Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rasval?

Featured Replies

Publicerat

Kikar på borderterrier. Har ringt runt till lite uppfödare för information, men då det lätt blir att man "promotar" sin egen ras, så tänkte att jag att jag slänger ut frågan här med... Är ute efter en kortdrivare på rå och gris, även eftersök, vet att det kanske är Tjt som kanske borde vara det självklara valet.. Men har små barn hemma och hinner inte jaga tre dagar i veckan som tysken verkar behöva för att vara harmonisk (rätta mig om jag har fel). Verkar som BT är ngt lugnare som ras (lämpligare ihop med småbarn), men ändå bra fart i skogen.. Hur stor är chansen att man lyckas få tag i en skalldrivande BT? Ngn som jagar mkt med BT, dela gärna med er av era erfarenheter

Publicerat

Wachtel kanske vore ngt att kika på? Eller Vorsterh beroende på hur mycket du jagar. Jag har jagat i ett lag där vi körde en wachtel som älg och rådjurshund vilket funkade klockrent, drevtider på 15-20 min och höll sig rätt nära föraren vilket är skönt här i vargaland. Höll i och skallade fint sålänge den hade kontakt med viltet.

Publicerat
  • Författare

Har funderat lite på wachtel med. Har idag en jaktlabbe som stötande på rådjur, men likt wachteln går det med en jävla fart... Det är litet därför jag funderar på terrier..

Publicerat

Har en tik som driver i löpan och jag tror inte att det går så mkt långsammare än en wachtel faktiskt, så är det bara för den sakens skull så kvittar det nog. Mer säkert att få skall på en wachtel oxå. Sen att BT är fenomenala familjehundar kan jag skriva under på.

Publicerat
  • Författare

Det där med farten är litet av en önskan kanske.. inte det viktigaste.. Ska jag vara ärlig så startade iden med frugans ovilja till fler hundar, och med hennes kommentar; men de där va ju fina...(BT) Min motkomentar blev genast... en sån kan man ju inte jaga med... en ren grythund trodde jag.. men efter lite efterforskning tände jag lite på iden.. Men det verkar inte vara det säkraste kortet för att få till en duglig jakthund.. (som jag vill ha den iallafall). Hur länge driver din tik! , med skall?

Funkar hyfsat att jaga med labben,o klockrent på eftersök.. men skulle önska ngt yvigare sök, dvs större chans till skotttillfälle vid ensamjakt. Sen saknar jag skallet i dreven, testat pingla men då den hörs är drevdjuret oftast redan förbi skytten, skulle även önska ngt längre drevtider. Labben börjar få ngr år på nacken och det börjar bli dags att söka efterföljare... Wachtel kanske är det bästa alternativet iallafall....

Publicerat

Part i målet - Ja. BT är en fantastisk terrier. Lättlärd , följsam , lydig o en fantastisk soff/familjehund. Den är samtidigt en kortdrivande grythund. Har aldrig varit av med mina under jakt mer 5-7 min.De flesta skallar inte på löpan utan först vid synkontakt. Tycker absolut du ska pröva en BT. En mkt stor hund i litet o hanterbart format

Publicerat

Dreven ligger allt mellan 300-1000m, kan bli något längre ibland, hon låter hela vägen.

• 3 weeks later...
Publicerat

En kompis som har BT och den är en helt annan hund än för exempelvis min foxterrier, men jag har en annan kompis som oxå har en tysk som är lika lungn den.