Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med tillfälligt budgetkikarsikte!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan allihop!

Är ny här på forumet så jag hoppas att jag kan få den hjälp jag så väl behöver!!

Har nyligen tagit jägarexamen och åkte direkt och köpte mig en remington 600 .222 för att ha till fågel och rävjakten. På bössan sitter det nu ett Bushnell Banner 3-9x med tyska riktmedel.

Efter att ha varit på banan kände jag dock att jag varken gillade de tyska riktmedlen eller förstoringsgraden på kikaren (vill ha mer förstoring)..

Eftersom det blivit en väldigt dyr start på säsongen så har jag inte råd att köpa något finare kikarsikte denna säsong, utan tänkte spara det till nästa år.

Jag skulle därför vilja ha lite tips angående någon billig begagnad kikare (under 2000kr) som jag skulle kunna slänga på geväret fram tills jag har råd med något bättre.

Jag har full förståelse för att jag inte kommer att få något premiumsikte för dessa pengar, men samtidgt är det ju inget premiumsikte som sitter på nu heller..

Hjälp önskas, och om möjligt får ni gärna länka till exempelvis hemsidor och/eller annonser ni tipsar om icon_smile.gif.

Om det är möjligt har jag följande önskemål:

- Inte tyska riktmedel

- helst minst 12x förstoring

- så skottfast som möjligt

Publicerat

Du får inget bättre än det du har för 2000.

Publicerat
  • Författare

Inte ens på begagnatmarknaden? :(

Publicerat

Är kikaren skottfast skulle jag följa HerrBergs råd samt skjuta lite mer med vapnet så du lär känna det bättre.

Publicerat

Nu frågade du efter tips. Inte en rekommendation. Och dessutom under 2000 spänn.

Tja, har du råd att slänga pengarna i sjön nu under tiden så kan du ju alltid köpa en Tasco: http://www.handladigitalt.se/tasco-target-varmint-624x42-mildot-kikarsikte-p-2242.html

Då kan du inte räkna med skottfasthet, skymningsegenskaper, uthållighet på linserna, m.m.

Personligen, och efter att ha gråtit över dålig optik i flera år, har jag hållit mig till de stora märkena.

Dyrare? -Javisst!

Bättre? -Javisst!

Står verkligen prislappen i direkt proportion till kvaliteten? -Javisst!

Något att tänka på. Och du, kolla på blocket efter beggade tyskar. Ibland har man tur.

I mina ögon tar jag hellre en beggad 20-årig Zeiss för 4000, än en flångny Tasco/Shirstone/Bushnell (andra än Elite! för de är prisvärda!) alla dagar i veckan.

Hoppas att du finner det du söker.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Vilken härlig respons!

Jadu, jag är som sagt nybörjare på området och har tidigare bara skjutit med mildot / duplexriktmedel.

Men som jag tolkar era svar är väl det smartaste att öva öva öva för att vänja mig vid det kikarsikte jag har, för att sedan byta upp mig rejält nästa säsong.

Har dock fått erbjudande av en kompis att köpa hans bättre begagnade Bushnell Elite 3200 för 1800kr. Vad har ni för tankar om detta sikte?

Publicerat

Jagade några år med Banner 3-9x40.. visserligen ett helt vanligt hårkors men i övrigt samma tub som du har tror jag. Det funkade faktiskt helt okay tills hårkorset havererade. Sköt sönder det med en .308 så jag tror det kan fungera helt ok tillsvidare på din .222a. Försök att lev med detta sikte och spara pengar hellre än att kasta 2K i sjön nu och iaf vara ute och leta ny optik om ett år eller två.

Mvh!

Publicerat

Hepp! Elite är lite bättre tveklöst.. Vad är det för förstoring och öppning på det? Har för mej att Bannern var rätt ok i skymningen.. har inte en susning om hur Elite är därvidlag. Men de är iaf Bushnells lite bättre sikten utan tvekan. Ungefär som Tasco Worldklass (kass) och Tasco Titan (helt okay).

Mvh!

Publicerat

Just det, glömde säga:

Bommade en grävling 3 gånger när jag sköt med en nyköpt Shirstone på min .222a.

Åkte till Torsbo och frågade vad som var fel.

Hårkorset hade lossnat och flöt runt.

Detta hände någon gång 2001-2002. Sedan dess har jag lagt de extra tusenlapparna för att ha optik som levererar när det gäller.

Tråkigt att ha skidat runt en hel dag och äntligen ha en tjädertupp i toppen. Och kikaren kajkar.

Bara tanken får mig att rysa.

Publicerat
  • Författare

Har för mig att det var 3-9x det också. Men efter att ha hört era resonemang börjar jag överväga att följa majoritetens råd och helt enkelt köra på med det jag har under denna säsong. Sen får jag återkomma under nästa säsongen med en betydligt högre budget :)

Publicerat

Du får inget bättre än det du har för 2000.

Skojar du?!? Bushnell Banner är tröstlös SKIT, för en tvåtusing ungefär kan du handla följande kikare splång nya:

Vortex Diamondback

Nikon Prostaff

Burris Fullfield II

Weaver V

Redfield

Alla fungerande, pålitliga och Banner-piskande i precis alla avseenden - de funkar ju.

Man kan också hitta begagnade Leupold, Bushnell/Bausch & Lomb Elite, Weaver GS samt med lite tur tom gamla Helia 8x56 för samma slant.

Bushnell Banner är verkligen inget att behålla...

-- Mats

Publicerat
Har dock fått erbjudande av en kompis att köpa hans bättre begagnade Bushnell Elite 3200 för 1800kr. Vad har ni för tankar om detta sikte?

Enbart goda tankar. Priset är helt okej, kikaren är prisvärd även för en större slant.

Vad du än gör så släng Bannerjäveln åt helvete. Jag sätter femti spänn på att den har olika träffläge på olika förstoringar och justerar som den vill - törs du sätta emot? ;)

-- Mats

-- Mats

Publicerat

Så synd att det inte är trådskaparen som har denna åsikt om Bannergluggen, hade gärna köpt den för en 50-lapp :lol:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Hmm, jag ska göra följande test. Ska åka ned till Vapencentrum och be att få klämma o känna på både nya och begagnade kikarna i prisklassen jag tänkt mig. Återkommer med resultat :)

Publicerat
  • Författare

Tjenare alliihop. Har väl nu bestämmt mig för ett Vortex Diamondback 4-12x.

Har dock en liten fundering om själva monteringen av detta sikte.

Montaget på bilden följde med bössan när jag köpte den, och min fråga är ju om jag kan/bör behålla ringarna och skenan eller om jag ska köpa nytt. Motivera gärna era förslag

Om rekommendationen är att köpa nytt kan ni väl skriva en rad om ungefär vad det skulle kosta samt hur jag kommer undan med bästa prestanda/krona

post-12048-0-08331800-1339243614_thumb.j

Publicerat

Skenan är väl en vanlig weaver/picatinny skena. Den funkar nog. Men du behöver förmodligen högre ringar.

http://www.jaktbutik...a 1 Kikarfästen

Dom här skulle jag ta. Enkla och robusta.

Publicerat

Om du vill så kan jag hjälpa dig att mäta upp vilka ringar du behöver. Slå en pling eller SMSa på nollsjutre-727 nioett 59 isf...

Eller så kollar du min tråd på grannkanalen: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=75673

-- Mats