Publicerat Juni 3, 201214 yr Letar efter ett kikarsikte men kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa för något. Ska sitta på en Husqvarna 30-06. Har tänkt att ge max 4000:- Har kollat lite mer på följande modeller som jag kollat mer på: Shirstone Gold 3-10 x44 Leupold VX II 3-9 x50 (beg.) Burris Fullfield II 3-9 x40 Redfield Revolution 3-9 x40 Funderar på om man även ska kolla in belysta kikarsikten? Har du någon annan glugg att rekommendera? Som du ser har jag inte riktigt bestämt mig. Tacksam för bra förslag och tips i optikdjungeln
Publicerat Juni 3, 201214 yr Vortex har fått bra kritik, annars så får du mest för pengarna om du handlar begagnat. Mvh Cris
Publicerat Juni 3, 201214 yr Redfield Revolution 3-9x40 har jag själv på min 30-06:a. Den kostar (vad jag kommer ihåg) omkring 2000 kr och har en garanti på 30 år. Väldigt prisvärd enligt mig, men de dyrare kikarsiktena är såklart bättre på många sätt. Har även en Redfield Revolution 4-12x40 för att Redfields kikarsikten har nästan allt, förutom det där lilla extra som de dyrare kikarsiktena har. Sen beror ju valet av kikarsikte helt på vilken jakt du har tänkt ägna dig åt. Lycka till med valet!
Publicerat Juni 3, 201214 yr eller så lägger du på typ 2 tusen och försöker hitta en äldre tyskkikare !
Publicerat Juni 3, 201214 yr Detta finns oändligt med trådar om på forumet, sök runt lite. Den generella uppfattningen brukar vara att om du har en så begränsad budget måste man titta efter beggat för att få någonting som är brukbart. I din lista blir det alltså Leupolden som står ut som det klart bästa siktet. I den prisklassen du letar så är nog en gammal Leupold eller Bushnell det du ska kika efter. Glöm belysningen, du får inte en belyst glugg med någon kvalitet för de pengarna. Lycka till med letandet.
Publicerat Juni 3, 201214 yr Satsa på pengarna på ett nytt Vortex Diamondblack el. Viper. http://natur.astrosweden.se/kikarsikte/vortex/505572 Bra garanti!
Publicerat Juni 3, 201214 yr Kan du tänka dig att gå upp nån tussenlapp i pris så får du tag i väldigt mycket bättre optik. Mellanprisgluggar med nåt år på nacken typ Meopta eller Docter är väldigt mycket bättre än siktena du nämnde. T o m en 20-30 år gammal zeiss eller liknande är vässentligt bättre men bör servas för att funka till 100%. Envisas du med siktena du valt ut skulle jag tagit Burrisen eller Leupolden.
Publicerat Juni 3, 201214 yr Författare Tack så mycket för snabba och bra svar. Vortex Viper 3-9x40 verkar trevlig, ska läsa mer om denna modellen. Jag ska utforska beg.-marknaden ännu mera. Lutar åt en begagnad Leupold just nu.
Publicerat Juni 3, 201214 yr Här har du 2 bra trådar även om dom ligger på ett annat forum så är dom läsvärlda. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=53038 http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=127482&start=0 Lycka till med ditt val nu!
Publicerat Juni 15, 201213 yr Författare De slutade med en ny Leupold VXI 3-9X50, som snart kommer hem i brevlådan
Publicerat September 4, 201411 yr Lånar den här tråden istället för att skapa en ny, står i lite kval kring valet av optik. Har haft en leupold vari-xII scandinavian på .308an men fått nog och sålt det då det blivit bra grumligt under sista timmen jag jagat bock. Står och väljer på att köpa 3begagnade sikten. Delta optical titanium 2,5-10x56ir belyst #4 3500:- Nikon monarch 1,5-6x42 #4 obelyst 3500:- Meopta artemis 1,5-6x42 #4 obelyst 3000:- Kommer ju börja gå med hund framöver och då skulle ju 1,5 vara bra samtidigt funderar jag på att istället köra med öppna när jag jagar med hund. Har ett leupold vari-xIII 1,5-5x20 som ligger hemma men det ska nog säljas. Jagar mest småvilt men kommer kanske vakas räv och ev. gris när de blivit mer fasta på marken.
Publicerat September 11, 201411 yr Lånar den här tråden istället för att skapa en ny, står i lite kval kring valet av optik. Har haft en leupold vari-xII scandinavian på .308an men fått nog och sålt det då det blivit bra grumligt under sista timmen jag jagat bock. Står och väljer på att köpa 3begagnade sikten. Delta optical titanium 2,5-10x56ir belyst #4 3500:- Nikon monarch 1,5-6x42 #4 obelyst 3500:- Meopta artemis 1,5-6x42 #4 obelyst 3000:- Kommer ju börja gå med hund framöver och då skulle ju 1,5 vara bra samtidigt funderar jag på att istället köra med öppna när jag jagar med hund. Har ett leupold vari-xIII 1,5-5x20 som ligger hemma men det ska nog säljas. Jagar mest småvilt men kommer kanske vakas räv och ev. gris när de blivit mer fasta på marken. Blev nikon siktet, lite mer generöst ögonavstånd än meoptan, dessutom nytt i låda med garanti.