Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips om bryne

Featured Replies

Publicerat

Vart ska sleven vara om inte i grytan, så lika bra fråga sidans knivexperter. Har ni någe bra tips på bra bryne, gärna ett litet smidigt elände :P

Publicerat

För lite arbete i fält (och på köksknivaran) använder jag Fällknivens diamant/ler-bryne. Jag är helt nöjd, och jag har lyckats övertala en hel del andra att följa med och även de är nöjda =)

Publicerat

Jag måste slå ett slag för ett par billiga, "nybörjar brynen". För dem som inte vill lägga ut 500 kr st för ett par japanska vattenstenar etc. (självklart finns det billigare alternativ som är minst lika bra) :wub:

Slipar knivar på ett vanligt bryne från Clas Ohlson, 40kr, eller ett diamantbryne för 99kr, i kombination med strigeln får jag upp en rakbladsskärpa. Tar ju lite tid dock ^_^ Något som jag skulle rekomendera att man använder till kniven för 1500 kr? eller en som har sentimentalt värde? - kanske inte. Men som sagt, det funkar :P

Publicerat

Jag måste slå ett slag för ett par billiga, "nybörjar brynen". För dem som inte vill lägga ut 500 kr st för ett par japanska vattenstenar etc. (självklart finns det billigare alternativ som är minst lika bra) :wub:

Slipar knivar på ett vanligt bryne från Clas Ohlson, 40kr, eller ett diamantbryne för 99kr, i kombination med strigeln får jag upp en rakbladsskärpa. Tar ju lite tid dock ^_^ Något som jag skulle rekomendera att man använder till kniven för 1500 kr? eller en som har sentimentalt värde? - kanske inte. Men som sagt, det funkar :P

Bor man på gotland kan man gå ut och hämta sig en sandsten som har en hyfsad slät sida. Sen en loska på det och börja bryna, billigare kan det inte bli. Har använt en sån sten i måååååånga år, men dåvarne föräljarne på TjäderLäder lurade på mig spyderco brynet och det ångrar jag inte!

Publicerat

mjo, upplockad sandsten, det vore nåt! ^_^

brynet spelar (nog) ingen större roll, de viktigaste är ju att man har tålamodet att lära sig å bryna ordentligt, slipa med samma vinkel etc.Sen blir det ju säkert mycket lättare om brynet är av någorlunda kvalitet...men jag är som sagt ingen expert i ämnet! ;)

Publicerat

mjo, upplockad sandsten, det vore nåt! ^_^

brynet spelar (nog) ingen större roll, de viktigaste är ju att man har tålamodet att lära sig å bryna ordentligt, slipa med samma vinkel etc.Sen blir det ju säkert mycket lättare om brynet är av någorlunda kvalitet...men jag är som sagt ingen expert i ämnet! ;)

Jo en sandsten kan vara lite ojämn, men man lär sig. Mina yxor jag brynde på sandsten kunde man raka sig med om man behövde. Så sandsten funkar fint, men man måste få till handlaget som du skriver!!

Publicerat

Det tar ett tag att lära sig, men jädrar va nöjd man blir när kniven, som dina yxor, går att raka sig med B)

Publicerat

det bror på hur du tänker ha det.

Fällkniven har ett bra fickbryne där det är diamant på enasidan och keramik på andra.

ska du ha ett mer stationert system är det tormek som gäller.

Tormek är ruggigt dyra men ruggigt bra och enkla att använda.

Jag använder toemek att lägga egg på nya blad sen har jag ett arkansas olje bryne som jag finvässar för att slutligen stringla eggen till rakblads vass.

Tipset är att du lär dig att bryna på "fri hand" då blir det enklare att bryna knivarna i fält.

Att stringa är underskattat helt klart.

ofta behöver man inte bryna en kniv med bra stål så ofta utan det räcker att stringla kniven så blir den äckelvass igen.

