Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

585 Nyati

Featured Replies

Publicerat

Något galet är det med konverteringen...

...men manligt som fan! :D

• Svar 54
  • Visningar 13,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 51Gr trailboss gav samma fart som 46gr ca 393 m/s :-( 60 Gr tinstar gav 491 m/s lite svår att växla ut trotts inga synliga trycktecken. 63 Gr tinstar gav 494 m/s å detta var nog max. Blir att prova

• Film.

• Precisionen på kulorna har jag ingen aning om mätte Gjutblocket med skjutmått :-) blocket är inte så supernoga bara måttet är större än kalibreringsögat. Men problemet va ju att jag hade inget att mät

Posted Images

Publicerat

Den där rekylen såg ju att vara hanterbar. :)

Manligt :D

Publicerat
  • Författare

Jo nog är den det =) Rekyl är bara en myt =)

Publicerat

Jo nog är den det =) Rekyl är bara en myt =)

På filmen är den fullt hanterbar men hur är den med full laddning har man bara sett på tuben. :D

Publicerat

Här skjuter jag 585 Nyati på Tullgarn.

IMG_0385.MOV

Och här kommer en 460 WBY MAG som referens....

IMG_0384.MOV

585an är ju en aning värre om vi säger så ;)

Kolla bara mynningen liksom!

post-11331-0-46214300-1338718891_thumb.j

Publicerat

Bilden på mynningen verkligen tilltalar mig! :wub:

Prylen är att detta är ingen dum kaliber för köttvilt!

Den kommer att stansa ett hål, verkligen nocka djuret och nada blodsprängning!

Dessutom gör det inget om det står en tall i vägen, den har samma effekt ändå :P

Publicerat

Här skjuter jag 585 Nyati på Tullgarn.

IMG_0385.MOV

Och här kommer en 460 WBY MAG som referens....

IMG_0384.MOV

585an är ju en aning värre om vi säger så ;)

Kolla bara mynningen liksom!

Det är ett riktigt hål i mynningen. :lol:

Vad var det för laddningar i dom? :lol:

Publicerat

Bilden på mynningen verkligen tilltalar mig! :wub:

Prylen är att detta är ingen dum kaliber för köttvilt!

Den kommer att stansa ett hål, verkligen nocka djuret och nada blodsprängning!

Dessutom gör det inget om det står en tall i vägen, den har samma effekt ändå :P

Kompisen skjuter älg med sin och det blir bara ett hål rakt igenom typ. :D

Publicerat
  • Författare

Börjar va tveksamm till att den klarar att leverera hastigheterna som utlovas isofall så är man nog å vandrar på linjen för vad bössan tål. Någon gång då jag känner mig rik ska jag göra en stege med 203b å se vart gränsen går. 140gr gav ju 709 147gr skulle ge 768 men bössan va lite trögöppnad redan vid 709 men kan ju viserligen berott på hylsorna. Ringde x antal gånger till han som laddar ammon till 585an på mässan men fick inget svar skulle va roligt att veta vad dom har för laddning men skulle väl gissa på en kopia av 577nitro laddningen alltså 625m/s.

Publicerat
  • Författare

Har nu provat älgjaktsladdningen i bänk riktigt trevlig att skjuta. Funderar till och med på att byta den fasta 3an mot en 3-9*40 eller 3.5-10*4? Ser ut som denhär laddningen har potential att skjuta bra :-)

• 2 weeks later...
Publicerat

Vad kul att laddningen funkar bra! :)

Publicerat
  • Författare

Jo :-) har bytt kikare så får se om jag gör ett nytt försök imorgon å se hur den skjuter. Hoppas ju på treklövrar men misstänker att jag får nöja mig med betydligt mer än så om jag inte ska plöja ner en förmögenhet i kulor.

Publicerat

sköt själv 585an på fäviken för nått år sen, så jävla kul! :)

Är nästan så man är sugen på en själv faktiskt! vad kostar kulor och hylsor till den igentligen? och vad finns det för utbud på kulor? :)

Publicerat
  • Författare

Hylsor ca 4000kr för 100st kulor runt 25 kr st men utbudet är magert särkillt i sverige.

