Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny jakttid för morkulla?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har SJF lagt ner arbetet med att försöka tidigarelägga jakttiden på morkulla?

Om så inte är fallet vad avser man att göra?

mvh

Ulf

Publicerat

Nix - vi jobbar på den separat eftersom den kräver en hel del grundarbete! Vänta och se!

Publicerat
  • Författare

Ok tack för svaret. Då räknar jag med att något händer under 2012 <_<

mvh Ulf

Publicerat

Får man fråga anledningen till att man vill tidigarelägga jakttiden ?

Mvh // johannes

Publicerat

Johannes,

jakt på morkullehanar under sommaren är en riktigt traditionell, svensk jakt. När man tog bort den i och med EU-inträdet så störtdök avskjutningen på morkulla. Vi är helt enkelt inte vana, eller möjligen intresserade, av att jaga morkulla på samma sätt som på kontinenten, dvs med hund i skog.

Det är många, många som vill ha tillbaka jaktstarten till 1/7... men även här är det EU som sätter käppar i hjulet. Ska vi lyckas räcker det alltså inte bara med att beveka den svenska regeringen, som när det gäller de vanliga jakttiderna. Ändring under 2012 är helt utsiktslöst, men vi arbetar aktivt med frågan. Hur det går i andra länder inom EU som brottas med samma problem spelar stor roll...

Publicerat

Tack för svaret, jag har några fler frågor dock :) Hoppas det är ok.

Alla traditioner är inte bra traditioner. Jag vet inget om Morkullejakt utan är bara ute efter att lära mig så se mig inte som en motståndare eller dylikt nu, men vad gjorde att jakten sattes stopp för och vad är det som gör att vi inte kan jaga morkulla med hund i skog när andra kan. Alla kan lära sig nytt ?

Är det inte så att morkullan bevakar sitt revir när den flyger fram och tillbaka på sina "luftvägar" så att den kan vara ensam med sina honor ?

Blir det inte då lite samma sak att jaga morkulla på detta sätt som att jaga tjäder under tjäderspelet ?

Mvh // johannes

Publicerat

Johannes,

morkulljaktens popularitet kom sig med säkerhet av att det markerade inledningen på jaktåret, och att den skedde när man inte jagar mycket annat. Nu ligger jaktstarten så att den kolliderar med den mesta övriga jakten, vilket gör att få utövar den.

Morkullor har inte revir, men hanarna flyger sina sträckor för att attrahera honor. Visst kan man på ett kvalitativt sätt se det som en parallell till jakt på tjäderspel, men inte kvantitativt. Man stör inte på samma sätt en mängd fåglar som man inte skjuter, och jakten påbörjas dessutom när en stor del av häckningstiden redan förflutit.

Morkullan förekommer i starka stammar och har uppenbarligen tålt att beskattas genom sommarjakt under lång tid. Stammen har ökat sedan man förbjöd sommarjakt, vilket kan bero på minskat jakttryck. Men behöver inte göra det. Dessutom- skulle vi exempelvis sluta jaga älg så skulle den stammen också öka. Vi ser inget självändamål i ökande stammar på bekostnad av möjligheten att hållbart beskatta en viltart.

Morkullan är det franska kökets största delikatess, och ett mycket trevligt jaktvilt. Vi arbetar för ett återinfölrande av jakten, även om det inte ser särskilt ljust ut.

Publicerat

Tack för svaret, då känner jag att jag har lärt mig något nytt idag, förutom att målarfärg är svårt att få bort från kläder :(

Mvh // Johannes

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare

Nix - vi jobbar på den separat eftersom den kräver en hel del grundarbete! Vänta och se!

Ok tack för svaret. Då räknar jag med att något händer under 2012 <_<

mvh Ulf

Hej jag väntar fortfarande :sad:

Publicerat

Ska uppdatera mig på den senaste utvecklingen i Europa; det är där bollen ligger/legat. Återkommer.

Publicerat

Ursäkta inlägget men jag väntar också! Bryssel måste ha världens största bollskåp för det ligger en fasligt massa bollar där???

Vad är det som dröjer eller samlar dom till ett bollhav?

Ska uppdatera mig på den senaste utvecklingen i Europa; det är där bollen ligger/legat. Återkommer.

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Hej! Visserligen vet jag av egen erfarenhet att  kvarnarna mal långsamt i Bryssel men en lägesavstämningen borde kanske gå att få fram :dry:

//Ulf

Publicerat

Inget nytt :-(!

Publicerat

....... Vi är helt enkelt inte vana, eller möjligen intresserade, av att jaga morkulla på samma sätt som på kontinenten, dvs med hund i skog.

.......

Det enda som behövs är en hund som går under pipan typ cockerspanieln, en näve US8 och lite fuktig bräskig skog.

För er som hoppar över den jakten missar ni ngt fenomenalt fantastiskt.

T som i väntan på att få skjuta sträckande kullor gör som resten av Europa.

Publicerat

pmt

Jag har ju hund men tycker mig inte se några morkullor på ex grusvägarna efter 1 augusti?

Är det bara olyckliga omständigheter eller är det så?

Publicerat

Något som är nytt är förresten att den uppgång man såg strax efter förbudet mot sommarjakt nu försvunnit; det går alltså inte längre att hävda att jakten hade en populationsbegränsande effekt (på samma sätt i alla fall).

Publicerat
  • Författare

Tack för uppdateringen! Jag utgår från att förbundet fortsätter att arbeta med frågan även om den är en uppförsbacke. Att populationer fluktuerar under så korta perioder torde inte vara ett skäl att lägga frågan i malpåse. Får väl återkomma uppliva tråden om något år// Ulf

Publicerat

You bet!

EU har tyvärr inte fattat att populationer fluktuerar... det är en av de saker vi försöker få dem att förstå, och det rör inte bara morkullan.

• 6 months later...
Publicerat

Något nytt om lagändringen?

Publicerat

Nej... Fågel- samt Art- & habitatdirektivet och deras tillämpningar är känsliga saker, men vi jobbar genom FACE för att får en mer vettig tillämpning och tolkning. Det rör sig litet på den fronten generellt, men ännu inte på någon detaljskala.

Publicerat

Tycker jakttiden på morkulla slutar lite tidigt på året och borde förlängas åtminstone december ut.

Publicerat

Med ändrat klimat ser vi att alltfler flyttfåglar stannar allt längre. Därmed kan det absolut vara rimligt att börja diskutera jakttider som tidigare var helt överflödiga.

Jaktlagsutredningen ser även över hur jakttidsberedningen ska gå till framöver, och det kommer troligen ske någon form av förändring. Inom SJF hanterar vi det idag så att länsföreningar författar skrivelser där man uttrycker en önskan om en viss förändring, och skrivelserna samlas sedan tills det är dags för nästa översyn. Önskemålen stäms av mot de biologiska och etiska ramar som förbundsstyrelsen fastställt, och vi driver sedan önskemålen.

Publicerat

Så den formella gången är motion till jvk?

Publicerat

Kan, men behöver inte vara en motion. Krets eller snarare länsförening ska däremot författa en skrivelse, men den kan uppstå ur en motion. Vi får fortfarande motioner till stämman om jakttidsförändringar. Självfallet bortser vi inte från dem, men egentligen vill vi ha dem som skrivelser så får vi något färre motioner som hela organisationen måste tröska igenom. Skrivelser kan komma när som helst under året.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.