Publicerat Juni 8, 201213 yr Hej Jag vet inte någon uppfödare som uttalat avlar på skogsfågelhundar. Men om du tittar på godkända parningar på svk's hemsida kan du läsa jaktprovsresultaten som de parade hundarna gjort. Många duktiga hundmänniskor säger ju att miljön har större inverkan än arvet. Mao leta på en bra valp och ge den chansen att utvecklas till en bra skogsfågelhund.
Publicerat Juni 9, 201213 yr Om du letar runt bland uppfödare i norr och västerbotten så kommer du att hitta dom som avlar på skogslinjer. Länkar till uppfödare finns på svk bottenviken och svk västerbottens hemsidor. Sen är det bara att ringa runt och prata med uppfödare som ska ha kullar inom den närmsta tiden. Dom hittas enklast via vorstehklubbens hemsida och avelrådets godkända parningar. Sen är det ju såklart som sskooog skriver här ovan att miljön valpen växer upp i betyder otroligt mycket.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Författare Det dröjer nog lite innan jag ska ha en fågelhund igjen, då mina andra tar ganska mycket av tiden, men då är SV det enda alternativet för mej. Enig i att miljön har mycket att säga, men en kompis av mej hadde en hun som han ville använda i skogen. Det slutade med att han var tvungen och jaga med astro för att kunna hitta hunden, och det var INTE hans första hund:-).