Publicerat

Hylsor ca 4000kr för 100st kulor runt 25 kr st men utbudet är magert särkillt i sverige.

Inte direkt optimalt med andra ord...

Hur många skott håller en hylsa för då? självklart beror det på laddningen osv men ca?

Publicerat
  • Författare

Njä inte men det kostar att ha kul :-) jo det beror på hur mycke pulver man har i. Min erfarenhet är riktigt hårda laddningar så håller dom 2-3 gånger lätta laddningar 20-30 eller kanske till och med mer men det är baserat på tidigare erfarenhet å inte för just denna kaliber.

Efter att ha provat allt nästa då det gäller kikar montage så ger jag upp å lämnar igen fästena å jagar utan kikarsikte till och med med lätt laddning 550m/s på 650gr kula så glider främre ringen bakåt å å tuben bakåt i den bakre till och med provat att limma kikaren i ringarna utan att det hjälpte.

Fick ett infall en dag å svarade ett Gjutblock till bössan men pga bristen på en CNC svarv så lämnar väl form och design av kulan en del åt önskan men med lite tur så fungerar det ändå åtminstone till mängträning på bana torde nog även bita bra på älg om precisionen räcker till :-) svarvade även ett kalibreringsöga.

Bössan skickades till hans Englund igår för att den lösa kornfoten skulle lödas tillbaka å kanske lite mer finjusteringar.

Publicerat
  • Författare

Ringde Bössmakaren imorse å bössan var klar förutom som skulle fixxas och sedan skulle den skickas tillbaka under veckan :-)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Gjutblocket blev lyckat å den skjuter hyffsat som bilden visar. Efter ett nytt försök med kikarsikte till dom lättare laddningarna så slutade det med låsklacken på warnefästet blev rundad så idag beställde jag nya korn i rätt höjd så det blir öppna riktmedel. Testade även en ny laddning för någon dag sedan 140gr gav 709 m/s å nu provade jag 142gr vet inte farten men rekylen klev några kliv längre upp slog näsan först i tummen sedan i kolvhalsen och mest troligt i slutstycket =) Börjar förstå varför dom rekomenderar en bössa på 6,5-7,5 kg. kompisen som provade den lättare laddningen hade ont i nacken och huvudet även lite illamående morgonen efter. Mängdträning med fullbumpa är inte att rekomendera :cool:

gallery_11933_447_140225.jpg

gallery_11933_447_145423.jpg

gallery_11933_447_723769.jpg

Publicerat
  • Författare

Blykulorna framför en full hylsa med trailboss är därimot väldigt trevlig =)

Publicerat

Den där träffbilden ser ju ut att vara ok. :thumbsup:

Publicerat

Kul! Snygga STORA hål i pappret :woot:

Trillar inte älgen med de blydankarna så vet jag inte vad som hjälper :ohmy:

Publicerat

Läckert!!! :wub:

Publicerat

Läckert!!! :wub:

Med den träffbilden bör han klara av att skjuta löpande på pappälgen. :thumbsup::yes:

Publicerat

Fick ett infall en dag å svarade ett Gjutblock till bössan men pga bristen på en CNC svarv så lämnar väl form och design av kulan en del åt önskan men med lite tur så fungerar det ändå åtminstone till mängträning på bana torde nog även bita bra på älg om precisionen räcker till :-) svarvade även ett kalibreringsöga.

Kul!

Får man fråga vad du får för precision på diametern på kulorna? Vet du vad som krävs? (Eller rättare sagt hur tar man reda på det...)

Nu har jag ingen kaliber som är riktigt lämplig för detta (än) men det är kul med kunskap ändå...

Publicerat

ser ut att vara på håret att klisterlappen räcker till att täcka hålet :tongue:

Är också imponerad över förmågan att omsätta tanke till handling. "Fick ett infall och svarvade ett gjutblock" - det är osannolikt att jag skulle komma på tanken, helt otänkbart att jag skulle lyckas tillverka ett dylikt, och fullständigt uteslutet att någon i så fall skulle våga skjuta med en sådan kula... :pinch: