Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blank McMillan

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har en Sako A2 308 W som jag ska byta kolv på och lider av svår beslutsångest. Jag har funderat rätt mycket på en McMillankolv men deras taktiska (A5 och A3-5) verkar bli för tunga för min smak - fick till svar att de skulle väga 3,75-4 lbs med ställbart kindstöd.

Ser med svårt habegär på McMillans stock "Game Scout New" men den verkar inte säljas klar för Sako A2. Man kan ju dock köpa McMillans stockar med "flat top". Någon som har provat det? I så fall hur blev resultatet och vet ni någon vapensmed som tar på sig att göra jobbet med att ta ur innsidan på kolven m.m.?

/ Erik

Publicerat

Mcmillan har ju fräsmallar för A2 i andra stockar, så om de säger att det inte går så går det nog inte...

Publicerat

Det är en del jobb att passa in en flat top men ingen svårighet för någon med en fräs och lite kunskap. Har en A5 som var Remington LA höger inpassad på en Tikka 690 vänster det blir några timmars arbete men inte speciellt svårt då man ändå plastar systemet behöver urfräsningen inte vara så precis.

Söker du en lätt stock av taktisk modell kan du kolla här med http://www.pse-compo....com/index.html

Har en E-Tac från den firman och tycker den är minst lika trevlig som A5 men betydligt lättare.

Tyvärr finns nog inte heller denna för Sako A2 men väl som flat top och malia firman så kanske han kan fixa en, gjorde en i vänster till mig och med underbeslag som jag hade utan problem.

Publicerat

Som sagt, säger Mcmillan att det inte passar så hjälper det nog inte om det är Flat top...

Publicerat

Ingen aning hur Game Scout New ser ut men stämmer inte måtten mellan översidan och underbeslag så går det inte att passa in på ett snyggt sätt fråga Mcmillan om det innan du köper en!

Publicerat

Även om Mcmillan inte skrivit på hemsidan att de kan passa in en viss låda i en viss stock, så kan de många gånger göra det om man frågar. Säger de dock att det inte går, så kan man vara ganska säker på att det inte går att få det snyggt...

Publicerat

Kolla om det går att få den i Edge-utförande så får du en lätt bössa.

Publicerat
  • Författare

Tack för era synpunkter! Problemet är bara att jag har mailat till McMillan och frågat men de svarar inte.

Angående måtten mellan undersidan och övesidan skiljer måttet "depth of action area" nästan ingenting mellan "Sako Classic" (som går att få till Sako A2) och "Game Scout New". Tydligen kan det måttet även variera för både "Sako Classic" och för "Game Scout New" beroende på till vilken bössa de gör stocken. Det borde väl tala för att det ska gå att passa in en Sako A2 i "Game Scout New"?

Publicerat

Just nu svarar de ynkligt på mail, har rätt mycket kontakt med dom och svarsfrekvensen går som en bergochdalbana....

Alla stockar går att få i Edge tec. numera upp till 300WM.

Det som verkar avgöra för Sako om det går att peta ner den i en stock eller ej är utseendet på tangen, tex det som gör att Sako classic går till 85 men inte 75 (vilket störde mig mycket).

/ Herbert

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Publicerat
  • Författare

Förlåt en okunnig men vad menar du med utseendet på tangen?

/ Erik

Publicerat

Förlåt en okunnig men vad menar du med utseendet på tangen?

/ Erik

Det är biten längs bak på lådan

Tack för era synpunkter! Problemet är bara att jag har mailat till McMillan och frågat men de svarar inte.

Har du mailat Eileen hon verkar sköta utlänska kunder och brukar svara snabbt samt förstår svengelska :lol: Eileen@mcmillanusa.com

Publicerat
  • Författare

Jag har inte mailat till Eileen tidigare - jag har mailat henne nu.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har nu talat mailat med Eileen. De kunde inte leverera "Game Scout New" för Sako A2. Hon hänvisade till deras taktiska modeller på frågan vilka stockar de kan leverera till Sako A2.

Jag har tidigare funderat en hel del på en KKC-kolv men det har inte blivit av p.g.a. den inte finns grovfräst för Sako A2 från fabrik. Jag har nu fått kontakt med en kolvmakare som tagit på sig att montera ner min A2:a i en KKC-kolv. Så svaret blev tillslut KKC!

/ Erik