Publicerat Juni 4, 200619 yr Jag har precis snackat med markägaren. Han ska slå vallen nästa helg och jag fundarar på att försöka få bort ev. rå-kid därifrån. Hur gör man? Nån som har några bra tips. ??? mvh/Mårtas
Publicerat Juni 4, 200619 yr Svarta sopsäckar på käppar, utsatta natten innan, är väl en klassiker? Eller man kanske kan fösa av markplätten med hund (munkorg på!)???
Publicerat Juni 4, 200619 yr Eller man kanske kan fösa av markplätten Beror väl på hur stor "plätten" är, att leta efter killingar på 10-15 hektar kräver ju några man, men åkern kanske ej är så stor som ska slås??
Publicerat Juni 4, 200619 yr Vi har "plättar" som kan vara uppemot 25 hektar....så de blir nog ett jäkla jobb....Å i de södra delarna kan jag tänka mig att det finns de som är ännu större....
Publicerat Juni 4, 200619 yr sätta utt säckar e bra men ta helst några vita.. syns betydlig bättre och vit är ju en varningsfärg för rå.. jag brukar oxå hänga ut nåt otvättat klädesplagg för att sprida lite vittring´. att gå en sväng i åkern nån/några kvällar innan är oxå bra.. geten brukar inte lägga kidden där om det är oroligt. ta gärna med hunden i koppel den doftar ju den med.. i jordbrukslandskap är slåttern den tveklöst största rådjusr "predatorn" När jag skörde slåtterkross förr så tillverkade jag en balk med kedjor som släpade i gräset framför traktorn.. detta är det enda som har varit riktigt bra..