Publicerat Juni 3, 201214 yr Pajjade polarns lerduvekastare nu i kväll. En av ståltrådarna som håller duvan gick av. Nån som vet var man får tag i en ny? Eller är det bara att böja till en ståltråd av lämplig sort? Skyttet gick skapligt dock... /Må
Publicerat Juni 3, 201214 yr Pajjade polarns lerduvekastare nu i kväll. En av ståltrådarna som håller duvan gick av. Nån som vet var man får tag i en ny? Eller är det bara att böja till en ståltråd av lämplig sort? Skyttet gick skapligt dock... /Må Testa o laga vettja;) jag hittar inte heller något av min vän google om reservdelar..för det är inte ett Rc plan som gått sönder elr?
Publicerat Juni 3, 201214 yr Ståltråden är inget komplicerat och det går nog utmärkt att bygga en fullt adekvat ersättare själv. Problemet som kan uppstå är att den måste göras av fjäderstål av lite högre kvalitet så den håller. En sådan fjäder, även om den är enkel, bör hålla i minst 20 år. Sen tror jag att en fjäder från en annan kastare kommer att fungera ypperligt bara den är av ungefär samma längd. Kolla med någon vapenaffär som säljer kastare, de kanske kan hjälpa till.
Publicerat Juni 4, 201214 yr Författare Blir nog en sådan lösning. Ska ringa till lokala järnhandeln. Har ju den andra tråden kvar att använda som mall. mvh/Må
Publicerat Juni 10, 201214 yr Författare Så här blev det. Hittade en gammal cykelfälg med intakta ekrar på soptippen. Först fick jag för mig att den var lite för grov och styv. Men efter ca 100 duvor i kväll så kan jag bara säga att det funkar klockrent. Böjde till den med den andra tråden som mall. Blev kanske inte helt peffa, men funktionen är oklanderlig. Så nu ska jag klippa loss några fler ekrar och ha ett litet reservlager. /Må