Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nog så nära för att det ska kännas bra...

Featured Replies

Publicerat

Haha! Det var lite väl närgånget.

En bekant som har en sommarstuga utanför en by här i kommunen hade besök av dotter, svärson och barnbarnet.

Barnet var ute på tomten medan dom andra satt inne.

Efter en stund kommer barnet in och säger att det gick förbi en stor hund med ett stort huvud med små öron utanför staketet.

I fortsättningen fick hon inte vara ensam ute när dom var på besök där.

:)

Publicerat

Det var den björnen jag la upp på fototråden

Publicerat

Det var den björnen jag la upp på fototråden

Bor du i/utanför Pajala?

Publicerat

Bor du i/utanför Pajala?

Bor i Kaalamakoski, 45 km NO Pajala. 8 km norr om byn Aareavaara.

I det här höga vattenståndet, 8 m från Muonioälv

Publicerat

Bor i Kaalamakoski, 45 km NO Pajala. 8 km norr om byn Aareavaara.

I det här höga vattenståndet, 8 m från Muonioälv

Ok! Det var verkligen en närgången och helt orädd nalle. :)

Då kan du ju sitta och bada fötterna i älven. Kanske lite väl kallt. ;):lol:

Publicerat

Det var lite för nära. Skönt att de löste sig på naturlig väg..

Publicerat

Det var lite för nära. Skönt att de löste sig på naturlig väg..

Det var en nyfiken nalle! :):o

Publicerat

Det var en nyfiken nalle! :):o

Satt och försökte leva mig in i att ha en björn lufsandes utmed mitt staket. Man måste uppleva det, för att verkligen inse vad det handlar om..
Publicerat

Satt och försökte leva mig in i att ha en björn lufsandes utmed mitt staket. Man måste uppleva det, för att verkligen inse vad det handlar om..

Ja, det får du nog uppleva först innan du kan få en inblick i hur det känns att den kommer lufsande 10-20 m ifrån köksfönstret. :rolleyes::lol:;):P

Publicerat

Vi har kartlagt björnens framfart i byn, men tror inte den kommer tillbaka.

Barnens reaktioner har varit blandat, en del livrädda och en del inte alls.

Pratade med han som skrämde iväg den, och sa att barnen måste få höra hur ovanligt

och unikt det är. Men att inte blåsa upp det för hemskt, risken finns att de blir skogsrädda annars.

Ja ja, nu är jag den enda som inte sett en vild levande björn, sa jag till min systerdotter som var med.

Och lät lite avundsjuk i rösten. Bara för att hon ska uppskatta händelsen och inte känna det som ett trauma.

Publicerat
  • Författare

Ja vad säger man, riktigt tur att det gick som det gick... Det här med att det måste upplevas för att man ska förstå ligger det nått i. Sett björn på håll tidigare men i höstas under björnjakten fick jag en hona med tre ungar 15-20 meter ifrån mig där jag satt på säcken och gosse vad man känner sig liten och sårbar när en fullvuxen björn står och glor på en....

Publicerat

Vi har kartlagt björnens framfart i byn, men tror inte den kommer tillbaka.

Barnens reaktioner har varit blandat, en del livrädda och en del inte alls.

Pratade med han som skrämde iväg den, och sa att barnen måste få höra hur ovanligt

och unikt det är. Men att inte blåsa upp det för hemskt, risken finns att de blir skogsrädda annars.

Ja ja, nu är jag den enda som inte sett en vild levande björn, sa jag till min systerdotter som var med.

Och lät lite avundsjuk i rösten. Bara för att hon ska uppskatta händelsen och inte känna det som ett trauma.

Sund inställning att inte låta barnen bli traumatiskt skrämda( i regel för lång tid framöver) utan låta de förstå att det var en upplevelse. Det är många vuxna/föräldrar som överför deras fobier till den yngre generationen. Jag hoppas att de barnen som blev rädda kommer över det snart. Att växa upp och vara extremt rädd för björn måste bli en ordenligt psykisk påfrestning i längden när man bor i dess närhet. Respekt för djur(oavsett art) måste man lära de små från början.
Publicerat

Sund inställning att inte låta barnen bli traumatiskt skrämda( i regel för lång tid framöver) utan låta de förstå att det var en upplevelse. Det är många vuxna/föräldrar som överför deras fobier till den yngre generationen. Jag hoppas att de barnen som blev rädda kommer över det snart. Att växa upp och vara extremt rädd för björn måste bli en ordenligt psykisk påfrestning i längden när man bor i dess närhet. Respekt för djur(oavsett art) måste man lära de små från början.

Jo fasen, jag vet hur det är att leva med ormfobi.

Blev skrämd som barn när vi lekte vid stenbrottet.

Att tillägga är att jag aldrig såg några ormar där.

Publicerat

Jo fasen, jag vet hur det är att leva med ormfobi.

Blev skrämd som barn när vi lekte vid stenbrottet.

Att tillägga är att jag aldrig såg några ormar där.

ja du, jag växte upp med en mor som var hysteriskt rädd för älgar och hästar. Tack och lov som den nyfikna ungen jag var och fortfarande är, byttes min rädsla till nyfikenhet. Annars hade nog ännu haft älg/hästfobi än idag. :lol: