå klokare iallafall. går säkert köpa tidningen billigt. Min Jakthund Nr2 sept 2011.

svårsmält de här..

men om vi tar min bössa 9,3x62 48cm pipa, ok dämpare kan inte dämpa ljudbangen men dämpar ju själva mynningsknallen och den blev rätt påtaglig då ja kapade pipan. så man tycker ju att bössan borde bli tystare även framför pipan med dämpare monterad, eller????

står inte Exakt hur dom gjort testet endast en bild på dBmätaren vid skyttens öra sen förmodar jag dom har ställt ut mätaren och skjutit rakt av. skriver av slutsatsen:

En slutsats vi kan dra av tabellen (första inlägget) är att dämparen har en enorm effekt för skytten, men ingen som helst effekt för en hund som står framför vapnet. Dock kan vi se att ljudet avtar markant i sidled och den högsta knallen är precis där kulan slår i målet. En hund som står 10m i bredvid bredvid ett vilt som påskjuts utsätts för ungefär samma ljudbang som en skytt utsätts för med ljuddämpare ~ 109dB. Dock har en hund mycket mer känslig hörsel, vilket innebär att de upplever smällen annorlunda.

Mitt råd är att alltid använda hörselskydd i samband med skytte (smart kille). När det gäller hundar bör du aldrig skjuta när en hund står i anslutning till viltet, både för att undvika vådaskjutning och hörselskador.

Publicerat

Det räcker med några procents skillnad i avstånd till kulbanan och/eller lite annan vinkel på ljudmätarens mikrofon för att få det där resultatet.

Ljudnivån på ett givet avstånd från en given kula kommer vara (i princip) lika så länge kulan färdas i överljudsfart och flyger stabiliserat. Om något så borde ljudet vara en smula högre på 40 m eftersom kulan förmodligen är mindre stabil (= presenterar större genomsnittlig tvärsnittsarea med högre luftmotstånd, vilket var för sig och förstås sammantaget ger att den pressar undan större mängd luft).

Men det är ett klassiskt fall av SISU.

-- Mats

Publicerat

Inte den finska varianten då utan den anglofila, eller hur?

/C

Publicerat

Inte den finska, nej... ;)

-- Mats