Publicerat Maj 28, 201214 yr Siden sommerværet glimrer med sitt fravær her oppe er det lite annet å gjøre enn å skyte. Egentlig ikke så mye nytting i denne blogen, jeg har fått mer og mer sansen for "tactical boltknobs" og prøver en enda større en på Blaseren. Fikk reelt mye bedre kontroll på bolten med denne, en opplevelse av større fart på sluttstykket og mindre fomling. Tester også Shooter app'en og er vel ikke så veeeldig imponert over den. Typisk "lav" på 600m og "veldig lav" på 1000m til tross for G7, Litz data og alskens. Kun når jeg lager en custom dragprofil får jeg det til å virke skikkelig, men programmet er også ustabilt på Android og gir iblandt helt vilt feil løsningsforslag. 1 klikk vindkorreksjon for sterk vind på 1000 meter? Neppe...
Publicerat Maj 28, 201214 yr Även jag skaffade precis en Tactical Nob (fniss... nob är slang för snopp på Engelska ) och man fick bra mycket bättre kontroll på omladdningarna samt att vapnet faktiskt ligger mer stilla på något konstigt sätt... Jag är skitnöjd i alla fall och kommer inte att sakna mitt original T3 slutstycke! Jag har nyligen skaffat Shooter till Android och jag tycker den verkar vara riktigt stabil så det kanske är någonting med din telefon? Dock sparar den inte all data man lägger in och det är ganska irriterande... Jag har bara verifierad data ut till 300 meter så jag kan inte avgöra om den är bra eller dålig men jag hittar samma funktioner i Strelok och det är bättre och renare UI där... Det är dock inget "proffsprogram" men det funkar ganska bra tycker jag. Vi får väl se vad jag tycker i September när jag skall skjuta på 1000 meter om det stämmer eller inte Tack för dina riktigt bra och intressanta filmer du lägger upp på YouTube!
Publicerat Maj 28, 201214 yr Thomas, det är lite oklart, innan jag har sett filmen deras hur du hanterar shooter men den är precis som alla bal gen, det får bara vara goda/bra värden in för att det skall bli rätt ut, sen håller jag med dig om att den har en del buggar som gör den mindre än perfekt. Nu skall jag titta på film. /Christian
Publicerat Maj 28, 201214 yr Bra film som vanligt! Som alltid finns det ett par intressanta detaljer/delar som ger en tankeställare, tack så mycket!
Publicerat Maj 28, 201214 yr Författare Mange takk, prøver å trigge en tankeprosess hos seerne med de fleste bloggene. Det er dog ikke alltid like vellykket. Shooter (og de fleste andre program) gir nær perfekte treff ut til 500 something meter. Etter dette gir de aller fleste i mer eller mindre grad lave treff. Kontrollerer inputs og variabler i den grad det er praktisk mulig for en skytter (dvs kronograferer under skytingen, måler og monitorerer været, bruker komponenter med kjent presisjon osv)
Publicerat Maj 28, 201214 yr Eftersom jag håller på att lära mig långhållsskytte och verkligen går in för detta så har jag både läst och praktiserat detta ämnet. Är det inte så att efter ett visst avstånd så blir marginalerna mer och mer viktiga och det blir svårare och svårare att räkna fram korrekt antal klick osv? Hastigheten på kulan t ex lär ha betydelse på 1000 meter om den flyger i 880 m/s eller 885 m/s. Inte stort men nog gör det skillnad. Temperaturen vet vi redan vilken påverkan den har på krutets brinntid men har vi koll på rätt temperatur? Om det är +20 ute men vapnet är +10 och ammunitionen ligger i fickan som är +35, vilken temperatur räknar man på då? Jag har inte svaret på dessa frågorna men jag har förståelse för att en ballistisk kalkylator bara kan vara så bra som hur exakta och aktuella värden man matar in och att det blir större felavvikelser ju längre håll det handlar om... Fast detta gör det ju bara ännu mer spännande Du får gärna rätta mig om jag tänker fel på variablerna i detta och framförallt hur man undviker variansen och letar perfektion! Det är ofantligt spännande detta ämnet och det ger skyttet en helt ny dimension
Publicerat Maj 28, 201214 yr Författare Jeg har akkurat skrevet en lengre avhandling om dette emnet, kanskje den kommer på trykk
Publicerat Maj 28, 201214 yr Tror problemet är att BC ändras med farten så att få det att stämma perfekt på alla avstånd är svårt. Jag testade Shooter i vind på isen ute på havet förra vintern och imponerades hur väl det stämde på vind då man sköt där det saknas terräng som påverkar vinden, men aldrig fått det att stämma hela vägen på höjden. Men är ingen större anhängare av dessa program utan skjuter alltid fram mina klick-kort och använder bara programmen för rå data.