Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Licens ruger 10/22

Featured Replies

Publicerat

Hejsan, plockade ut min licens på en ruger 1022 och noterade något som inte står på dom övriga licenslapparna, och det är "särskilda vilkor- Tillståndet gäller under förutsättningen att vapnet uppfyller kraven i 11§ naturvårdsverkets författnignssamling (nfs 2002:18) efter ändring (nfs 2010:9).

Givetvis har jag läst det. och här e utdraget från dom. Men varför påvisar dom det speciellt på denna licensen? alla vapen har ju sina vilkor för att användas! Är det just för att det är halvautomat?

2010:9

11 § Halvautomatiska kulgevär av civil typ, ursprungligt konstruerade och

tillverkade för jakt, och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna

konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt – förutom vad gäller

omladdningsfunktionen – får användas vid jakt.

Halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första stycket och som har

en magasinskapacitet om högst två patroner (samt kan laddas med ytterligare

en patron i patronläget) får användas vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver,

utter, skogshare, mård och fågel, förutsatt att de är avsedda för patroner i den

klass som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.

Vidare får halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första stycket

användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de har en magasinskapacitet

om högst fem patroner (samt kan laddas med ytterligare en patron i

patronläget), förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs

för respektive art enligt 16 §.

2002:18

11 §

Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till

konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade

kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får

användas vid jakt.

Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av

militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas

vid jakt.

Med kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär

halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, menas halvautomatiska

kulgevär med militärt ursprung tidigare än 1942, som är konstruerade

enbart för halvautomatisk funktion och försedda med kolvar liknande

konventionella kolvar för jaktgevär.

Halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra styckena

och som kan laddas med högst tre patroner (en patron i patronläget och

två i magasinet) får användas vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter,

skogshare, mård och fågel, förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass

som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.

Vidare får halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra

styckena användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de kan

laddas med högst sex patroner (en patron i patronläget och fem i magasinet),

förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive

art enligt 16 §.

Publicerat

Är det inte därför att det är 10 skotts magasin till Ruger 10/22 som det står så? Du får ju bara ha 5st patroner i magasinet och 1 i loppet enligt föreskrifterna när du jagar. Bara en vild gissning. Btw hur lång tid tog det för dig att få licensen? Hörde att handläggningstiderna skulle vara för jävliga i Göteborgs området.

Publicerat
  • Författare

Nja alltså jag får ett 10skottsmagasin, fast det e pluggat från produktion till ett 5skotts, så det känns inte riktigt som det skulle vara anledningen, men det kanske det är:) funderar på om det är kolvgrejen ..

det skulle ta mellan 14-18 veckor, men jag var på dom varannan vecka efter vecka 3 så för mig tog det 9veckor.

Nu har dom iofs fått in 7st nya handläggare så dom betar av så att vid nyår så ska dom vara i "fas" igen, vilket jag tyckte var lustigt sagt men:P

Publicerat

Ok då tog det ju bara halva tiden iaf :) Men det finns väl 10 skotts mag att köpa till som ej är pluggat?

Publicerat
  • Författare

Alltså frågan var inte vart det fanns magasin att köpa jag har redan 25skotts. men vad är det för särskilda vilkor dom syftar på? Är det utsseendet på geväret dom syftar på eller står det så här på alla licenser av halvautomatisk typ?

Publicerat

Min gissning, som endast är en gissning, är att just din handläggare var lite ambitiöst kreativ i den allmänt utbredda Breivikparanoian.

Det står ingenting dylikt på licensen för min 10-22a

Publicerat
  • Författare

MarkusR, ja jag tror nästan detta, för när jag prata med henne i telefon, så fråga hon om jag hittat på något olagligt eller något allvarligt "Bus" sen jag fick min första bössa... Kändes inte direkt kränkande, men lite underligt att få en sån fråga, samt att hon sa att den var tvungen att genomgå ett godkännande då detta med halvautomater fått fokus på sig, så det e mycket möjligt att det e som du skriver, och det bara ska betonas..

Publicerat

Antar att det är utseendet de hänger upp sig på: MÖP-kittare göre sig icke besvär... Dock är jag förvånad att de inte också hänvisar till 9 § första stycket NFS 2002:18:

Kulgevär av halvautomatisk eller pumprepeterande typ får inte ha vik- eller fällbara kolvar eller kolvar av teleskopisk typ.

Det stod iaf precis likadant på en Rem 597-licens som dök upp här hos oss i torsdags.

-- Mats