Publicerat Juni 2, 201213 yr Vår Beagle Molly löpte i april under drygt tre veckor, vilket var helt normal och rätt i tid. Alltid när Molly löper så blir Fille, vår långhåriga Vorsteh helt galen, vilket inte heller är konstigt. Men nu är han galen igen...luktar, slickar, juckar, hela paketet. Molly låter honom sniffa lite och sedan säger hon i från. Vad är det som pågår?? Edit: Molly går och viftar på rumpan, kastar sig runt halsen på Fille och slickar honom runt munnen och sen så helt plötsligt så skäller hon eller morrar åt honom.
Publicerat Juni 2, 201213 yr Man undrar... Hur gammal är Molly? Har du sniffat lite själv? Ja, inte så närgånget som Fille, mer på lite avstånd, det kan vara en begynnande slidkatarr eller livmoderinflammation. Du kan kosta på dig att sära lite på de yttre blygdläpparna så ser du dessutom om hon är lite "såsig", det får du göra när du har koll på att varken Molly eller Fille skött hennes intimhygien precis innan.
Publicerat Juni 3, 201213 yr Författare Molly är tre år. Nix har inte sniffat men ska göra det så får vi se. Lät inget bra det där....
Publicerat Juni 3, 201213 yr Författare Nu har det sniffats, ingen konstig lukt och inte heller "såsigt".
Publicerat Juni 3, 201213 yr Förhoppningsvis kan du då i alla fall utesluta katarr/inflammation och då är sannolikt ingen större fara. Håll koll på att Molly äter och framför allt dricker, ta en sniff om dagen och blir hon inte illaluktande eller slö/hängig så är det mest troligt OK. Kanske Fille bara fått ett hederligt "kåtslag" Det kan eventuellt också bero på en begynnande urinvägsinfektion, då kan du i så fall med lite tur bota den genom att sura ner Mollys urin, får du henne att äta apelsin så funkar det utmärkt, gärna så mycket som en hel apelsin dagligen, fördelat över dagen. Om det inte funkar så kan du prova att strö vanlig askorbinsyra från livsmedelsbutiken på hennes mat, det ska vara precis på gränsen så surt så att hon nästan inte vill äta. En veckas "syrabehandling" brukar effektivt döda alla oönskade bakterier i urinvägar och slida. Om hon trots detta börjar pissa lite och ofta så får du gå till medicinmannen för andra medikamenter. Lycka till!
Publicerat Juni 4, 201213 yr Författare Ok, tack för alla goda råd! Det som är det besynnerliga i det hela, i alla fall enligt mig, är att Molly verkar lite "småkåt"? Viftar på rumpan framför Fille, hoppar upp och lägger tassarna runt halsen på honom osv. Skulle hon bete sig på det viset på grund av en urinvägsinfektion verkligen?
Publicerat Juni 5, 201213 yr En liten grej som du kan testa. I en vargflock är det ju bara alfahannen som får para sig. Hur reagerar då alfahannen om någon annan försöker? Jo han blir lite grinig. Var förra sommaren hos en bekant som hade en stor trädgårdsfest. Hon höll på att bli tokig på att hennes hanhund höll på att få kåtslag av två tikar som inte löpte men uppenbarligen luktade gott. Väninnan frågade mig om hon skulle kastrera och jag tyckte att vi kan ju alltid prova min teori. Gick fram till hanhunden och gjorde en liten "Cesar Milan korrigering" just som hanhunden skulle försöka jucka på en av tikarna. Timingen visade sig vara perfekt och hanhunden förstod direkt att tikarna var "mina" och varvade direkt ner. På kommando lade han sig ner och slappnade omedelbart av. Efter 20 min försökte han igen och efter ytterligare en korrigering var kvällen lugn och jycken låg vid mig, lös och cool trots att tikarna oxå gick lösa. Så mitt råd är att visa att tikarna faktiskt är dina.
Publicerat Juni 6, 201213 yr Min 9 år gamla tik har alltid luktat gott, så var och varanna han hund som hon träffat på ska på och nosa och försöka jucka.