Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laikre får 1.2 miljoner?

Featured Replies

Publicerat

http://www.dagensjakt.se/ut/27047/

Skulle vilja att Jägareförbundet förklarar hur deras representant kan gå med på detta?

Kommer inte betala den nya avgiften om jag inte får ett vettigt svar. Nu får det vara nog!

Publicerat

http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2012/05/skall-jagarna-betala-genetisk-grundforskning-pa-rovdjur/

Som synes gick vi inte med på detta. Vare sig Bengt eller Rolf stöttade detta projekt.

Ibland är det dock inte vi som bestämmer i slutändan och om du och andra hoppar av lär det bli ännu mer sällsynt att vi får sista ordet...

I det här fallet är det dock ett gammalt hederligt ryggstick från Riksjägarna. De vet precis hur det ligger till...

Publicerat

Har ni möjlighet att ställa krav på forskningen?

Jag skulle gärna se att vi får reda på hur stora övriga rovdjursstammar måste vara för för att vara livskraftiga.

Samt hur mycket övrigt vilt som krävs för att föda dessa stammar och hur stora dessa stammar måste vara föra att vara livskraftiga trots högt rovdjurstryck. Gärna med förutsättningen att samernas renar eller övrig tamboskap inte ska fungera som mat åt rovdjuren, utan att all predation av tamdjur ska översättas till vilt.

Sen skulle det vara intressant att veta om det är lämpligt att ha tex 15-20 lodjur 250 björnar några järvar och några 100tals rävar samt lite rovfågel och andra små predatorer i samma område som ett vargrevir..... Eller om det är mer lämpligt att övriga rovdjur måste stå tillbaks om man tillåter ett vargrevir.

Som sagt det finns många frågor innan forskarna kan pressentera en helhet i förvaltningen.

Publicerat

Är väl på grund av dessa "rygghugg" ni tappat massor av medlemmar bla...Tycker det är rent förjävligt att jägarnas pengar går till trams

Publicerat

Man häpnar!

Publicerat
  • Författare

Glashus och sten... dålig kombination!

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/05/Nej-till-Riksjagarnas-forslag-om-forsamrade-jakttider-1.27646/

Det var ju ett väldigt bra förslag för att slippa mängder med Norska jägare som skjuter sönder fjällen innan jakten börjar i Norge.

Nåja en annan diskution men tycker nog båda organisationerna tycks kunna hugga i ryggen!

Som vanligt står man och pissar utan att ha koll på vindriktningen.

Tack för svaret! Får fundera lite till om hur jag ska göra med förbundstillhörighet då det känns som båda är tandlösa när det gäller att lösa det enskilt största hotet mot mångas livsstil,hobby eller möjlighet till försörjning.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat

Kias husse: En del av det du efterlyser beslutas nog av Regeringen imorgon. Något vi stridit förbannat hårt för... När det gäller påverkan så har vi två av cirka 10 platser i kommittén. Det blir så klart en begränsad påverkan, men ändå något. Jag konstaterar att det andra förbundet inte har någon påverkan alls, undra varför?

Centin: Visst hugger vi ibland också, särskilt när man föreslår något förbannat dumt. Hur tror du älgjägarna ser på rippremiär den första älgjaktsveckan där uppe? Ripjakten skulle i princip helt skuffas undan med Riksjägarnas förslag. Ibland får man skilja på äpplen och päron. Problemet med norrmännen löser man inte genom att ta bort jakten för alla. Så förbannat dumt... Vi katsar väl skit lite till mans, men det är i min värld en milsvid skillnad på antalet och frekvensen i påhoppen...

Om du tror att något av jägarförbunden ensamt ska lösa vargfrågan tror jag du hoppas på för mycket. Vi började för rätt många år sedan att söka samsyn med samer, LRF, SKK och andra. Det ledde bland annat till en användbar §28 och licensjakt 2010 och 2011 samt en regional förvaltning. Riksjägarna har mig veterligen inte lyckats bli kompisar med någon, därmed har de heller inte uppnått något som helst i rovdjursfrågan. Jag kan inte komma på en enda detalj där de gjort skillnad. Därmed kan jag komma på ganska många utspel där de gjort jägarna en rejäl björntjänst. Att påverka politiskt handlar om att få allmänhetens förtroende. Går man då ut med nollvision, till exempel, har man skapat en enorm uppförsbacke för oss som faktiskt vill samma sak men fattat hur man gör skillnad. Allmänheten har ingen koll på de olika förbunden. De ser bara snusdreglande gubbar som vill utrota vargen, så skapar man INTE sympati och opinion...

Det absolut vanligaste argumentet vi hör i vargdebatten är att vi måste "slå näven i bordet". Det är det absolut sämsta vi kan göra. När vi gör det tappar allmänheten - väljarna förtroendet och ingen vill vara kompis med en. Då kan man ju stå där ensam på barrikaden och skrika, men någon skillnad gör man inte. Man kommer bara att förvärra vargfrågan och alla andra jaktliga frågor på köpet...

Ta en titt på de nya jakttiderna som kommer imorgon. Man har svalt Jägareförbundets samtliga förslag, utom jakt på skogsduva och snatterand. Dessutom har man inte gått på något enda av de femtiotalet inskränkningsförslag som andra, inklusive Riksjägarna, föreslagit. Uppnådde vi detta genom "näven i bordet"? Nej. Fakta, diplomati, lobbyism och samarbete är nyckeln. Det är det också i vargfrågan även om den är fruktansvärt mycket mer svårlöst.

Publicerat

Nyfiken i en strut....är det några stora förändringar på jakttiderna på gång? Om det blir som förslagen är det inte så mycket egentligen...

Publicerat

Nej, några jätteförändringar blir det nog inte. Däremot tror jag inte det blir en enda försämring. Det är ett trendbrott som heter duga. Särskilt med tanke på att det var fler föreslagna inskränkningar i jakten än någonsin...

Vi har lagt ned enormt mycket tid och möda på att bemöta alla mer eller mindre tokiga förslag på inskränkningar eller strykanden av arter ur jakttidtabellen. Nu verkar det ha gått vägen. Tyvärr tycker ofta jägarna att om allt bara blir som vanligt så är det ingen seger eller stort jobb nedlagt. Jag tror man får sluta tänka så i det samhällsklimat som råder...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.