Publicerat Maj 30, 201214 yr I denna tråd tänkte jag att jag skulle skriva lite om kalibern och bössan eftersom jag testar laddningar jagar med den och så vidare. Om någon vill läsa om det de vill säga. Fick bössan idag. Kan börja med att säga att jag är väldigt nöjd. Bössmakaren har gjort ett extremt bra jobb är ju inget skrytbygge men dess funktion har och skjutbarhet har var 1prioritering. Bössa är trotts sin ålder i bra skick. Den känns även relativt smidig för sin vikt å piplängd men kanske lite väl framtung men min erfarenhet av tidigare grövre bössor säger att det kommer att behövas. Första testladdningarna blir följande. Kula 750gr wodleight 135grains norma204 ca 625m/s Kula 750gr wodleight 150grains norma 204 ca 700m/s Kula 650 grains wodleigt 46 grains trailboss 394 m/s 46 grains trailboss då är hylsan full som referens så rymmer en 308win hylsa 16 grains trailboss. Skjutupplevelsen då ja jag började med 46gr trailboss och det var en väldigt mjuk och fin laddning. Gick sedan vidare till 135 grains Norma 204 och en 750 grains kula rekylen började då bli kännbar men helt klart hanterbar för det den är ämnad för stora djur på korta håll. Sissta laddningen 150 grains norma 204 och 750 grains kula fart ca 700m/s då började de hända grejer sinnen blir som blanka då det smäller å behöver några sekunder inan dom återhämtar sig. Men fortfarande hanterbart men tror att mängträning nog kan vara rent skadlig för nacken. För några timmar senare så börjar man känna av nacken å lite huvudvärk så 2-3 skott är nog lagomt. Har en kännsla av att fulladdning 780m/s sekund kan nog ge permanenta skador på en ovan skytt. Men kolven är nog bössans räddning för en dålig kolv på denna bössa skulle göra den hälsofarlig att skjuta. Ska försöka få tag i ett krut som klarar att leverera 780m/s på en 49 grams kula i fall någon vill provskjuta Ska även skjuta trailbossladdningen i kronografen om jag hinner idag.
Publicerat Maj 30, 201214 yr Ja jäklar - det kan man kalla bössa. Inget för rekylrädda, helt klart. Snygg bössa, vilken smed är det som fixat den? Hur skulle du beskriva rekylen? Det tyngsta jag skjutit är 9,3x62 och jag antar att den är som en fis i rymden i jämförelse...
Publicerat Maj 30, 201214 yr Författare Hans Englund har byggt den. Ja svårt att jämföra med 9,3 585 är som på en annan nivå. 9,3 an är nog som ett såntdär korkgevär man hadde då man va liten i jämförelse :-) sköt ett skott med 700m/s å det känns än i nacken.
Publicerat Maj 30, 201214 yr Ska man skjuta med den bössan lär man ju ha blöja Är det jakt i afrika som är tanken eller ska du ut i våra svenska skogar med luftvärnskanonen också?
Publicerat Maj 30, 201214 yr Skulle vara kul att sätta denna pjäs i händerna på en ovan skytt som inte testat lite mer hårdslående bössor Jag har bl.a. lärt mig den hårda vägen att bita ihop ordentligt när jag skjuter, annars slår underkäken i överkäken och man kan säkert slå av nån tand. Sen är jag noga med att högerhandens tumme hålls på höger sida om kolven - annars får jag den rätt i snoken Sånt man lär sig med obromsad 460 Wby Mag med fullbumpa fabriksammo. Och då är det ändå en ekorrpatron i jämförelse med 585 Nyati... Skickat från min MK16i via Tapatalk 2
Publicerat Maj 30, 201214 yr Författare Tänker jaga älg med den i höst Å afrika ja nu när man är singel igen så har man väl lite större möjlighet att lägga en smärre förmögenhet på en jaktresa. Har väl ingen planerad men skulle va roligt att fara å jaga buffel och lejon =) exabit Tror rent det skulle va farligt med en så pass lätt bössa men roligt skulle det va =) Jo även jag lärde mig en del både på 500an och 458lotten å den var nog elakare än 500jefferyn 750m/s på en 32 grams kula i en lätt bössa med en ordentlig svinrygskolv den sloggs ordentligt i bänk.
Publicerat Maj 30, 201214 yr Snygg bössa kompis och riktiga patroner! Jag kan ju bara önska dig lycka till med bössan och den lär väl fälla allt som kommer i dess väg. Det är ett fint hål i pipan.
Publicerat Maj 30, 201214 yr Är det samma/lika bössa som Sverker Ulving testade i VT för ett antal år sedan? Trevlig kanon
Publicerat Maj 30, 201214 yr En Mcmillan i edge-utförande hade nog suttit som en fläskläpp på den! Vet inte om du skrivit det å jag missat men vad är den byggd på för låda?
Publicerat Maj 30, 201214 yr En Mcmillan i edge-utförande hade nog suttit som en fläskläpp på den! Vet inte om du skrivit det å jag missat men vad är den byggd på för låda? Brno om jag inte hörde fel. Samma som kompisens här i Kalix.
