Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris med orutinerad unghund

Featured Replies

Publicerat

Vart utringd på en vak gris i natt, var där 1,5 timme efter skott.

Skytten har suttit och vakat på ett berg vid en viltväxel i kanten på ett 3-4ha stort vass område.

Två grisar ska ha kommit fram i skjutgatan och han valde den andra som han bedömde som en galt i 80-100kg klassen :unsure:

Börjar spåra med laikan hon far runt som fan i vassen men tillslut hittar hon en löpa som verkar stämma.

Efter ca 100m hittar vi lite ljust blod 30-40 cm upp på vasstråna vi häger på 200m till, men nu käns det inte helt rätt att fortsätta att spåra i lina så det blir att chansa på att släppa.

Hon jobbar sig igen om vassen och kommer in i skogen på andra sidan och följer ett dike 400m men där vänder hon tillbaka till vassen och jag kopplar henne när hon passerar oss.

Vi går ut med laikan i lina till där hon vände och vi har blod i spåret så hon va rätt första rundan, försöker nu få tag i en mera rutinerad hund med ett ihålligare förföljande men utan resultat. :(

Jag tvekar på att fortsätta med det hundmaterial jag har, hon verkar ha bränt det mesta av orken så vi går tillbaka till bilarna, skytten får då tag på en annan hundförare.

Jag åker hemmåt ska upp och jobba om ett par timmar.

Får senare i dag reda på att den andra hund föraren aldrig dök upp och han gjorde flera försök att fåtag på honom men han var ej anträffbar. Var nog aldrig intresserad att komma men det lät som det när han först fick tag på honom.

Riktigt surt när man konstaterar skada på grisen men inte kan reda ut det.

En sådan här natt saknar man den svarte. :(

Bara att erkänna att man inte har hund material till detta än, men vad gör man när man inte får tag i någon annan.

Hadde inte jag vart där hadde det förmodligen blivit avfärdat som en bom.

Vi skulle ha en hund likt NS blakie i den här änden av länet med ;)

Publicerat

Trist detta vet inte hur det fugerar men det kanske ska upprättas nån kontaktlisa på eftersöksjägare bara en tanke jag fick ;)

Du får boka en valp av N,S ,,,

Dåligt om andra eftersöksjägaren lovar komma men sen inte är anträffbar fan vad sur jag skulle bli!

Vhl

Publicerat
  • Författare

Trist detta vet inte hur det fugerar men det kanske ska upprättas nån kontaktlisa på eftersöksjägare bara en tanke jag fick ;)

Du får boka en valp av N,S ,,,

Dåligt om andra eftersöksjägaren lovar komma men sen inte är anträffbar fan vad sur jag skulle bli!

Vhl

Känner inte den här e-jägaren och de jag brukar ta hjälp av o hjälpa fick jag ej tag på.

Listor finns men jag brukar vända mig till de som är med i NVR där finns det vettigt folk med bra hundar (inte jag tydligen ;) )

Snacket har gått att vi borde ha en envis hund som vi alla kunde nyttja men jag vet inte om det skulle funka.

Har inte så mycket e-sök att jag själv kan ha en hund till bara e-sök.

Publicerat

Stort av dig att berätta även om ett mislyckat eftersök!

Det retar en när man inte lyckas.....( så käner en riktig eftersöks jägare)

Man kallar på hjälp när man inte klarar ut det själv.( så gör en riktig eftersöks jägare )

Du har försökt så bra som du kan, vad mer kan du göra?

Komer inte när man har möjlighet och, eller låvat. ( så gör inte en riktig eftersöks jägare )

Så ser det ut i min värld i alla fall.

Thomas

Publicerat

Det är en styrka att begära hjälp när man märker att det skiter sig.

Det ska du ha en eloge för.

Jag anser oxå att det är viktigt attt ärligt berätta om sina misstag. Förhoppningsvis lär man sig eller nån annan nått av det.

Sen blir jag sne.. har man sagt/lovat att man kan ställa upp så ska det mycket till för att inte göra det.

Har man dessutom först sagt att man ska komma och sen inte är anträffbar och skiter i att höra av sig eller dyka upp så är det lågt...

Finns givetvis giltiga orsaker att utebli men då får man fan skicka dit någon annan elle riallfall ringa och säga till om det.

Eller ta sig dit senare när man kan.

Kanske plottfia kunnat ta sig ifatt men som hon ser ut nu så kommer hon inte ens i västen....

Måtte pattarna minska i omfång snart...

Hon ser för j-vlig ut..

Finns det BH för hund i sticksäkert material ?? :D

Publicerat

Kan bara hålla med dom föregående skribenterna, fruktansvärt strongt gjort. (Leo) vilken exemplarisk förebild. Jag kom att tänka på, kan hunden ha kommit ikapp grisen och blivit skrämd? Eftersom vovven låg rätt i spår.

Publicerat
  • Författare

Nej jag tror inte hon var ikapp grisen, orutin på skadat vilt så hon hängde på löpan som efter friskt vilt.

Hon brukar hänga på i 500-1000m på friskt vilt och får hon inte kontakt då brukar hon vända tillbaka, från där jag släppte till där hon vände tillbaka var det 6-700m.

Vi kollade platsen där hon vänt men såg inte något särskilt där, öppenskog.

Sen att man ser sina brister och försöker få tag i någon med bättre material ser jag som en självklarhet.