Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Federal Automatch 22LR ligger högt på första skottet

Featured Replies

Publicerat

Hej!

När jag skjuter Federal AutoMatch 22LR så ligger alltid det första skottet för dagen 5-7cm högt på 50m och sen tar det ett till två skott till innan resterande skott ligger mitt i prick. Låter jag bössan stå en halvtimme eller så, så ligger fortfarande följande skott mitt i prick och det är först när bössan stått mycket längre som det första skottet ligger högt.

Det här händer inte med CCI standard, CCI subsonic, Winchester T22 eller Winchester subsonic som alla är ngt långsammare än Federal AutoMatch. Dock skjuter Federal Automatch bäst av dem alla i min 453 (förutom de första 2-3 skotten för dagen).

Federal ligger ca 5cm högre än CCI standard och T22 på 50m, så det första Federal-skottet ligger alltså 10cm högre än CCI standard och T22.

Vad kan detta bero på?

Publicerat

Stelnat vax i pipan och att den är kall sedan förra skjutningen,

har du provat att dra ut pipan efter skjutning med filtmopp eller med lapp?

Att övrig ammo inte beter sig så har jag inget bra svar för.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Stelnat vax i pipan och att den är kall sedan förra skjutningen,

har du provat att dra ut pipan efter skjutning med filtmopp eller med lapp?

Att övrig ammo inte beter sig så har jag inget bra svar för.

/Christian

Blir till att prova att dra ut pipan efter nästa skjutning.

Kan det vara så att om Federal redan från början generar högre tryck (i o m den högre utgångshastigheten) så accentueras detta mer av vaxförträngningar i pipan än med en patron med lägre tryck?

Publicerat

Mr Snok,

det är nog inte alls en dum idé,

jag kan inte svara på om du har rätt eller fel i ditt tänkande, jag vet att Johan85 här inne är en duktig korthållsskytt med goda insikter i detta med hur man bör hantera en 22LR pipa för att bibehålla en första skottsprecision aka Cold bore Shot.

/Christian

Publicerat

Jag har väl inte det bästa svaret men jag vet att flera har varit med om detta med ammunition som inte sätter första skottet där det ska.

Det som är lite intressant är att det är olika ammunition i olika bössor som gör så, det är alltså inte samma parti av samma ammunition som gör så i flera bössor.

För mig gör Lapua Master så, första skottet ger ofta en 8:a klockan 1-2 och sedan stämplar det i mitten. Jag hör även skillnad på smällen på första skottet så helt klart ändras farten och det kan jag bara härleda till att kulan går tungt i pipan. Dock ska inte en kula räcka för att smörja hela pipans längd så det resonemanget håller inte riktigt.

Tyvärr inget bra svar men ett tips är att undvika Federal Automatch eftersom den gör så som du beskriver.

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för bra info