Publicerat Maj 30, 201214 yr Lägg upp en film när du skjuter med vidundret! Om du vill så kan jag posta en film när jag skjuter med 585 Nyati på Tullgarn Den e ju som sagt aningen brutalare än 460 WBY
Publicerat Maj 30, 201214 yr Författare Jo det är samma bössa. Bygd på cz 550 låda. Jo ska försöka fixxa film så fort jag fått till en laddning som närmar sig Max eller åtminstone standard 750m/s sedan tror jag inte att ja fastnar på film så jag måste hitta någon som vill va med på film :-) Men med lite tur så löser det sig om 203b är identiskt med rl15 då ska tydligen 147gr rl15 ge 768m/s. Måste ringa widfors för att kolla vilken laddning dom använder tycker den ser tam ut på film :-)
Publicerat Maj 31, 201214 yr Jo det är samma bössa. Bygd på cz 550 låda. Jo ska försöka fixxa film så fort jag fått till en laddning som närmar sig Max eller åtminstone standard 750m/s sedan tror jag inte att ja fastnar på film så jag måste hitta någon som vill va med på film :-) Men med lite tur så löser det sig om 203b är identiskt med rl15 då ska tydligen 147gr rl15 ge 768m/s. Måste ringa widfors för att kolla vilken laddning dom använder tycker den ser tam ut på film :-) Ok! Då får vi vänta någon dag till innan vi får se dig skjuta med 585:an på film.
Publicerat Maj 31, 201214 yr Författare Eftersom trailboss laddningen var en besvikelse 46gr gav 394 m/s så ska jag prova 51 vilket är absolut max. ska även prova tin star idag. Kommer även att ladda 140gr och 147gr 203b som ersättning för rl15 vilket ska ge 738 m/s respektive 768 m/s hårdare laddningar kommer jag nog inte att prova. Läste att skaparen av kalibern rekomenderade laddningar runt 670 m/s för att den skulle kunna användas till det den är skapt för annars gjorde rekylen den mer eller mindre ohanterbar för de flesta.
Publicerat Maj 31, 201214 yr Författare 51Gr trailboss gav samma fart som 46gr ca 393 m/s :-( 60 Gr tinstar gav 491 m/s lite svår att växla ut trotts inga synliga trycktecken. 63 Gr tinstar gav 494 m/s å detta var nog max. Blir att prova 57gr och 55gr tinstar för att se om man får en smidig repetering och utan att sänka farten.
Publicerat Maj 31, 201214 yr Författare Ve och fasa buffelvältaren havererade under dagens skytte kornfoten rammlade lös :-( Lödningen var det nog inget fel på men lossnade gjorde den ändå :-( Provade 140 och 145 gr norma 203b men blev besviken över farten som blev 703m/s och 709m/s verkar ju som farterna man ser på nätet måste ju vara påhittade :-( Provade även 58, 56, 54, tinstar men hylsan slog fast trotts inga övriga trycktecken
Publicerat Maj 31, 201214 yr Författare Blir nog tillbaka till ritbänken kanske jag skulle ha provat norma 201 ?
Publicerat Juni 1, 201214 yr Författare Mera huvudbry laddningarna fungerar dåligt och hyllsorna slår fast även på laddningar som jag skjutit tidigare. Så nu blir det att börja om. 1. Grundlig rengöring av bössan. 2. Göra ordning 20 hyllsor av den sort som jag använde i början. Nä det gäller rekylen så är den inte så farlig var nog bara de att jag va ovan då jag varit borta för länge från big bore träsket. Nu när jag vant mig så kan man väl säga att rekylen är ordentlig i farter upp till de jag provat ca 709m/s men kontrolebar för bössans ändamål stora mål på kort håll. Enda som håller imot för större mängd skott i följd är nog att jag får huvudvärk av att skjuta varför vet jag inte. Har faktiskt en film när jag skjuter ett skott i chonografen 682m/s men ser väldigt tamt ut på film. Men när man kollar på filmen så förstår man varför man inte ska ha kikarsikte på dessa bössor
Publicerat Juni 2, 201214 yr Du kan nog kallt räkna med att du får en mindre hjärnskakning varje gång du avlossar ett skott och det kommer du alltid få ont i skallen av. Efter några månader kommer du vara lika punchig i huvet som vilken proffsboxare som helst
Publicerat Juni 2, 201214 yr när man kollar på filmen så förstår man varför man inte ska ha kikarsikte på dessa bössor NÄHÄ? :lol: Vad är det för bakkappa? Jag kan tänka mig att en allt för mjukbakkappa blir sämre?
Publicerat Juni 2, 201214 yr Författare Efter många om och män är nu älgjaktsladdningen för året hittad 70gr n110 ger 550 m/s på en 42 g kula torde bita bra :-) vet inte riktikt vad det är för bakkappa kan kolla. Jo huvudvärken är nog en konsekvens av hjärnskrammlet..
Publicerat Juni 2, 201214 yr Författare Är nog fel format för när jag tittar på filmen i länken så är ljudet långt före :-(