Har impat många jaktkompisar med att låna,i deras ögon, skitslöa kniv för att lämna tillbaka den fem minuter senare vass som ett rakblad.

Det är lätt att bygga en stringel.

Ta ett gammalt läder bälte och limma fast det på en träbit med köttsidan ut.

smeta på Autosol kromglans(finns på de flesta mackar) och dra sen eggen mot bältet.

Autosol innerhåller ett fint polermedel och högglans polerar eggen.

Tänk på att inte göra täljrörelser utan att dra

eggen åt motsatt håll annars skär man sönder läder biten

Publicerat

Har testat en mängd olika brynen och set med brynen typ EdgePal. Men lyckades inte få till några riktigt vassa knivar förrän jag skaffade en Tormek. Nu är knivarna som rakblad.

Det svåra med ett bryne är att hålla en riktig vinkel hela tiden.

Publicerat

Det minsta brynet och billigaste brynet måste vara ett par strykningar med polervax/pasta på insidan av läder remmen. Sen är det bara att stroppa kniven varje gång man gör stortoaletten. Då har man en kniv som bokstavligt talat alltid är vass.

Om man behöver lägga en ny egg kan man gå till en lite proffsigare bygghandel kan man hitta yxbrynen som tar vid där harald nyborgs (15 krs bryne slutar). Jag tror jag gav 150 kr för ett 120/400 bryne. Om man tycker att det är lurigt att få till vinkeln kan man ställa stenen på sniskan och låta knivbladet vara horisontellt. I övrigt är rörelsen densamma.

bryne.png

Publicerat

Fällkniven har ett bra fickbryne där det är diamant på enasidan och keramik på andra.

ska du ha ett mer stationert system är det tormek som gäller.

+1! Sen för mina slakt/flåknivar använder jag helst ett bra skärpstål, typ Lansky http://www.jaktservice.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=491&category_id=51&option=com_virtuemart&Itemid=64

Kanske inte direkt något "smidigt elände" men värt att nämnas i sammanhanget!

Ta ett gammalt läder bälte och limma fast det på en träbit med köttsidan ut.

:huh: Vilket är köttsidan på en träbit? :lol: :lol: :lol: F'låt!

Publicerat

Du kommer att ha glädje av att lära dig stroppa eller strigla ändå. Det är det som ger det där riktiga bettet i bladet som bara vissa nya knivar har. Ett tips är att skaffa sig en gammal rakkniv på en loppis för 40 kr. Då lär man sig snabbt vad som är bull och vad som är funkis om man inte vill se ut som Karlsson på taket på kinderna. :)

Publicerat

Jupp, strigla skulle jag säga är lika viktigt att lära sig som att bryna / slipa kniven. Blev lite motiverad att fixa ett par gamla yxor med hack i eggen, tog fram metallfilen, diamantbrynet å strigel - en timme per yxa senare så kan man raka sig med dem ^_^ Precis som peppen säger - bara å öva, för eller senare så får man till det!

• 2 weeks later...
Publicerat

Fulstropp på bräda någon. Ville inte skaffa en konvex micro-egg. Orkade inte hålla på väta kinesiska stenar i 45 minuter så det fick bli en hittepå-lösning som visade sig funka. Skulle ju funka lia bra med en torr bit avbarkad björk eller bok i fält.

Publicerat

Fick för mig att jag skulle få mina kinesiska stenar platta igen. Har använt dem i många år och de såg ut som bananer. :huh:

Letade efter bästa sätt och en massa Youtube klipp senare började jag förstå att något "diamant flattening system" hade jag inte. :mad:

Baksidan på en klinkerplatta från förrådet plockades fram och slipningen sattes igång. :sweat: Förvånansvärt bra resultat om dock ansträngande. Det var ca 6 mm att slipa ned och för att det inte skulle bli snett fick det ta den tid som behövdes. En timme senare är jag faktiskt nöjd med resultatet, nu kan jag slipa köksknivarna igen! :woot: