Publicerat Juni 6, 201214 yr Har suttit och läst tråden break-in och kollat lite klipp på utube, vad jag kan förstå så använder vissa både draglappar och mässingsborste och vissa bara draglappar. Ska man använda borste eller är det över kurs? Räcker det med draglappar och bra produkter? /A
Publicerat Juni 6, 201214 yr man använder förs lappar sedan borstar man bara utav h-vete med mäsings borsten å sen använder man lappar å jag rekomenderar att du använder butch`s bore shine medlet det är bäst.. å vill det inte bli rent så använder man autosol ..
Publicerat Juni 6, 201214 yr Autosol...ouch...lite väl mkt riv i det kanske!? JB-pasta skulle jag hellre rekommendera Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
Publicerat Juni 6, 201214 yr Även jag gillar butch`s boreshine kör med enbart det så länge man har en skapligt frisk pipa tar det både krut och koppar nog bra. När pipan börjar närma sig slutet kommer JB-Autosol-Swets med i matchen. Autosol är inte speciellt grovt änvänder det själv utan att se några problem, slippasta 220 börjar riva bra och används på riktigt tuffa förträngningar.
Publicerat Juni 6, 201214 yr det är många bänkskytar som rengör med autosol . vet en som bara rengör med det...
Publicerat Juni 6, 201214 yr Bra solvent klarar man sig bra med. Även jag gillar Butch Bore Shine, och även KG-12 använder jag mycket. Shooters choice fungerar också, men tar längre tid. En burk pasta tycker jag är bra att ha med jämna mellanrum. Är det en fabrikspipa så får man ställa realistiska krav på sitt break-in. Annars kan man få breaka in till man bryter ihop själv...
Publicerat Juni 6, 201214 yr Bra solvent klarar man sig bra med. Även jag gillar Butch Bore Shine, och även KG-12 använder jag mycket. Shooters choice fungerar också, men tar längre tid. En burk pasta tycker jag är bra att ha med jämna mellanrum. Är det en fabrikspipa så får man ställa realistiska krav på sitt break-in. Annars kan man få breaka in till man bryter ihop själv... Break-in på tex denna fabrikspipa blir nog jobbig [media=] [/media]
Publicerat Juni 6, 201214 yr Haha, ja och det var just en Rem. 700 pipa som jag råkade ut för... Så på många fabrikspipor är detta med "fullständig rengöring mellan varje skott" fullständigt hopplöst. Ett jävla kladdande och jobbande utan slut... Man får istället rikta in sig på att mjukstarta pipan med täta rengöringar och inga hetskjutningar i början. Det kan fungera bra om det är en jaktbössa.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Ni som kör med butch bore, hur länge brukar ni lämna det i pipan före ni kör med bronsborsten?
Publicerat April 25, 201313 yr Håller på rengör min nya Sako BB i kaliber .30-06. Kör med Sweets och mässingsborste samt "duttar" som jag rendrar med. Har hållit på ett tag då jag fick nån blockering igår och for och sköt in bara så där utan att rengöra mellan skotten och sen passa jag på med lite frihandsskjutning också, totalt ca 15 skott... Har kommit så långt att det blåa bara kommer på dom 2 första duttarna efter bortsning. Första kommer det rejält med blått kladd på och andra är bara lite färgad. Hur länge skall man hålla på är frågan? Drog just igen och nu har det minskat rejält med det blåa kladdet som kom i början. Så jag fortsätter väl en par ggr till...
Publicerat April 25, 201313 yr Jag gjorde en till break in nu i dagarna. Fem enkelskott blev det. Resultatet blev bra som vanligt.
Publicerat April 25, 201313 yr Jag gjorde en till break in nu i dagarna. Fem enkelskott blev det. Resultatet blev bra som vanligt. Gäller att tänka innan man agerar... Lossnar nog skit inu ur min...men tänker inte ge mig innan det slutar komma blått.
Publicerat April 25, 201313 yr Håller på rengör min nya Sako BB i kaliber .30-06. Kör med Sweets och mässingsborste samt "duttar" som jag rendrar med. Har hållit på ett tag då jag fick nån blockering igår och for och sköt in bara så där utan att rengöra mellan skotten och sen passa jag på med lite frihandsskjutning också, totalt ca 15 skott... Har kommit så långt att det blåa bara kommer på dom 2 första duttarna efter bortsning. Första kommer det rejält med blått kladd på och andra är bara lite färgad. Hur länge skall man hålla på är frågan? Drog just igen och nu har det minskat rejält med det blåa kladdet som kom i början. Så jag fortsätter väl en par ggr till... Du ska inte använda Sweets tillsammans med mässingsborste. Sweets kommer att "äta" på mässingsborsten och det blåa tar aldrig slut... Sweets behöver du inte jobba mekaniskt med, lägg på det med linnelapp eller liknande. Låt verka ett tag och dra sedan ur
Publicerat April 25, 201313 yr Du ska inte använda Sweets tillsammans med mässingsborste. Sweets kommer att "äta" på mässingsborsten och det blåa tar aldrig slut... Sweets behöver du inte jobba mekaniskt med, lägg på det med linnelapp eller liknande. Låt verka ett tag och dra sedan ur Okej. Tack för infon! Tyckte det såg bra ut i pipan när jag lyste också...och ändå kom det blått... Skall lägga på Sweets på en dutt och sedan låta det verka en stund. Vad skall man köra med med för medel om man vill borsta? Eller blir det bra med bara Sweets?
Publicerat April 25, 201313 yr Okej. Tack för infon! Tyckte det såg bra ut i pipan när jag lyste också...och ändå kom det blått... Skall lägga på Sweets på en dutt och sedan låta det verka en stund. Vad skall man köra med med för medel om man vill borsta? Eller blir det bra med bara Sweets? Själv kör jag först med krutlösare (Shooter´s Choice) och mässingsborste. Vill man tvunget köra med borste och kopparlösare så använd en nylonborste istället
Publicerat April 25, 201313 yr Själv kör jag först med krutlösare (Shooter´s Choice) och mässingsborste. Vill man tvunget köra med borste och kopparlösare så använd en nylonborste istället Okej. Jag brukar börja med att rendra med Shooters eller Sweets tills det inte kommer svart (krutrester?) mera, sedan kör jag med blöt borste. Låter det stå en stund och sen rendrar jag. Började fundera och tror jag hade samma symtom faktiskt förut med mycket blått med Sweets, sist använde jag nog Shooters.