Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Licensfråga- piplängd!

Featured Replies

Publicerat

Hej! skickade in licensansökan på en hagelbock för 3 veckor sedan. visste inte piplängd. fick brev hem om komplettering, så tog kontakt med ägaren som sa att det var 76cm. jag kompletterade med detta för 1,5v sedan. nu idag ringde ägaren och sa att pipan visst var 68cm -.-

är exakt piplängd superviktigt iom att jag aldrig kommer lämna landet med bössorna??

med andra ord, måste jag ringa och ändra till polisen de 8cm som skiljer, och därmed skjuta fram licenstiden ytterligare?

:)

/Gustaf

Publicerat

Hej!

Detta har att göra med hur vapnen klassicificeras i EU. Om du ska ha ett EU-vapenpass så skall man veta vapnets totallängd och piplängd. Man skall alltså också anmäla om man kortar en kolv... Ring polisen och fråga - det är ju enkelt för dem att notera rätt piplängd.

Mvh

Ola

Publicerat
  • Författare

Tack för svar:)

Ringde och ändrade idag. Licensen var redan klar, men skulle inte skickas föräns 5 dagar innan skolan börjar d.v.s kommer 17 augusti typ -.-

Ibland blir man bara less..

Publicerat

Jag vet hur det är att vänta...

Publicerat

Tack för svar:)

Ringde och ändrade idag. Licensen var redan klar, men skulle inte skickas föräns 5 dagar innan skolan börjar d.v.s kommer 17 augusti typ -.-

Ibland blir man bara less..

?? för att ??

Publicerat
  • Författare

För att jag "behöver vapnet till utbildningen"

Grejen är att dispensen gäller från att man är 16.

De håller bara på det utifallatt jag skulle byta linje. Varför jag nu skulle göra det.. Dessutom ska jag byta kikarsikte och rengöra bägge bössorna, eftersom de har stått sedan 1985 orörda. Men sånt finns det ingen förståelse för :(

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Polismästaren i jönköpings län tolkar lagen som att han inte behöver skicka ut licens förän 5 dagar innan skolstart, och att jag inte får jaga älg innan jag är 18 år.. Finns det något man kan göra för att få licenserna tidigare? Är rätt deppig eftersom jag behöver byta kikarsikte o skjuta in mm.. Sen är det ju inte roligt att få licensen 17-18 augusti när man redan vill vara ute och jaga :(

Skulle vara trevligt om någon har en lösning på problemet ...

/Gustaf

Publicerat

Hej!

Be skolan intyga att du behöver vapnet innan. Normalt vill de att man är inskjuten och väl förtrogen med vapnet innan skolan börjar. Med ett sådant intyg bör polisen bevilja tillstånd i god tid innan. Om man har licens så får man jaga - det finns ingen åldersgräns för det.

Mvh

Ola

Publicerat
  • Författare

Hej!

Be skolan intyga att du behöver vapnet innan. Normalt vill de att man är inskjuten och väl förtrogen med vapnet innan skolan börjar. Med ett sådant intyg bör polisen bevilja tillstånd i god tid innan. Om man har licens så får man jaga - det finns ingen åldersgräns för det.

Mvh

Ola

Hej!

Har fått intyg om dispens, och att vapnet behöver vara väl inskjutet innan skolan börjar, men ändå så "Tolkar" polisintendenten i jkpg att jag inte behöver licensen förän 4-5 dagar innan skolan börjar.

Mvh

Gustaf

Publicerat

Då kanske du bör be om hjälp från skolan som kan ange vilken tid innan de tycker du behöver den.

Publicerat
  • Författare

Skolan har ringt o pratat med polisen, men de lyssnar inte..

Publicerat

Om du vill strida så begär ett beslut som du överklagar till domstolen. Att få det att gå snabbare är dock osannolikt. Man kan också JO-anmäla polisen men det påverkar inte heller det ensilda ärendet direkt, om inte polisen drar öronen åt sig.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.