Publicerat Juni 1, 201213 yr Hej alla nattdjur Är det någon som har erfarenhet att nattsikten vid jakt eller eftersök? skriv och beträtta + eller - !
Publicerat Juni 1, 201213 yr Funkar inte på eftersök. Tungt och klumpigt med en thermos p bössan...samt vegitationen som är mellan målet och skytten lyses upp så starkt att det bländar. Elektronik av den sorten har inte mycket på eftersök o göra.. de håller sällan att röja väg genom skiten man ska ta sig igenom under eftersök..... eller bada/simma i hällregn timmar igenom... Det enda som de fungerar på är vid vakjakt och skyddsjakt på fält. Vakjakt är det inte tillåtet på, men det går att få tillstånd för skyddsjakt i grödor. Va det gäller vakjakt så har vi nu möjligheten att sätta upp fast belysning, fan så mycket billigare och bättre än nattsikten. När det gäller skyddsjakt så kan det va vettigare med ett lamptillstånd, alltså skjuta i vanligt ljus ger bättre skrämseleffekt på grisarna. Några smällar när lampan tänds sen kan det räcka med att lysa över fälten och skrämma väck grisarna. Behöver alltså inte skjuta varenda gris på det viset. Den skrämseleffekten uteblir med nattsikten.
Publicerat Juni 1, 201213 yr Författare Ok en total sågning det va bra, då vet man det är skit hade inte tänkt ha det men det va kul att höra om någon hade provat på jakt!
Publicerat Juni 1, 201213 yr Tja... har ägt och provat ett par men inte med dyrare grejer än för 4.500-10.000:- den som jag själv hade för 4500:- pajade rätt omgående.. Det finns ju grejer som förmodligen är betydligt dyrare hållbarare och smidigare men vem lägger upp en 100.000:- för att kunna skjuta gris i kolmörkret..... Som sagt så skulle det fungera utmärkt på åtel, säkrare skott och könsbestämning på grisen med där är det alltså inte tillåtet.
Publicerat Juni 1, 201213 yr Författare ja vid åteljakt hade det ju varit kanon. Varför är det inte tillåtet vid vak jakt? det är väl bättre och säkrare för alla att få i väg ett bra och välriktat skott?
Publicerat Juni 1, 201213 yr Eller så låter man bli att skjuta om man inte är säker. Reglerna är gamla och kan säkert komma att uppdateras, men då gränsen för kostnaden för ok grejer ligger på 10 000 kr och bra grejer kostar från 40 000 kr och upp är det uppplagt för att en massa mindre noggräknade handlare kränger på folk skit som faktiskt i slutändan leder till fler skadeskjutningar. Då man inte kan reglera funktionen eller kraven där på i lagtext eller författning blir det helt enkelt omöjligt att släppa mer på dessa regler. På åtel är belysning tillåtet och det förefaller räcka som åtgärd, dvs man klarar av avskjutningen ändå på ett säkert sätt. /Christian
Publicerat Juni 1, 201213 yr Varför är det inte tillåtet vid vak jakt? det är väl bättre och säkrare för alla att få i väg ett bra och välriktat skott? Djuren skall väl ha en chans också? Har man för mycket gris t ex så är det ett resultat av mindre bra viltvård och det löser man inte med mörkersikten osv för de prylarna som är riktigt bra kostar sexsiffrigt. Fast belysning vid åtel är det bästa sättet och ser man inte tillräckligt så avstår man.
Publicerat Juni 1, 201213 yr Författare C- självklart låter man bli att skjuta om man är osäker(det hoppas jag alla gör) Du har nog rätt i det om priset och kvalité och det funkar ju bra med belysningen
Publicerat Juni 1, 201213 yr Det nya är väl grön laser och ditt vanliga sikte, bara tända upp och panga på i laser ljuset!!
Publicerat Juni 1, 201213 yr Det nya är väl grön laser och ditt vanliga sikte, bara tända upp och panga på i laser ljuset!! Vilket är olagligt det oxå ! Och va jag förstått så är det helt enkelt en typ av ficklampa som ger grönt ljus. Sätt en grön lins på bösslampan och det blir samma resultat för en hundring.
Publicerat Juni 1, 201213 yr Tja, jag har ingen grön laser bara hört talas om det och läst något på nätet om det!! Kör med grön diod som belysning på åteln!!
Publicerat Juni 3, 201213 yr Vad är fördelen med grönt ljus? i det militära använde man ju rött ljus för att det skulle störa mörkersynen minst.
Publicerat Juni 3, 201213 yr Det röda stör mörkersynen minst, men grönt går att få att lysa längre och kraftigare med i diod tekniken.
Publicerat Juni 3, 201213 yr Jag hörde samt det gröna ljuset salufördes med att grisarna inte skulle "se" det och att man på så sätt skulle kunna skjuta i fred utan att skrämma grisarna. Vet faktiskt inte om det stämmer. Lyse på bössan är förbjudet vid vakjakt men tillåtet vid eftersök och om man har tillstånd för skyddsjakt. För att få använda ljus vid vakjakten ska den vara fast monterad om man inte fått tillstånd till annat. Jag förlitar mig på månen, Det blir mycket färre tillfällen till jakt då både måne och vind är rätt men för mig känns det etiskt bra! Ett ljusstarkt vanligt sikte med en rödpunkt samt en stor klumpig kikare används. Ingen åtelbelysning heller. Det trivs jag med, låter många grisar gå då jag inte kan könsbestämma dem men då blir det fler till drevjakten.
Publicerat Juni 3, 201213 yr Kan rekommendera, efter eget test på skjutbana, modeller av typ gen 2 eller uppåt! Tycker det är synd att dessa versioner inte är tillåtna, då dessa borde fungerA utmärkt för könsbestämmning etc. Vi såg med gen 2 mössen på skjutvallen(50m) dvs vid åteljakt borde man se även vilket humör grisarna är på.... Så länge får vi hålla oss till vanlig optik!
Publicerat Juni 4, 201213 yr Hur är det då med handkikare? Får ha bildförstärkare för att identifiera och sedan skjuta med vanligt sikte?
Publicerat Juni 4, 201213 yr Henrik har helt rätt, det är helt inom lagens mening att ha en bildförstärkt handkikare, tom kan vara så att det är smart att vara två, en som ser hela bilden och kan identifera och en som skjuter.. /Christian
Publicerat Juni 4, 201213 yr Det är ju inte heller helt utan anledning som prickskyttar normalt sett jobbar i team. En ensam skytt som smyger sig in bakom fiendens linjer är vanligare i Hollywood än i SOCOM. Tror det stora problemet för oss jägare är att det är mångdubbelt svårare att sitta tyst om man är två...
Publicerat Juni 4, 201213 yr För att svara på din fråga. Nattsikten fungerar bra på åteljakt, men de är som sagt förbjudna för det ändamålet. Upplösningen på gen 1+ tillsammans med en ir-lampa räcker för all åteljakt. Generation 2 och bättre går att använda till skyddsjakt på grödor. Jag föredrar månljus och att inte behöva söka tillstånd stup i kvarten. Jag har ägt två olika nattsikten i prisklassen 10000-15000 kr. Ingen har gått sönder men ingen finns kvar eftersom de är för klumpiga för eftersök.