Publicerat Maj 29, 201213 yr Hörde talas om att det skulle bli lovligt med vårjakt på bock i hela Västerbotten, tänkte i och med det höra vad ni har för tankar om det? +/- Jag känner själv att det inte behövs och är mer rädd för att rådjurs stammen vi har kommer att minimeras pga. en del jägare kanske inte tänker sig för när dom väljer sitt vilt. Jag kanske måste tillägga att vi inte har några restriktioner vad det gäller antal fällda djur. (Försökte hitta någon tråd med detta ämne men kunde ingen hitta )
Publicerat Maj 29, 201213 yr Vad jag vet så är det inga större problem i de områden som har vårjakt på bock. Vet inte riktigt varför kunnskap/etik & moral skulle vara sämre i ert område. Men du känner ju dig själv och dina grannar bättre än jag gör... Jag skulle gärna se att fler jägare fick några incitament för att vara några extra timmar i skogen även på våren. Om det inte blir någon bock kanske det i blir en mårdhund eller Mink? Nog för att rådjur vandrar mer och längre däruppe än längre söderut. Men med tanke på storleken på flertalet marker och behov av stöd så skulle jag tro att ni däruppe verkligen har den rådjursstam ni förtjänar i mycket högre grad än man har längre söderut. Jag tror därför inte att det skulle vara några större problem. Men som sagt. Jag känner varken dig eller andra i området...
Publicerat Maj 30, 201213 yr Saker ska vara som det alltid har varit och nyheter ses tyvärr ofta med stor skepsis, men jag kan bara säga grattis! Jag har varit med och beskattat råbestånden på våren sedan början på 90talet och det finns då kvar rå på alla de markerna, våra belackare har då haft fel..och jo det fanns måånga såna. Numera är det många tvivlare som insett det härliga i att vara ute på våren med bössan i näven. Nu kan man välja att skjuta en bock på våren istället för på hösten, vilket kan vara kul då våren är en tunn jakttid annars på de flesta ställen. På hösten finns så mkt annat att jaga om man vill det, och tiden brukar inte riktigt räcka till. Gängse regel(oskrivna i de flesta fall) på de flesta marker jag känner till är att fälla max en bock på våren/jägare. På kyrkan där jag bl.a jagar har vi begränsningar med en bock per jaktår(vet fler som har så), de flesta brukar försöka få till det våren just p.g.a övrig jakt på hösten och för den delen andra marker. Betänk oxå att vi bara de flesta fall bara är och karvar i kanten på kakan, vi har god hjälp av både räv,lo, hårda vintrar och trafik. Skjuter man lite predatorer så ökar man lite på marginalen. Så har du inga rabiata rådjurshatare som bestämmer sig för att raida runt på våren så kan du nog vara lugn, antar du jagar inom ett VVO och där kan du lobba för nån form av styrning på nästa årsmöte. Som fotnot(eller vad det brukar kallas) så är inte vår/sommarjakten nåt unikt i världen, snarare tvärsom.
Publicerat Juni 2, 201213 yr Författare Okej, ja jag har ju som sagt ingen erfarenhet av vår jakten men de verkar ju som att jag inte ska behöva oroa mig Hoppas bara dom rabiata rådjurshatarna håller sig borta
Publicerat Juni 4, 201213 yr Jag tycker att de är hur jävla bra som helst att vi får börja jaga vårbock!:-D Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat Juni 4, 201213 yr Hoppas bara dom rabiata rådjurshatarna håller sig borta Dem kan du skicka ner till Värmland win-win...